Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    May 2012
    Sted
    Hordaland
    Meldinger
    1

Standard Min historie - lavt stoffskifte og hjertebank?

Hei, første post på forumet her, ønsker å dele min "historie" uten å måtte føle meg som en hypokonder,
    og lurer på om andre kanskje kan kjenne seg igjen

Jeg er en 21 år gammel mann som alltid har vært aktiv og oppegående. Har trent både fotball
    og styrkeløft, og vil si jeg er (var) over gjennomsnittlig trent, og har skjelden vært plaget
    med sykdom generelt. Har vel også blitt oppdratt til å ikke dra til legen før det er helt
    nødvendig, noe som kanskje kan være både positivt og negativt.

I Januar 2011 ble jeg dog syk, og trodde det var bare en vanlig forkjølelse. Men da jeg i slutten av
    april fortsatt var plaget med mye hoste, tette bihuler og "slim" i halsen, samt et
    enormt søvnbehov (10-12t om natten), tok jeg turen til doktoren. Han tok noen blodprøver, men
    jeg vet ikke hva som ble sjekket, men tror kanskje det var snakk om både kyssesyke og halsinfeksjon.
    Fikk i ettertid beskjed om at disse var normale, og ble satt på antibiotika, og etter noen uker
    følte jeg meg en del bedre.

Det som likevel satt igjen når sommeren kom var søvnbehovet; jeg klarte meg ikke
    uten minimum 9-10 timer hver natt, og selv da følte jeg med trøtt hele dagene. Sovnet blant
    annet bak rattet på vei hjem fra skole ved et tilfelle, noe som kunne gått betydelig verre
    enn det gjorde.

I august (2011) begyndte jeg å bli plaget med unormal hjerterytme og kraftig hjertebank(kunne se
    hjertet slå bare ved å se på brystkassen). Dette skjedde stort sett på kveldstid.
    Jeg tok da en EKG-test hos legevakten som viste 16 dobbeltslag på 30 sekund, og forklarte
    også at jeg var plaget med tretthet. Den tilsynelatende nyutdannede legen konkluderte etter et
    raskt google-søk at dette var helt normalt, og at dette sikkert skyldes stress.

Jeg prøvde å slå meg til ro med dette, selv om hjertebanken kom igjen nå og då. Utover høsten ble
    jeg mer og mer oppmerksom på andre plager; jeg mistet mye av det nå knusktørre håret mitt, jeg la
    på meg en del (noe venner/familie la godt merke til), slet voldsomt med å konsentrere meg om
    studier, slet med milde depresjoner, følte meg irritert av den minste ting og mistet store
    flak med hud fra hender og fingre(så ganske fælt ut).

Etter å ha lest litt om lavt stoffskifte, tok jeg på ny kontakt med lege (Februar 2012), og
    forklarte situasjonen.
    Jeg tok blodprøver hvor så og si alt var krysset ut for sjekking, inkludert tsh, ft3 og ft4.
    Alt var innenfor normalområdene untatt TSH, som var lett forhøyet:

Resultat (13. Februar 2012)
    TSH : 4.32 (ref 0.5 - 3.6)
    ft3 : 4.0 (ref 2.6 - 5.7)
    ft4 : 13 (ref 11 - 17)

Fikk også beskjed om at anti-stoffer ikke var påvist. Da jeg var hos legen igjen sa han at
    stoffskiftetvar truende lavt, men at dette ikke var så veldig dårlige tall. Jeg ble tilbudt
    å prøve Levaxin 25mg hver dag, noe jeg takket ja til.

Etter 6 uker på 25mg levaxin tok jeg meg selv i å stå opp av meg selv etter 7 timer søvn. Jeg følte
    meg ikke helt 100%, men klarte å stå opp og gå på skole uten å føle meg som en zombie. Jeg merket
    også at jeg var mer sosial, og at huden på hendene mine var blitt helt normal igjen.
    Jeg tok en ny blodprøve i midten av April:

Resultat (13. Februar 2012)
    TSH : 1.76 (ref 0.5 - 3.6)
    ft3 : 4.6 (ref 2.6 - 5.7)
    ft4 : 17 (ref 11 - 17)

Jeg ble gradvis bedre og bedre etter jeg startet på medisin, men i starten av mai så fikk jeg
    tilbake problemet med hjerterytmen, muligens noe verre enn tidligere. Jeg får mange dobbeltslag,
    og pulsen når jeg ligger og skal sove har jeg målt til alt mellom 45-150. Jeg tror psyken kan
    spille inn, ved at jeg bekymrer meg, noe som igjen fører til flere dobbeltslag. Jeg tok
    kontakt med legen igjen, og han sa at det var veldig mulig at stoffskiftemedisinen kunne
    ha noe med dette å gjøre. Jeg fikk beskjed om å ta en ny blodprøve, men misforsto litt,
    og sluttet derfor å ta levaxin en uke før prøven som ble tatt 7. Mai(fikk egentlig beskjed om
    å _fortsette_ med medisinen en uke til før blodprøve).

Jeg har altså per dags dato gått 2 uker uten levaxin, og har time på mandag hvor jeg får vite
    resultatene fra den siste blodprøven. Jeg føler meg verre en noen gang, og har fortsatt en del
    dobbeltslag og hjertebank hver dag. Slik jeg har fortsatt det så er hjertebank forbundet med
    overdosering på Levaxin og/eller høyt stoffskifte. Kan stoffskiftet mitt ha vekslet mellom høyt og
    lavt? Kan det være helt andre problemer som har påvirket stoffskiftet? Er det psykisk?

Kan legge til at jeg har flere slektninger på farssiden med lavt stoffskifte, og også noen som har blitt operert for struma. Min mor har også lenge vært plaget med
    "diffuse symptomer", men har nå fått diagnosen Revmatisme.

Lister opp noen av mine symptomer:

Unormal hjerterytme
    Tørt hår / hårtap
    Nedsatt apetitt (må minne meg selv på å spise mat, selv om jeg ikke er sulten)
    UMULIG å gå ned i vekt
    Nedsatt konsentrasjon
    Nedsatt korttidshukommelse (har blant annet glemt hvor jeg parkerte bilen min)
    Taleproblemer iblant (ordene stokker seg litt)
    Tretthet
    Økt søvnbehov
    Tilbaketrukken sosialt
    Kroppstemperaturen min ligger om morgenen på (36,0 - 36,8) målt rektalt
    Kraftig ammoniakklukt(!) av svette ved kondisjonstrening
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    53
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Min historie - lavt stoffskifte og hjertebank?

Min høyst erfaringsbaserte (har vært hypo i over 20 år, jobber sammen med 4 andre som er hypo) er at du har helt klart store plager av lavt stoffskifte. Symptomene er klassiske. Inkludert hjertebank. Det er IKKE psykisk, og la ingen lure deg til å tro at noe er galt med psyken din. Lavt stoffskifte gir mange problemer i psyken, men det betyr ikke stress eller andre psykiske problem. Det betyr bare lavt stoffskifte. Dosen er altfor liten for en ung mann. TSH er å anbefale å få lavere ved å øke dosen med stoffskifte medisin. Husk at hjerteproblemer oppstår både ved høyt og lavt stoffskifte. Det er derfor ikke bra for deg å gå underdosert. TSH bør ligge mellom 0.5 og 1.5 i følge Aker sykehus. Etter mitt skjønn bør du medisineres til der du føler deg bra uavhengig av TSH. Du bør få målt antistoffer både i forhold til høyt ( TRAS) og lavt (anti TPO) stoffskifte. Dette for å utelukke svinging mellom høyt og lavt, og fordi du har arvelige faktorer i bildet.

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    60
    Meldinger
    911

Standard Sv: Min historie - lavt stoffskifte og hjertebank?

Jeg tror ikke hjertebanken/ekstraslagene dine kommer av Levaxin, da du også hadde dette før du begynte. Man kan selvsagt ikke utelukke det, men prøvene i februar viser i hvertfall ingen tegn på "overdosering", så da må det være at du er ekstremt sensitiv for Levaxin (tatt i betraktning den lille dosen du har gått på).

Tilskudd av magnesium kan hjelpe på ekstraslag. Det kan også et glass iskaldt vann gjøre. Spørr meg ikke hvorfor Jeg fikk bare det som et råd av en lege en gang. Kan også hjelpe ved høy puls.

Lignende tråder

1. Hjertebank
    Av Thomas W H i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 5
    Siste melding: 18-01-13, 18:23
  2. Hjelp meg, jeg har så mye hjertebank!
    Av Ida i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 04-04-10, 11:47
  3. Ny her med høyt stoffskifte - min historie
    Av Oslofia i forumet Presentasjoner
    Svar: 1
    Siste melding: 21-03-10, 14:20
  4. Ferritin og hjertebank...
    Av Maia i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 8
    Siste melding: 22-02-07, 11:44
  5. Hjertebank og liothyronin??
    Av heisann i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 12
    Siste melding: 25-04-06, 23:00

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn