Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
-
19-03-10, 14:08 #1
ACTH-test for binyrebarkinsufficiens
Det er ofte muligt at vurdere binyrenyreinsufficiens alene baseret på symptomer. Enhver, der er træt, overfølsom, intolerant overfor kulde, med symptomer på lavt blodsukker, svaghed og lavt blodtryk lider sandsynligvis af en vis grad af binyrebarkinsufficiens.
Binyrebarkinsufficiens kan afsløres ved korrekt anvendt og korrekt fortolket blod- og urinprøver. Bl.a. serum natrium bør være lavere end 130 mEq/L (mmol/L) og serum-kalium højere end 5 mEq/L (mmol/L). En lav glucoseniveau og forhøjet blod urea nitrogen (BUN) bør også være tilstede. Andre faktorer kan dog påvirke serum aflæsningerne, hvorfor de bør betragtes som vejledende og følges af yderligere tests.
Blodprøve for binyrebarkfunktionen omfatter måling af 17-ketosteroids, et nedbrydningsprodukt af binyrehormoner. Måling af ketosteroids alene er ikke tilstrækkelig. Ikke uden at der først indgives en injektion af ACTH (Adrenocorticotropic Hormone/kortikotropin). Derefter opsamles (døgn)urin hvori måles mængder af 17-hydroxycorticosteroids (17-OHCS) og 17-ketogenic steroider (17-KGS).
Måling af 17-OHCS og 17-KGS uden forudgående ACTH-belastning er ikke nyttig og kan være vildledende. Reaktion på ACTH-belastning påviser graden af binyrernes respons på hypofysen. Mange mennesker med binyrebarkinsufficiens har ingen symptomer og derfor kan deres binyrebarkinsufficiens først påvises når binyrerne udsættes for/reagerer på "stressoren" ACTH.
Om Synachtentesten....• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
03-04-12, 10:30 #2
Acth
Her står det litt om ACTH-verdier og annen vesentlig informasjon http://www.hypophysis.se/aktuellt_hormonellt0702.html
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
03-04-12, 11:49 #3
Sv: Acth
Hei Vigdis
Den evige nysgjerrige Elbeth synes dette var fryktelig interessant. Hva må til for at våre fastleger - allmennlegene og endokrinologer er like nysgjerrige som oss på binyrene??
I kroppen vår er livsviktige hormoner. Kortisolmangel er farlig fordi du kan bli syk så fort. Kortisol kalles kroppens eget hormon som produseres i binyrene mens legemidlet heter kortison.
ACTH er et hormon som hypofysen produserer for å stimulere binyrenes produksjon av kortisol.
Maks to dager uten kortisol
Den normale ACTH verdien til "friske mennesker" er mellom 2-11.
En Addison Pasienten har ofte i overkant av 100 eller mer. Imidlertid kan man ikke bruke ACTH verdi for å måle og sette kortisolbehandling.
Vi kan overleve uten kortisol i maks to dager, men så er man døende. Det er derfor viktig å kjenne symptomene ved utbruddet av kortisolmangel.
Er situasjonen annerledes for thyroidhormon som i skjoldbruskkjertelen, fordi det er bundet i blodet og kan frigjøres over tid, altså har man sirkulerende lager å ta av.Jeg har nylig fått legen min til å søke om Thyroid fra Erfa på registreringsfritak
Vi er alle mer eller mindre avvik fra normen.
-
03-04-12, 12:32 #4
Sv: ACTH-test for binyrebarkinsufficiens
Elbeth, mine kortisolverdier lå og skrapte helt nede på bunnen i normalområdet da jeg tok spyttprøvetest for 2.5 år siden. Men det var normalområdet! Og da er det normalt, selv om du er sengeliggende og ikke orker å gjøre noe, så er det normalt.... Jeg synes vel at det er delvis sammenliknbart med normalområdet for FT4, det er også vidt. men er du vant til å ha en FT4 på 20, så sier det seg selv at du sannsynligvis ikke har det bra på 10. Men begge deler er normalområdet.
Men har du tilgang på T3, enten i form av thyroid eller Liothyronin går det jo an å prøve Paul Robinsons CT3M, se forumet Recovering with T3 for å se om du kan få binyrene tilbake til å bli normaltfungerende. Da slipper du å gå veien via hydrokortison osv. og du kan administrere det selv. Men les boka grundig før du setter i gang med dette• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
-
03-04-12, 16:48 #5
Jeg har ikke fått tatt spyttprøver for å måle kortisolnivåene mine. Min fastlege mener det ikke er nødvendig og dessuten dyrt. Men, hvis fastlegen nekter å ta dem, så vet jeg at f.eks Allers-legen Rolf Luneng både tar spyttprøver og hårmineralanalyse. Dr. Luneng er som jeg forstår privatpraktiserende, men hva er det da som stopper våre offentlig ansatte leger å kunne utføre de samme tjenestene?? Det er meg ubegripelig!!
Noen som aner logikken og hvordan det henger sammen??Jeg har nylig fått legen min til å søke om Thyroid fra Erfa på registreringsfritak
Vi er alle mer eller mindre avvik fra normen.
-
03-04-12, 19:39 #6
Det er mye logikk som mangler.
F eks pasient kommer til lege, klager over en mengde symptomer, har problemer med å klare å arbeide, konsentrere seg, har lave energinivåer. Legen leser blodprøvene og forteller pasienten at hun er frisk, alle prøver ser fine ut.
Hvor mange har ikke opplevd det?
En spyttprøve koster 15-1600, den kan du ta uten å innvolvere lege, Elbeth• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
Lignende tråder
-
Et spml om ACTH
Av Elly i forumet Cortisol / ACTHSvar: 3Siste melding: 26-09-08, 11:13 -
Noen av dere som har erfaringer med Acth?
Av munch i forumet Cortisol / ACTHSvar: 12Siste melding: 21-04-07, 10:32 -
ACTH stim test and glandulars
Av mt i forumet Cortisol / ACTHSvar: 2Siste melding: 20-07-05, 21:05
Bokmerker