Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Dec 2010
    Meldinger
    10

Standard Yoga og stoffskifte, pluss legers manglende evne til å tenke alternativt

Hei, jeg kom nettopp over denne bloggen her, om ei som har blitt friskere og gått ned på levaxin på grunn av yoga, jeg ble inspirert og tenkte å dele den med dere. Sikkert mange her som kunne hatt bruk for dette, og jeg tenker selv å teste ut yoga..Ser at hun bloggeren også skriver om en yogalærer som er ekspert på stoffskifte!

Jeg har selv erfaring med at leger rister på hodet når jeg nevner akupunktur og binyreproblematikk etc, tenk hvor god hjelp stoffskiftepasienter kunne fått dersom leger og endokrinologer kunne sett litt utenfor sin egen bås.

Her er bloggen:
    mayka.posterous.com/yoga-medisin-for-autoimmune-sykdommer

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    72
    Meldinger
    1,111

Standard Sv: Yoga og stoffskifte, pluss legers manglende evne til å tenke alternativt

Sitat Opprinnelig skrevet av askepott Vis post
    Jeg har selv erfaring med at leger rister på hodet når jeg nevner akupunktur og binyreproblematikk etc, tenk hvor god hjelp stoffskiftepasienter kunne fått dersom leger og endokrinologer kunne sett litt utenfor sin egen bås.
    Hei Askepott

Jeg er så enig med deg og synes nesten det er besynderlig at moderne leger overhode ikke lærer verken om "gammel, god viten" om stoffskiftet eller noe som helst om binyretretthet.

Når det gjelder binyrene kan de visstnok kun om sykdommene Addison og Cushings men hva med veien dit?
    Det blir jo som å skulle gå fra A til B uten å ane veien eller om hvordan du kom fram.

Jeg undrer derfor på om de ansvarlige professorene til medisinerutdanningen praktisk talt har gått seg helt bort ?

Fra Primær binyrebarksvikt - årsaker, diagnostikk og behandling.

Årsaker

Tidligere var tuberkulose den vanligste årsaken til binyrebarksvikt. Anderson og medarbeidere påviste at binyresvikt kunne skyldes autoimmun sykdom (4), som nå er årsaken i 90 - 95 % av sykdomstilfellene i Norge.
    I tillegg finnes det en rekke sjeldne årsaker (1, 5) (ramme 1). Mekanismene bak utviklingen av den autoimmune binyrebarksvikten er ikke kjent i detalj (5). Vi vet at det er assosiasjon til HLA-haplotypene DR3-DQ2 og DR4-DQ8 (6), og til polymorfier i CTLA-4 genregionen (7). Disse HLA-typene gir også økt risiko for andre organspesifikke autoimmune sykdommer, som diabetes mellitus type 1 og autoimmune thyreoideasykdommer (6). Om lag 50 % av pasientene med Addisons sykdom har såkalte autoimmune polyendokrine syndromer (8) (tab) 1

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    61
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Yoga og stoffskifte, pluss legers manglende evne til å tenke alternativt

Jeg har stor tro på at vi kan gjøre mange ting som medisinen kaller "alternativt" for og forbedre livskvaliteten vår.
    Yoga har etter hvert blitt mer problematisk for meg pga ledd og muskelproblem (polynevropati), men Quigong trenes jevnlig, og selv om det ikke gjør meg frisk, så hjelper pusteteknikken meg til å slappe av f.eks. under kramper /høy puls/ føling/ etc.
    Reumatologen jeg var hos sa forøvrig at med stoffskifte trøbbel var man svært utsatt for og utvikle muskel og leddvondt, og at de tjue minuttene med Quigong daglig var et flott tiltak.
    Fastlegen jeg hadde så ikke vitsen i det, og det er faktisk ikke nevnt i journalen min, selv om jeg har opplyst om at dette er min daglige trening + en liten rolig spasertur (spaserturen er nevnt...)

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Utenfor Norge
    Alder
    49
    Meldinger
    172

Dette hørtes veldig spennende ut. Jeg har veldig lyst å prøve noe sånt. Nå bor jeg i et område uten noen yoga studioer ei finnes det noen kurs med Tai Chi/Qigong. Har dere noen gode DVDer dere kan anbefalle?

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    61
    Meldinger
    3,120

Lignende tråder

1. Stoffskifteverdier i grenseland i ca 10-13 år
    Av bias i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 26
    Siste melding: 16-08-12, 22:24
  2. Intervju i KUNST PLUSS Nr 3. 2011
    Av Ruth Roland i forumet Thyroidea og kunst!
    Svar: 0
    Siste melding: 18-12-11, 09:28
  3. Yoga og stoffskifte
    Av Gitte i forumet Alternativ behandling
    Svar: 3
    Siste melding: 28-03-08, 14:57
  4. Svar: 1
    Siste melding: 01-09-07, 15:25
  5. I faint (pluss litt mas om dosering)
    Av chino i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 06-05-07, 18:38