Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
-
23-03-11, 15:15 #1
Asperger Syndrom, en "binyre-syndrom"?
Det er normalt, at cortisol stiger kraftigt lige efter opvågning om morgenen hos raske. Cortisol er et steroid hormon produceret i binyrerne og er "designet" til at reagere på stress. Denne morgenstigning af cortisol mangler hos unge drenge med Aspergers syndrom, hvilket kan forklare nogle af de symptomer karakteristiske for cortisolmangel, lige som Asperger-menneskers udpræget behov for forudsigelighed i de daglige rutiner samt deres inderlig modstand mod forandringer.
Blandt andre funktioner, styres evnen til at tilpasse sig forandringer af hypothalamus-hypofyse-binyre-aksen, som kontrollerer den dramatiske stigning i kortisolet efter opvågning, kaldt for "the cortisol awakening response". Denne særlige cortisol-rejsning er et neuroendokrine fænomen, der har afgørende betydning for psykisk og fysisk velbefindende.
Dr. Mark Brosnan fra University of Bath og hans kolleger udtaler at deres forskning peger på en manglende respons i hypothalamus-hypofyse-binyre-aksen hos personer med Aspergers syndrom, hvilket kan forklare, hvorfor disse personer reagerer så kraftigt på selv mindre ændringer i deres daglige rutiner og miljø de færdes i.
I undersøgelsen har forskerne målt cortisol i spyt på 20 unge mænd med Aspergers syndrom og 18 unge mænd i kontrolgruppen, på tidspunktet for opvågningen, og 30 minutter senere. Mens en væsentlig kortisol-respons ved opvågning var tydelig i kontrolgruppen, manglede kortisol-respons i gruppen af mænd med Asperger Syndrom. Psychoneuroendocrinology 2009.
Asperger syndrome linked to cortisol response
Absence of a normal cortisol awakening response (CAR) in adolescent males with Asperger syndrome (AS).
Absence of a normal Cortisol Awakening Response (CAR) in adolescent males with Asperger Syndrome (AS) (Pdf kan købes her)
Autism Linked With Stress Hormone Levels
Hmm... mon en livsvarig binyrestøtte med hydrocortison kunne gøre Asperger-menneskers hverdag lidt lettere.... og knytte dem tættere emotionelt til deres nærmeste?• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
28-03-11, 09:43 #2
Sv: Asperger Syndrom, en "binyre-syndrom"?
Hmmm...dette er ganske interesant lesing. Jeg har selv en sønn som sannsynligvis ender med en Aspberger diagnose. Min bror fikk også denne diagnosen i godt voksen alder så sent som for et år siden. Grunnen var at igjennom utredningen til min sønn oppdaget jeg klare trekk hos min bror, samt at jeg oppdaget mildere aspberger trekk både hos min nå avdøde far og hos en av hans brødre.
Aspberger ser ut til å komme fra fars siden hos meg, mens de jeg vet som har lavt stoffskifte i familien er på mors siden.
Litt blanding av dårlige gener her altså . Jeg tenker litt på det at jeg for alvor mistenker at jeg har problemer med binyrene, nå som jeg har mine stoffskifte nivåer stort sett på normale verdier.
Jeg har alltid vært en "slow-starter" fra morgenen av (for tiden "no-starter" ) og alltid fått mer og mer energi utover ettermiddagen/kvelden. Jeg har alltid forsøkt å ha en forutsigbar hverdag, men føler at det har vært av mer praktiske årsaker enn at jeg forsøker å unngå "uforutsette" ting. Jeg har selvfølgelig ikke nok "symptomer" på å ha aspberger, men det kan være en forklaring på noen av de "nerdete" tilbøyelighetene jeg har hatt og fremdeles har...
-
28-03-11, 11:17 #3
Voggis; dette høres kjent ut for mange av oss med binyreproblemer. Selv er jeg ikke ordentlig i gang før etter 12, og go'formen kommer fra 18- tiden. Før 10 bør jeg helst ikke tilsnakkes
Det kan tenkes du trenger hydrokortison- tabletter. I alle fall må du få sjekket binyrene. Spyttest X 4 i løpet av en dag, og evt måling av kortisol i døgnurin. En blodprøve sier nada. Spyttester kan for øvrig tas hos www.scandlab.com, eller hos legen din, om han er alright. Ellers "kjør på" med vitaminer/mineraler for binyrene, særlig magnesium, c-vitaminer og b- vitaminer.
-
28-03-11, 20:14 #4
"the cortisol awakening response"• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
3 knuter på skjoldkjertelen og "lubben" binyre
Av Perlemor i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 2Siste melding: 08-10-11, 10:22 -
Asperger Syndrom, en "binyre-syndrom"?
Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 28-03-11, 20:14 -
Hvad er "fagmand", "fagfolk" eller "faglig ballast"?
Av Anisa i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 1Siste melding: 22-09-10, 16:29 -
"konen", "damen", "madamen" mm. er prol.
Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)Svar: 2Siste melding: 02-03-09, 18:11 -
Metabolsk syndrom - syndrom X
Av Stina i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 3Siste melding: 26-08-07, 21:50
Bokmerker