Side 3 av 3 Først 123
Viser søkeresultater 21 til 23 av 23
    Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    61
    Meldinger
    735

Standard Sv: Noen som er uføretrygdet pga stoffskiftet/endokrine sykdommer?

Sitat Opprinnelig skrevet av Bentececilie Vis post
    Trenger litt info om arbeidsavklaringspenger: hva gjør Nav mens man får arbeidsavklaringspenger, får man testet hvor mye man kan jobbe, tilbud om omskolering osv!
    Jeg skal søke om det nå og vet ikke helt hva det innebærer bortsett fra at jeg har vært sykemeldt 1 år og må over på dette og at inntekten blir 66%
    Veldig takknemelig for svar
    Hei -

Jeg er i jobb 50% og AAP 50%. Min erfaring er at NAV ikke gjør stort; de innkaller til en samtale med mange måneders mellomrom og hører hvordan det går. Så lenge man har AAP skal man selv være aktiv i forhold til å øke sin arbeidsevne, gjennomføre behandling eller tiltak. For min del har det vært å mase på lege og behandlerapparat for å få hjelp, men uten at de kan finne ut hva som feiler meg eller tilby behandling. Fastlegen har ikke noe opplegg. Jeg synes det er rart at ikke NAV stiller krav til fastlege om jevnlig å jobbe med problemet. Det er jeg som må ta initiativ hele tiden. Alt er opp til meg, virker det som.

Testing eller tilbud om omskolering har jeg ikke forhørt meg om, da jeg jo jobber litt, og ikke har tenkt på det som aktuelt.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    61
    Meldinger
    3,120

Den tiden jeg har vært på AAP, har jeg annenhver uke et meldekort og sende inn. Ikke like lett og huske alltid med et stoff-hode Men uten innsendt meldekort blir det ingen penger utbetalt
    I tillegg har det vært jevnlige møter med NAV, arbeidsgiver og lege for hele tiden og vurdere mine muligheter. Har testet ut flere forskjellige ting, blant annet aktiv sykemelding (tror ikke det finnes lenger) og arbeidstrening. Det har blitt foreslått rebaliteringsopplegg og omskolering som jeg har takket nei til, rett og slett fordi jeg ikke er frisk nok til og starte med slikt. Jeg fikk tilbud om personlig coach, noe jeg tok imot.
    Alt i alt skal tiden man går på AAP brukes til og vurdere og tilrettelegge på best mulig måte mulighetene for å komme helt eller delvis tilbake til arbeidslivet.

I teorien er AAP et kjempeopplegg, men siden det ofte er den subjektive oppfatningen til NAV-representanten og legen som ofte slår inne, blir det ikke alltid vellykket, dessverre.

En del av tingene jeg har opplevd har klart styrket vilje og pågangsmor, mens andre ting har gjort meg både deseprat og forbanna.

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    72
    Meldinger
    1,111

Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
    Har testet ut flere forskjellige ting, blant annet aktiv sykemelding (tror ikke det finnes lenger) og arbeidstrening.
    Du har rett i at Aktiv sykemelding er blitt borte.

Aktiv sykemelding er borte
    1. juli 2011 vedtok Stortinget endringer i folketrygd- og arbeidsmiljøloven. Du kan ikke lenger være aktivt sykmeldt. Og 50 prosent sykmelding betyr ikke at du går hjem etter lunsj.

– Er du lenge borte fra jobb øker mulighetene for at du ikke kommer tilbake. Målet er å få sykefraværet ned, flere ut i arbeid og at folk kommer raskere tilbake på jobb. Det vi stusser på er at så mange enten er 100 prosent sjuke eller 100 prosent friske, sier Egil Tengs, leder av Arbeidslivssenteret i Rogaland til Stavanger Aftenblad.

I det nye regelverket faller aktiv sykemelding bort. Den virket mot sin hensikt, ifølge Tengs.

– Aktiv sykemelding falt bort som ordning fordi det viste seg at den virket mot sin hensikt. Mange utførte hele eller deler av sitt vanlig arbeid selv om de gikk på aktiv sykemelding, og det var også en tendens til at man ble gående lenger sykemeldt enn nødvendig, sier han.

Da er gradert sykemelding et alternativ. Men dersom du for eksempel er sykmeldt 50 prosent betyr ikke det at når halve dagen er gått kan du gå hjem og sette over potetene. Gradert sykmelding skal brukes dersom den sykmeldte kan utføre deler av sine vanlige arbeidsoppgaver, enten ved å arbeide redusert tid eller ved å bruke lengre tid på å utføre arbeidsoppgavene.

– Selv om gradert sykmelding ofte betyr reduksjon i arbeidstid, kan det alternativt bety reduksjon i tempo. Den sykmeldte kan derfor være på jobb i flere timer enn det uføregraden tilsier, sier Tengs.

Side 3 av 3 Først 123

Lignende tråder

1. Genoptræning af endokrine patienter.
    Av Anisa i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 15
    Siste melding: 11-08-11, 14:35
  2. arbeide deltid som uføretrygdet?
    Av isa1 i forumet Sykdomsutgifter, arbeid, trygd, NAV, sosialhjelp etc.
    Svar: 2
    Siste melding: 13-10-08, 23:26
  3. Håper noen kan hjelpe meg litt...veksler stoffskiftet mitt??
    Av Marina73 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 03-04-08, 20:55
  4. Autoimmune sykdommer
    Av Mari82 i forumet Autoimmune sykdommer
    Svar: 4
    Siste melding: 13-03-08, 17:05
  5. De mest uforklarlige sykdommer
    Av Stina i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)
    Svar: 0
    Siste melding: 11-04-07, 00:38

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn