Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
-
29-03-11, 16:07 #1
Melatonin, autoimmune sygdomme, fluor, cancer, cortisol-kontrol, jod
I anledning af Melatonin og stofskiftemedicin
Sagen er ikke hvad man ved om melatonin, men mere hvad man ikke ved. Det som man ved er at melatonin er immun-MODULERENDE. Altså mere eller mindre "regulerende" afhængig af hvad aktuelt trænger til at blive stimuleret eller undertrykt. Melatonin styrker immunforsvaret ved at stimulere produktionen af interleukin-4 i T-celler (dvs. i både Th1 og Th2 = uden at forskyde den ene til fordel for den anden = balancen/u-balancen dem imellem bliver ikke påvirket af melatonin, så vidt jeg husker). Melatonin-receptorer findes i T-lymfocytter, men ikke B-lymfocytter, så her må vi håbe, at rexxy69 læser med på et tidspunkt, og vil give sit besyv med.
Selv mener jeg, at advarslerne mod melatonis's hævdet immunitet-over-udløsende egenskaber er vildt overdrevet. Ellers ville alle med tilstrækkelig egenproduktion af melatonin blive syge af autoimmune sygdomme, hvor det i virkeligheden forholder sig modsat (mener jeg): tilstrækkelig egenproduktion af melatonin kendetegner kernesunde mennesker med både flot stresskontrol (melatonin regulerer nat-cortisol), robuste over for smitsomme sygdomme og endelig også modstandsdygtige over for intolerancer og allergier.... Det må sige noget om at melatonin styrker helbredet. Ikke svækker det. Tilsvarende immun-modulerende komponenter findes i mælk, f.eks. vise mælkeproteiner og peptider der påvirker immunforsvaret ved enten at stimulere eller hæmme celledelingen. Alligevel advares ikke patienter med autoimmune sygdomme mod mælk, vel?
Desuden er her tale om "mikroskopiske" mængder af melatonin, de fleste nutidens mennesker producerer for lidt af i forvejen, idet de siden barndommen har børstet tænderne med fluorholdige tandpastaer, og hos tandlægerne blev behandlet med fluorholdige dentalmaterialer + sort the drikkere ad libitum samt imprægneret bage-/madpapir brugere tillige med brugere af imprægneret overtøj og "slip-let-køkkengrej" m.v. - alle disse menneskers egenproduktion af melatonin styrtdykker allerede i en forholdsvis tidlig alder. Årsagen er, at i pinealkirtlen, hvor melatonin produceres - ophobes mindst lige så meget fluor, som ellers optages i knoglemassen inkl. tænderne. Det er MEGET og kan læses mere om bl.a. i artiklen Fluoride Deposition in the Aged Human Pineal Gland udarbejdet på baggrund af forskning på School of Biological Sciences, University of Surrey, Guildford, UK Department of Obstetrics and Gynaecology, The Royal London Hospital.
Årsagen er, at selv om pinealkirtlen "bor" inde i hjernen, er den altså ikke beskyttet af blod-hjerne-barrieren, som resten af hjernen, hvorfor fluoriderne optages uhindret, og hvor der er fluorider til stede - skades vævenes hormonproducerende funktioner. Det betyder, at underskud af melatonin hos de fleste almindelige mennesker er mere reglen end det er undtagelsen. Når man så sammenligner f.eks. udviklingen af kræftsygdomme med melatonin's udpræget anti-carcinogen funktion - kunne man fristes til at formode at når der ikke er kroppens eget melatonin nok - får cancer-mutationerne frit spil, ikke mindst pga. mangel på melatonin's immunitets-MODULERENDE effekt på cellemutationer. Når der ikke er melatonin nok i systemet - er der heller ikke værn nok mod mutationer (cancer).
I det hele taget er "de autoimmune" patienter rigtig ilde stedt pga. alle disse advarsler, hvoraf de fleste savner sin berettigelse og bygger på formodninger, som f.eks. mod jod, der faktisk er det "stof" der kan "rense" pinealtkirtlen for fluorider, hvorved kirtlen kan genvinde sin melatonin-dannende funktion, om ikke helt så delvis.... I det hele taget er "fluorid-detox" (uanset hvor i kroppen) ikke mulig uden jod, men "betænkeligheder" mod jod er nærmest lige så indgroede som troen på at fluorid er en "good guy". Totalt omvendt og totalt mod helsens egne interesser... Utroligt, hvor vi mennesker lader os trække ved næsen og endda stiller vi os pænt i kø til kassen, hvor vi frivilligt betaler af egen lomme for at lade os påføre sygdom og biologisk nedslidning som følge af ødelagt hormonsystem, hvoraf pinealkirtlen "suger" fluor som en svamp, og hvor f.eks. binyrene er nok den kirtel, der er mest følsom for miljøgifte, men det bekymrer ingen.
Det var så en rundtur vidt omkring melatonin, hvis rolle i kroppen er langt mere omfattende end "bare" søvn. Her mener jeg, at udokumenterede advarsler er mindst lige så "farlige" som selve melatonin-mangel.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
30-03-11, 14:55 #2
Sv: Melatonin, autoimmune sygdomme, fluor, cancer, cortisol-kontrol, jod
Leser med Anisa men siden jeg holder på å flytte - orker ikke mer hus - blir for mye når man er syk, har det vært dårlig med tid om dagen.
Sagen er ikke hvad man ved om melatonin, men mere hvad man ikke ved
Det jeg vet av egen erfaring er at jeg har testet ut melatonin i to omganger først og fremst i perioder jeg har slitt med søvn. På sommertid funker det, på vinterstid funket det dårlig. Felles for begge periodene var at Anti-TPO fordoblet seg. Jeg gjorde ingen andre forandringer i kosthold/tilskudd i disse periodene (1,5 mnd)
Så for min del ser det ut til at melatonin øker antistoffproduksjonen.
Men det er mange men her. Jeg er ikke noe statistisk grunnlag. Og jeg vet ikke hvor i mitt immunforsvar "feilen" ligger.
Melatonin styrker immunforsvaret ved at stimulere produktionen af interleukin-4 i T-celler (dvs. i både Th1 og Th2 = uden at forskyde den ene til fordel for den anden = balancen/u-balancen dem imellem bliver ikke påvirket af melatonin, så vidt jeg husker). Melatonin-receptorer findes i T-lymfocytter, men ikke B-lymfocytter, så her må vi håbe, at rexxy69 læser med på et tidspunkt, og vil give sit besyv med.
Jeg skal gjøre en test til med melatonin om en stund. Eneste forskjellen fra de to tidligere forsøkene er at jeg nå har vært glutenfri i snart 4 mnd. Jeg har ikke gått på fullstendig glutenfri diett ved de to tidligere forsøkene. Jeg tror nemlig ikke at det er melatoninen i seg selv som er årsaken men sammenblandingen med melatonin, gliadin (proteinstrukturen i gluten som likner proteinstrukturen i skjoldkjertel) og som jeg tror eller iallefall har lyst til å sjekke ut kanskje lager enda mere krøll.
Mange studier viser nå en sammenheng mellom autoimmun hashimotos/ Graves og Glutenintoleranse. Sammenhengen er en form for feilslått identifisering av skumle inntrengere. Gliadin bryter tarmbarrieren - går i blodet og blir tagget av immunforsvaret for destruksjon. Disse antistoffene mot gliadin kan også ødelegge skjoldkjertelvev. Det er ikke snakk om reaksjoner av så stor karakter at de kan måles i blod.
Kan ikke si så mye mer enn at jeg (selv med forsåvidt negativ reaksjon selv) ikke tror tilskudd av hormonet melatonin alene har negativ innvirkning på autoimmune sykdommer, men at det er andre ting som kommer inn i bildet og gjør at immunreaksjonen kan bli værre/større ved tilskudd av melatonin uten å fjerne bakenforliggende elementer som f.eks. primære matvareintoleranser.
Skriver mer siden når jeg får tid. Kommer sterkere tilbake. Vet at du også har tøffe dager Anisa - og håper det vil gå godt. x fingre for det.
H:-)
-
22-07-11, 14:25 #3
Tak rexxy69 Det går nok alt sammen. Men jeg tror, at vi er flere der savner dig. Og x fingre for en bedring.
Jeg tror ikke, at "feilen" ligger i immunforsvaret. Jeg tror at det er ikke nogen fejl, men en normal reaktion på at melatonin er en cortisol-suppressant og det som sker her, kan være at det cortisol der bliver mere af i fravær af melatonin, virker på samme måde som en antiinflammatorisk behandling med steroider som f.eks. Prednisolon.
Det er altså ikke melatonin der får antistoffer til at stige, men underskuddet af melatonin får cortisol til at stige med en slags anti-inflammatorisk effekt på antistoffer - lader det til.
Problemet er blot, at vi kan ikke undvære melatonin, og kunstigt fastholdt, ubehandlet melatoninmangel i rollen som antistof-undertrykker, vil skaffe os yderligere helseproblemer. Det er en vaskeægte "tab-tab" situation og en løsning, der løser et problem (antistoffer), men skaber flere nye. Jeg kan heller ikke få det til at hænge sammen med at pinealkirtlen ganske "naturligt", med alderen mister evnen til at danne melatonin, til der er så lidt af den til rådighed, at det gør nærmest hverken fra eller til...
... og alligevel betyder det ikke, at det får autoimmune sygdomme til at fade ud med alderen. Tværtimod stiger sygeligheden som følge af, at immunsystemet svækkes med alderen, bl.a. som følge af at melatoniproduktionen falder til en brokdel af, hvad den var da immunsystemet var på sit højeste. Så måske - hvis stigningen af de u-ønskede antistoffer er symptom-neutral - burde man acceptere det som en nødvendig onde, mod gevinsten i at kroppen bliver i stand til at bekæmpe andre sygdomme, der ellers ville kunne udvikle sig uhindret...? Særlig udvikling af andre, nye autoimmune sygdomme, sekundære til den allerede eksisterende autoimmun sygdom?• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
27-11-11, 11:01 #4
Det jeg vet av egen erfaring er at jeg har testet ut melatonin i to omganger først og fremst i perioder jeg har slitt med søvn. På sommertid funker det, på vinterstid funket det dårlig. Felles for begge periodene var at Anti-TPO fordoblet seg. Jeg gjorde ingen andre forandringer i kosthold/tilskudd i disse periodene (1,5 mnd)
Så for min del ser det ut til at melatonin øker antistoffproduksjonen.Jeg skal gjøre en test til med melatonin om en stund. Eneste forskjellen fra de to tidligere forsøkene er at jeg nå har vært glutenfri i snart 4 mnd. Jeg har ikke gått på fullstendig glutenfri diett ved de to tidligere forsøkene. Jeg tror nemlig ikke at det er melatoninen i seg selv som er årsaken men sammenblandingen med melatonin, gliadin (proteinstrukturen i gluten som likner proteinstrukturen i skjoldkjertel) og som jeg tror eller iallefall har lyst til å sjekke ut kanskje lager enda mere krøll.
Mange studier viser nå en sammenheng mellom autoimmun hashimotos/ Graves og Glutenintoleranse. Sammenhengen er en form for feilslått identifisering av skumle inntrengere. Gliadin bryter tarmbarrieren - går i blodet og blir tagget av immunforsvaret for destruksjon. Disse antistoffene mot gliadin kan også ødelegge skjoldkjertelvev. Det er ikke snakk om reaksjoner av så stor karakter at de kan måles i blod.
Kan ikke si så mye mer enn at jeg (selv med forsåvidt negativ reaksjon selv) ikke tror tilskudd av hormonet melatonin alene har negativ innvirkning på autoimmune sykdommer, men at det er andre ting som kommer inn i bildet og gjør at immunreaksjonen kan bli værre/større ved tilskudd av melatonin uten å fjerne bakenforliggende elementer som f.eks. primære matvareintoleranser.
Har gjort en ny lengre test med melatonin.
Bakgrunnsopplysninger/endringer fra forrige testperiode.
Kost: Jeg er fullstendig gluten og laktosefri i tillegg lite gjær og sukker - ellers ganske likt
Tilskudd vit/mineraler: endringer fra sist: byttet til multi med litt jod, byttet ut mariatistel mot NAC, Taurine, L-cystein, byttet tilskudd av - sink til ZMA (kobo Mg, sink og B6) - fungerer også som testobooster. (mer om ZMA under). Økt med 100 mcg. B6 i tillegg til TRiO-B. (jada vet det er MYE) Byttet Mg tilskudd til SHIFT - 2x200mg/dag
Hormontilskudd: ERFA 2,5 grain, 10mg DHEA, Progresteron 100mcg (dag 12-26 i syklys), melatonin 1,9
Legemidler: Nycostatin (soppdreper) og VSL3 (probiotika)
litt mer også men av mindre betydning.
Som jeg skrev tidligere tror jeg andre ting kanskje har større betydning for immunreaksjonen ved bruk av melatonin - som f.eks. matvareintoleranser hvor godt lever renser slaggstoffer osv. Og det ser slik ut. Har nå brukt melatonin i flere måneder - en time før leggetid sammen med ZMA (som også skal forbedre den dype søvnen)
Litt mer om ZMA:
"REM (rapid eye movement) søvn er ett av 5 søvnstadier. REM er stadie 5, og kommer første gang ca 90-120 min etter innsovning, men varer bare i noen minutter. Etter 90-120 minutter er du i REM-søvn igjen, og den har nå lengre varighet. Slik gjentar det seg i et syklisk mønster gjennom hele natten. REM-periodene sent på natten og utover morgenkvisten er forholdsvis lange. I siste halvdel av nattesøvnen, veksler man stort sett mellom REM (stadie 5) og stadie 2. Man drømmer i alle stadier, men de billedlige, levende og klare drømmene har man primært i REM-stadiet.
Med hensyn til produktet ZMA er det snakk om et helsekostprodukt som brukes av en del kroppsbyggere. Produktet skal etter sigende kunne øke den naturlige produksjonen av testosteron og andre anabole (vevsoppbyggende) hormoner. Jeg har forsøkt å finne vitenskapelig dokumentasjon om hvert av de 3 stoffene produktet inneholder i forhold til søvn:
Når det gjelder sink var det lite å hente med hensyn til sammenhenger og innflytelse på søvn.
Med hensyn til magnesium var det derimot gjort en del undersøkelser. I et eksperiment publisert i tidsskriftet Neuropsychobiology i 1993, ble det funnet at dersom man fjernet magnesium i føden til rotter, ga dette redusert søvn. Det var i stor grad den dype søvnen som ble svekket. I en nyere undersøkelse publisert i tidsskriftet Pharmacopsychiatry i 2002, ga man enten placebo eller magnesiumtabletter til en gruppe friske eldre mellom 60 og 80 år. Sammenliknet med placebo, var det dypere søvn hos forsøkspersonene som hadde fått magnesiumtilskudd over 20 dager. Man fant også lavere nattlige nivå av kortisol i magnesiumgruppen. Magnesiumgruppen hadde også høyere produksjon av hormonet aldosteron, et hormon som får nyrene til å skille ut mindre natrium. REM-søvnen var imidlertid ikke forskjellig i de to gruppene. Samlet sett ser det altså ut til å være noen studier som peker i retning av at magnesium faktisk kan øke mengden av den dype søvnen (og dermed påvirke hjerneaktiviteten), mens drømmesøvnen ser ut til å være relativt upåvirket av dette mineralet. Jeg vil imidlertid understreke at det er gjort altfor få undersøkelser til at man kan trekke noen sikre konklusjoner om dette.
Med hensyn til pyridoxin (B6) og søvn fant jeg to vitenskapelige undersøkelser om dette. Den ene stod i Neuroendocrinology Letters i 2002 og omhandlet effekten av 100 mg pyridoxin eller placebo på melatoninutskillelsen. I dette studiet fant man derimot ingen forskjell mellom pyridoxingruppen og placebogruppen når det gjaldt utskillelsen av melatonin og heller ikke forskjell med hensyn til søvnen. (jeg tar i tillegg enda mer B6 pga. sterk mastalgi i lutealfasen - og det hjelper noe - er ikke invalidisert av hovne bryster på samme måte som tidligere føler jeg. Alt blir jo subjektivt - kan ta mer om det en annen gang.)
I en annen og artig undersøkelse gjort av Ebben, Lequerica og Spielman, publisert i tidsskriftet Perceptual and Motor Skills i februar 2002 (vol 94, s 135-140), testet man ut effekten av henholdsvis 100 og 250 mg pyridoxin mot placebo i forhold til hvor sterke og klare drømmene ble, og hvor lett en kunne huske dem. Ved doseringen på 250mg pyridoxin fremstod drømmene som mer klare enn når man bare hadde fått placebo. Forskerne antydet at dette skyldtes økt hjerneaktivitet i REM-søvn etter inntak av pyridoxin sammenliknet med placebo.
Samlet sett er det fullt mulig at ZMA kan påvirke søvnen - men det trengs som sagt flere undersøkelser før man kan trekke noen konklusjoner om saken."
Som sagt har jeg benyttet både melatonin (1,9mg) i tillegg til ZMA og ennå mer B6 så jeg havner vel i gruppen med 250mg i den siste undersøkelsen jeg referere til. Og jeg sover godt og drømmer masse - litt for livlig innimellom. Det interessante i denne sammenhelg er jo at antistoffene IKKE har gått opp og tellinger på hvite blodlegemer (leuko- og lymfocytter) faktisk har gått ned sist gang jeg tok blodprøver. Skal ta blodprøver igjen nå 30/11 og 16/12 så får se om det holder seg.
Har iallefall ikke så langt noen holdepunkter for at autoimmun sykdom i tyroidea aktiveres yttligere ved bryk av melatonin og andre ting som kan øke melatonin som ZMA. Hva gjelder andre autoimmune sykdommer kan det jo være anderledes. Mistenker at de i f.eks. pakningsvedlegg på melatonin når det advares mot bruk av melatonin ved autoimmune sykdommer kanskje mer referes til f.eks. RA, MS osv. Hashimoto regnes jo ikke som noe sykdom i allminnelig skolemedisin.
Andre ting er imidlertid ikke like bra. Har fått en oppblomstring av en hudsykdom jeg har slitt med siden jeg var 13 og operert for utallinge ganger (Hidratenittis suppurativa) de siste månedene. Mulig det er den anabole effelten av ZMA (som ikke er vitenskapelig bevist - men kroppsbyggere bruker fort å kutte ut ting som ikke funker) Jeg vil få målt gonadehormonene først for å se om det er økning her - primært testosteron - som har vært svært lav. DHEA vil jo også øke testo så ikke så lett det her.
Sykdommen kan også ha sammenheng med Hashimotos (har jeg sett undersøkelser på nå i det siste) Får meg jo til å tenke at skjoldkjertelen min kan slitt med angrep mot seg selv fra jeg var 13 år. Kronisk infeksjon, utallige antibiotikakurer (den lengste sammenhengende på 2 år) og påfølgende broblemer med flora i tarmen er jo ingen kicker for stoffskiftet akkurat.
-
27-11-11, 12:09 #5
Kjempeinteressant dette! Har du fått ZMA av legen din, eller er det noe du har lest deg til?
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
27-11-11, 16:54 #6
ZMA - er et kosttilskudd beregnet for idrettsutøvere spesielt ved tung styrketrening for å hente seg inn igjen. ZMA sies å øke kroppens produktsjon av anabole hormoner hvilket gir forbedret styrke og opphenting. ZMA er bare en sammensetning av sinkmonometionin, sinkaspartat og magnesiumaspartat og b6 har i varierende grad i studier vist økinger i både utholdenhet og styrke. Mineralene sink og magnesium omsettes i høy grad ved tung trening og brist på disse mineralene forverrer kroppens evne til å bygge muskler. Blandingen skal hjelpe til med å øke prestasjonen, restitusjon, vekst og bedre søvn! Taes på tom mage ved sengetid.
Ikke fått av noe lege kjøpt men kjøpt etter anbefaling fra kroppsbyggermiljø. (Får det på gymgrossisten) Hatt mange, lange og interessante diskusjoner. Et miljø som er svært opptatt av ernæring, tilskudd, hormoner osv. Leser også med på en del kroppsbyggerfora - mye kunnskap her så vel som uvettig bruk av ulike typer steroider. Men det kan ikke underslås at mange er utrolig kunnskapsrike.
-
27-11-11, 18:50 #7
Veldig interessant, takk for videre info rexxy69
Jeg fikk en nedtur hormonmessig etter stress i sommer, og kjenner at jeg fortsatt sliter med for lave energinivåer. Jeg faller litt sammen flere ganger om dagen. Det er absolutt ikke på nivå med slik jeg hadde det da binyrene var på det svakeste. Men jeg er dårligere enn jeg var for noen måneder siden, og er interessert i måter å komme meg opp igjen på. Vurderer å be legen om NAC. Så dette høres ikke så dumt ut!• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
27-11-11, 20:15 #8
Hei Vigdis..
Det er vel litt av det samme med meg. Var brukbar tom. ca. medio september for nå å ha en skikkelig energidump, veldig dårlig energi og fryktelige muskelsmerter og x antall powernaps/dag og med veldig lave nivåer igjen. Var så dum at jeg forsøkte meg på Levaxin og Lio en periode for jeg får ikke FT4 opp over 11,7 max 12 på ERFA. Bra med FT3 da på ERFA - rundt 9 og da er jeg rimelig brukbar. For å se om jeg kunne være en av dem som funker best på kun syntetisk T3 som dr. Lowe sankker om ville jeg gi det et forsøk - og det funka ikke. Tilbake på ERFA igjen nå med litt tilskudd av HC men uten at den store bedringen kommer selv om jeg har litt mindre behov for hvile. Får gjort noe men det går ikke fort om dagen. Mulig det er skikkelig antistoffangrep på gang igjen - bruker for min del å ledsages av bøttevis med trøbbel og det har jeg nå.
Jeg har enbart benyttet ZMA ift. bedre retituerende søvn og at det sies at det skal øke egen malatoninproduksjon. Ekstra energi kan jeg ikke si jeg har fått - men så trener jo ikke jeg hardt heller da. Men skal ikke klage på søvn. Byttet ut dosene av zink/mg/b6 i totalen med innholdet i ZMA av det jeg tar hver dag - og mg/sink ser bra ut på prøvene i blod. Om det når fram aner jeg jo ikke. Bruker også NAC - det er det jo bare å kjøpe å forsøke (kanskje litt avhengig av hva annet du tar?)Tror de har det på Frogner helsekost - selv har jeg kjøpt NOWS fra iherb.
Lykke til Vigdis - og håper du finner ut av det
Lignende tråder
-
Amalgam bag epidemien af kroniske sygdomme
Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte og amalgam («kvikksølvplomber»)Svar: 9Siste melding: 22-09-13, 01:02 -
Thyroid Cancer Songbook
Av Anisa i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelenSvar: 0Siste melding: 04-03-10, 17:24 -
The Adventures of Follicular Cancer Lady
Av Anisa i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelenSvar: 0Siste melding: 04-03-10, 16:35 -
Hudsymptomer er ved interne sygdomme (link)
Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte og hudSvar: 0Siste melding: 17-02-10, 11:02 -
Binyretræthed, søvnmangel, cortisol, melatonin, DHEA m.m.
Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 30-11-09, 18:35
Bokmerker