Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    79
    Meldinger
    2,323

Question Rett til henvisning til endokrinolog?

Sitat: Lommelegen.no

Det er ca 70 000 personar med hypotyreose i Norge - alle desse kan ikkje bli fulgt opp av endokrinolog.

I læreboka i allmennmedisin er det ført opp 7 situasjonar der henvisning er aktuelt:
    1. Pasientar med myksødem koma, dvs livstruande hypotyreose
    2. Pasientar med dårleg hjerte pga trange kranspulsårer
    3. Ved mistanke om hypotyreose pga sjukdom i hypofyse eller hjerne
    4. Barn under 16 år (henvisning til barnelege)
    5. Ved graviditet
    6. Ved behandling med litium eller amiodaron (Cordarone)
    7. Ved tvil om diagnose, laboratorieprøve eller behandlingsindikasjon

Personleg trur eg at mange dyktige og interesserte allmennlegar også kan ta hand om dei fleste i gruppe 2, 5 og 6. (Geir Hølleland, endokrinolog)

Allmennmedisin
    Ny revidert utgave av den første norske lærebok i allmennmedisin.
    Av Steinar Hunskår
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Thumbs down Sv: Rett til henvisning til endokrinolog?

Sitat Opprinnelig skrevet av SSF Vis post
    Personleg trur eg at mange dyktige og interesserte allmennlegar også kan ta hand om dei fleste i gruppe 2, 5 og 6. (Geir Hølleland, endokrinolog)
    Jeg mener at der er indbygget en stor svaghed i denne, endokrinologens forventning til at almentpraktiserende læger er i stand til at vurdere behandlings behov og kvalitet ved graviditet og særlig ved tvil om diagnose, laboratorieprøve eller behandlingsindikasjon.

For at tage det sidste først - hvilken tvivl? Det fleste (alle?) praktiserende læger har jo fået at vide en gang for alle af endokrinologer, at de skal rette sig efter TSH. Har speciallægeforeninger måske sørget for en efteruddannelse af praktiserende læger, så de er godt rustet til overhovedet at komme i tvivl? Jeg tvivler. Jeg kunne i hvert fald ikke finde nogen oplysninger herom og de 11 timer, almenpraktiserende læger har haft som pensum i skjoldbruskkirtlen på hele lægestudie - giver jeg ikke meget for...

En bilmekaniker skal stå i mesterlære i 3 år (vist nok) før han får lov til at røre ved en bil på egen hånd. Men med lægerne forholder det sig ganske modsat: de må godt være selvlærte eller lade helt være med at vide noget og alligevel får de lov og ret til at rode med menneskers liv.

Hvad angår almenpraktiserende lægers adgang til at behandle gravide med hypothyreose - gider jeg ikke spilde tiden med at beskrive hvad jeg mener. Dertil har jeg kun læst alt for meget om netop skadelig - for den vordende mor og fosteret - u-behandling, de praktiserende læger udsætter dem for ved at negligere de basale principper for behandling af hypothyreose under graviditeten. Også her er TSH-tallet afgørende og selv en bundskrabet til FT4 kan ikke skræmme lægerne til handling...

På denne måde bliver de 70.000 Geir Hølleland nævner (i 2003?) - meget hurtigt til mange flere. Mener at have set tallet på over 100.000 for Norges vedkommende for ikke så længe siden. Det giver en tilvækst på over 30.000 over 7 år - ikke iberegnet alle de stakler som får lov til at gå uden primær diagnose pga. at deres TSH-tal er for lavt, og uanset at de er hundesyge alligevel.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Standard Sv: Rett til henvisning til endokrinolog?

Jo, jeg må jo også si at jeg har liten tiltro til både diagnosering, behandling, og oppfølging fra - ikke bare allmennlegene. Min største skuffelse oppnår jeg ved å se på endokrinologenes resultater og ikke minst utsagn pasienter kan melde om fra disse.
    Det er rett og slett for dårlig over hele linja.
    Når ansvar skal fordeles, så er det jo endokrinologene som har hovedansvaret.
    Jeg har fulgt Hølleland en stund. Han kan nok glimte til iblandt, men har for mye antikvariske kunnskaper han måler opp mot. (min mening)

Antallet stoffskifterammede er stort.
    Det er ikke bare de 70000 i behandling som har det.
    Mange er havnet i feildiagnoser (som man kaller diffrensialdiagnoser), og mange får rett og slett ikke sin diagnose fordi : de som skal stille den ikke vet hvordan de skal gjøre det, og må ty til blodprøveresultater som eneste kriteria.
    DET i seg selv må jo være en gigantisk falitterklæring ?
    1. skulle bare mangle ! Livstruende situasjoner bør kunne behandles av alle leger og helsepersonell !
    2. Det er svært få pasienter i denne gruppen - hjertepasienter nyter uansett mange goder helsevesenet tilbyr.
    3. Her er den tallrikeste gruppen som haver i feildiagnoser eller uten diagnose.
    4. Kjenner ikke så godt til denne gruppens behandling og resultater. Jeg vil bare anta at de man ikke kommuniserer så godt med har det enda verre ?
    5. Her vet vi jo at mange behandles katastrofalt dårlig, og at det jo rett og slett skyldes gedigen kunnskapsmangel i behandlermiljøet. Og det er forferdelig at en så viktig gruppe ikke får den aller beste behandling.
    6. Det er nok mange flere enn nevnte medikamenter og behandling man ellers kan utsettes for av helsevesenet som fører til ødelagt stoffskifte. Dette er rett og slett feilbehandling under dekkoperasjon av helsevesenet selv.
    7. Disse får jo ikke den muligheten det legges opp til med "secon opinion". Endoene vil jo ikke ha slike pasienter !
    8. Lista må jo være MYE lenger !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Lignende tråder

1. Henvisning til Johan Halse
    Av Oppognedform i forumet Hos legen
    Svar: 2
    Siste melding: 10-08-15, 12:17
  2. Rett til henvisning til endokrinolog?
    Av Mod i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 2
    Siste melding: 14-11-10, 13:14
  3. Svar: 14
    Siste melding: 14-04-07, 18:03
  4. Henvisning til endokrinolog
    Av Synne i forumet Endokrinologer
    Svar: 3
    Siste melding: 10-02-07, 17:07

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder