Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Standard Adrenal Fatigue: The 21st Century Stress Syndrome

Adrenal Fatigue: The 21st Century Stress Syndrome
    af Dr. James L. Wilson

Bogen udgives i Danmark i næste måned af Forlaget Aronsen, Oversat af Frank Robert Pedersen, Udgivelsesdato: maj 2009, 384 sider (vejl.), Pris: 298,00 (vejl.)

Forlaget selv skriver om bogen på omslaget:

Ny bog om stress. Binyretræthed -
    Hvordan du kan genvinde energi, vitalitet, livsglæde og et stærkt immunforsvar

Bla, bla, bla.... Det er nogen billig sludder at skrive, som om bogen skulle henvende sig til nogle overtrætte, stressede og forjagede karrieremennesker, der skal have - øh - gjort noget ved problemet, ved hjælp af en selvhjælpsbog - mens det i virkeligheden handler om syge binyrer.

Med denne titel, introduktion og med dette misvisende omslag (med et forførende silhouet af en sød pige set fra siden, siddende "romantisk" træt og ventende på ridderen på den hvide hest, der med Wilsons bog i hånden, kommer ridende og frelser hende fra kløerne på den stygge "bare" stress) - er der allerede afgjort på forhånd, hvem bogen henvender sig til (iflg. forlaget).

Fuldkomment åndsvagt valg af grafik til omslaget. Med dette omslag (og intro) vil ikke mange fagfolk lade sig friste til at undersøge bogens budskab nærmere. Det falder også af på forfatteren selv. Fra at skrive en oplysende bog om syge binyrer, er det (i den danske udgave) blevet til "bare" endnu en selvhjælpsbog alle fagfolk bare elsker at nedgøre. Omslaget opdeler allerede fra starten læsergruppen mellem dem, der vil læse bogen, og dem, der end ikke gider åbne den - mens den i virkeligheden er adresseret til alle - patienter og læger.

For hvad skal den stakkels danske binyretrætte gøre med den viden han/hun får af at læse bogen, når de danske læger reelt ikke har kundskab til at behandle trætte binyrer? At lægerne IKKE vil føle dem foranlediget til at åbne den danske udgave af Wilsons bog, smukt lokkende med silhouet af en slank, ung pige på omslaget - er sikkert som amen i kirken. Gad vide, hvilken tåbe havde truffet beslutningen om den grafik, der merkantilt flytter bogen fra hylden med fagbøger - til hylden med populære selvhjælpsbøger, fagfolk normalt plejer at ignorere?

Så hellere Amazon.com`Editorial Review, der kort og kontant meddeler om bogen:

"Dette er en utrolig informativ og læservenlige bog om en fælles invaliderende sygdom, der går stort set udiagnosticeret og ubehandlet. Adrenale Fatigue: The 21st Century Stress Syndrome leverer en fyldestgørende opsumering af oplysninger om tilstand, der meget sandsynligt påvirker millioner af mennesker."

Så er der også sagt det hele og på en måde, der henvender sit til, og fænger, alle.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Nord Trøndelag
    Meldinger
    111

Standard Sv: Adrenal Fatigue: The 21st Century Stress Syndrome

Da er det bare å anbefale boken i originalspråket engelsk til legene. tror du ikke Anisa ? Om legene her ikke kan noe om binyreproblematikken, så må man da vel kunne forvente at de klarer å lese engelsk ?
    Hvis boken er en oversettelse av James Wilson sitt bok, slik det skal være når de bruker hans åndsverk - så skal det også kunne forventes at den danske teksten er en ren oversettelse fra engelsk til dansk og ikke frittstående tekster. Om boken blir dårlig, så må det vel være mulig å informere James Wilson om det, slik at han selv kan gripe inn og stoppe dette.
    Kan godt tenke meg det står krefter bak som vil trekke slike problemer i det latterlige for å få slutt på spekulasjoner av denne slag,
    Godt at det finnes stoffskifteforum der man kan diskutere fritt og bøker i originalspråk.
    Stor klem til deg

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    52
    Meldinger
    848

Jeg fikk anbefalt denne boken av legen Karin Münsterhjem i Finland. Jeg har bestilt den, og gleder meg til å lese den om et par dager når den kommer med ekspress-post på døren min!

Å lese en Engelsk bok av en Engelsk forfatter, er det beste, da ingenting går tapt via en evt. oversettelse. Jeg liker best å lese Engelske bøker på Engelsk. Og alle i den vestlige verden kan jo Engelsk. Spesielt Leger. De MÅ kunne Engelsk (høyere nivå) for å i det hele tatt kunne bli leger.

Å sette en søt pike på et bokomslag er jo genialt - Da vil alle menn, med slitne binyrer eller ei, lese boken. Personlig bryr jeg meg ikke noe om hvordan en bok SER UT. Det er innholdet som teller. Akkurat som mennesker: Det er hvordan vi er på innsiden som teller. Og hvordan helsen vår er. Hjelper lite å "se fin ut" hvis man har hypotyreose og binyre-problemer...

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av ThomasWH Vis post
    Å sette en søt pike på et bokomslag er jo genialt - Da vil alle menn, med slitne binyrer eller ei, lese boken. Personlig bryr jeg meg ikke noe om hvordan en bok SER UT. Det er innholdet som teller. Akkurat som mennesker: Det er hvordan vi er på innsiden som teller. Og hvordan helsen vår er. Hjelper lite å "se fin ut" hvis man har hypotyreose og binyre-problemer...
    He, he... good for you Thomas. Men havde det været omvendt og fra omslaget tittede frem et silhouet af en superlækker bodybuilder, havde jeg (i hvert fald) ikke regnet med, at denne (given) bog var noget for mig.... Så det er ikke helt uvigtigt, hvordan omslaget ser ud - netop fordi det er omslaget (indpakning), der bestemmer, hvilken målgruppe fænger på det. Det er grunden til at jeg er knotten. Jeg er knotten fordi omslaget vildleder om indholdet og fordi teksten på omslaget afviger fra Wilsons egen intro.

Hvad angår sproget - jo, originalsproget er altid bedst, men en god oversættelse er altid næstbedst, da mange stofskiftesyge i forvejen slider med "tågehjerne" og koncentrationen, der jo ikke fremmer sammenhængene når man læser på fremmedt sprog. Jeg kender mange ellers sprogkyndige mennesker, der først kom rigtig i gang med at lære om stofskifte efter at de har fået fat i oversættelser til deres eget modersmål...
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av queenie Vis post
    Hvis boken er en oversettelse av James Wilson sitt bok, slik det skal være når de bruker hans åndsverk - så skal det også kunne forventes at den danske teksten er en ren oversettelse fra engelsk til dansk og ikke frittstående tekster. Om boken blir dårlig, så må det vel være mulig å informere James Wilson om det, slik at han selv kan gripe inn og stoppe dette.
    Jeg ved endnu ikke hvordan den danske oversættelse er... Jeg har forudbetalt med forventet levering til maj, når bogen udkommer. Først når jeg har den i hænderne kan jeg se om oversættelsen lever op til originalet.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Jeg ved endnu ikke hvordan den danske oversættelse er... Jeg har forudbetalt med forventet levering til maj, når bogen udkommer. Først når jeg har den i hænderne kan jeg se om oversættelsen lever op til originalet.
    Man kan rolig sige, at oversættelsen er flot og meget "smukkere" end bogens omslag. Mere om bogen kan leses her....

Lignende tråder

1. på 'adrenal fatigue' (binyreutmattelse)
    Av tiwas i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 0
    Siste melding: 14-01-11, 13:47
  2. Adrenal Fatigue, Part 1 and 2
    Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Siste melding: 08-12-09, 16:06
  3. Adrenal Fatigue: The 21st Century Stress Syndrome
    Av Anisa i forumet Biblioteket
    Svar: 5
    Siste melding: 29-06-09, 11:52
  4. E-bok: Adrenal Fatigue and Cortisol
    Av Anisa i forumet Biblioteket
    Siste melding: 13-02-09, 12:52

Bokmerker

Regler for innlegg