Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
-
06-06-09, 22:55 #1
Lavt stoffskifte & Sjøgren Syndrom
Hei alle sammen (:
Jeg går fortsatt til utredning og er så heldig å ha få kommet i gode hender- endelig liksom! (: Men, jeg har et spørsmål . Er det noen som kjenner til Sjøgren syndrom/sykdom og har opplevd at denne sykdommen har en innvirkning på stoffskiftet? Jeg har lest at den har det og at stoffskifte kan svinge veldig ved denne diagnosen.
Nå synes jeg også mange av symptomene på Sjøgren minner om lavt stoffskifte, som: stive ledd, mye tretthet, problemer med øynene og mageplager- forstoppelse og magesmerter.
Grunnen til at jeg spør er egentlig fordi jeg lurer på om jeg kan ha denne sykdommen. Den kan forekomme med hormonell ubalanse og i overgangsalderen. Jeg merker jeg er ofte tørr i halsen, har fått mer og mer tørre øyne, stivhet i brystet, mye slimansamling som jeg ikke får løst opp og har en del tørrhoste.
Nå skal ikke jeg sette diagnose på meg selv, men revmatiske plager ligger til familien, og ettersom jeg har hatt så mye trøbbel med helsen de siste årene, så må man jo søke litt selv, for ingen andre gjør det for en.. dessverre!
Så... noen med erfaringer så rop ut!
God sommer alle sammen! Vi får krysse fingrene på at vi klarer å nyte den- litt i alle fall!Jeg er underveis... til en bedre helse forhåpentligvis (-som føles å ta en eeeevighet)
-
07-06-09, 01:22 #2
Sv: Lavt stoffskifte & Sjøgren Syndrom
Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.
-
07-06-09, 23:11 #3
Legger ut denne linken til deg jeg.
http://www.pasienthandboka.no/defaul...ocumentid=3185
Det ser ut til at det finnes noen tester som kan tas med tanke på å avdekke sykdommen. Jeg vet ikke noe om sammenfall mellom Sjøgren og lavt stoffskifte, men begge er autoimmune sykdommer. Jeg trodde faktisk at jeg hadde Sjøgren selv når jeg hadde høyt stoffskifte, da jeg hadde svært mange av symptomene. Men disse forsvant heldigvis når jeg fikk behandlet det høye stoffskiftet mitt.
Godt å lese at du er i gode hender og jeg ønsker deg en riktig god sommer
-
08-06-09, 12:37 #4
Jeg har begge deler. Sjøgrens Syndrom er en autoimmun sykdom som angriper kjertler som tømmer seg på kroppens overflate og dens hulrom. Den eneste hormonproduserende kjertelen som man også helt sikkert vet kan angripes, er skjoldbruskkjertelen. Prøver å legge ut denne lenken: http://www.revmatiker.no
Sjøgrens syndrom, Har hatt hypothyreose i endel år, og startet m Levaxin ca 2001
-
08-07-09, 14:59 #5
Oi, det er en liten stund siden jeg har vært her Takk for svar og hjelp!
Dette med å utredes for diverse ting tar så lang tid, jeg blir sprø! Skal til legen til neste uke etter at jeg tok en rekke prøver. Blodtrykket mitt svinger (lavt, mye svimmelhet og kvalme) og jeg blir motløs, men håper på en positiv vending nå som jeg føler meg trygg på at legen jeg går til ( ikke fastlegen) kan jobben sin godtJeg er underveis... til en bedre helse forhåpentligvis (-som føles å ta en eeeevighet)
-
15-07-11, 22:33 #6
Hei,
jeg har diagnosen Sjøgren syndrom, og kan anbefale deg og google for å lese mer om det. Det er ulike kriterier man baserer diagnosen på, blant annet spytt- og tåreproduksjon, blodprøver (ana) og spyttkjertelbiopsi.
Er enig i at symptomene er sammenfallende like, men jeg vet ikke om det er sammenheng mellom de to sykdommene annet enn at de begge kategoriseres som autoimmune. på lik linje som feks diabetes 1.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
Lignende tråder
-
Wilson's Syndrom
Av Pusen i forumet Sygdommer som ligner hypothyreoseSvar: 19Siste melding: 17-05-10, 02:22 -
Metabolsk syndrom - syndrom X
Av Stina i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 3Siste melding: 26-08-07, 21:50 -
Sjøgrens syndrom
Av pling i forumet Autoimmune sykdommerSvar: 5Siste melding: 29-08-06, 18:10 -
kompartment syndrom.
Av i forumet Lavt stoffskifte og hudSvar: 3Siste melding: 18-06-05, 07:22 -
Sjøgren og SLE
Av mona? i forumet Autoimmune sykdommerSvar: 4Siste melding: 23-05-05, 00:05
Bokmerker