Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    Feb 2011
    Sted
    Hedmark
    Meldinger
    2

Standard Hashimoto's. Hjelp?

Hei! Jeg er helt fersk på dette forumet, så håper dette blir riktig.

Har gått på levaxin siden 2006/2007, da med litt diffuse prøver slik jeg forsto, men veldig tydelige symptomer og et veldig høyt Anti- TPO (over 1300). Kjente at levaxin hjalp og har gått på 100 ug per dag siden da, men sliter fortsatt endel i perioder. Har nå ligget helt ned mot 0,5 i TSH uten at jeg føler meg bedre. Periodevis kan jeg fungere veldig bra, men så kommer slitenheten skyllende over meg som en bølge og alt stopper opp, klarer nesten ikke fungere i hverdagen.....Har vært hos endokrinolog, har sluttet med Levaxin som et prøveprosjekt over 6 uker og gjennomgikk da et lite helvete på slutten av perioden. Jeg kan så altfor lite om dette og alt jeg leser forvirrer meg mer og mer......så nå søker jeg hit i håp om at noen har vært gjennom det samme, eller innehar litt større kunnskaper enn meg

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Hashimoto's. Hjelp?

Sitat Opprinnelig skrevet av Sliten.no Vis post
    Hei! Jeg er helt fersk på dette forumet, så håper dette blir riktig.
    Det er rigtig.

Hej Sliten Du beskriver, hvad der har været skrevet på dette forum hundreder af gange. Lange tider med faldende helse, flere og flere symptomer, diagnose (de "heldige") og så behandling. Først noget mere bedring og senere mix af bedring og forværring. "Fine" blodprøveresultater og... skyldfølelser over ikke at have fået det bedre (nok) trods behandlingen.

Der er en ubrydelig forbindelse mellem binyrene og sygdom i skjoldbruskkirtlen, og det er efterhånden mere reglen end undtagelsen - taget i betragtning hvad vi har iagttaget på dette forum - at man kan nærmest ikke adskille sygdom i skjoldbruskkirtlen og tilstanden i binyrene. De har kompenseret for thyreoidea-hormonmangler så længe, at de er blevet svækket i processen. Uden duelige binyre-hormoner vil medicineringen med Levaxin ikke have det ønskede effekt. Den vil ganske enkelt virke for lidt og det ved lægemiddelproducenter, som skriver i indlægssedlen, at behandling med Levaxin må ikke startes FØR der er sikkerhed for, at binyrene funktionsdygtige.

Desværre springer alle skolemedicinske læger netop denne vejledning over fordi for dem findes kun to binyre-sygdomme: Addison's (for lidt binyrehormon) og Cusching's (for meget binyrehormon). Det som ligger imellem "findes ikke" iflg. lægernes opfattelse og dette betaler thyreoidea-patienterne en høj pris for: de bliver aldrig raske nok af behandlingen.

Jeg vil derfor opfordre dig til at slå bak, slippe tilliden til lægerne og fatte selvtilliden. Selvtilliden til at sige fra, lære dig op og turde selv vurdere hvad du trives med, hvad du mistrives med, og handle ud fra det.

For at forstå lidt bedre hvad det handler om, kan du starte med at læse emnet Skjoldbruskkirtel - binyrer: en ubrydelig forbindelse. Derefter vær sød at læse Ruth's emne: Hva du kan gjøre selv.... og forsøg, lidt hver dag at lære efterleve det du læser i dette emne. Hold denne "øvelse" i mindst 5-6 uger (før effekt/gevinsterne får tid til at udvikles), og se hvad der sker. Jeg selv tror fuldt og fast på, at efter denne "prøvetid" vil du ikke selv tilbage til det du er vant til nu.

Og ellers - allerede nu vil du (tror jeg) have stor nytte af, fremover at tage Levaxin før din sengetid, men gerne mindst en time efter at du har spist. Udsvingerne i svækkede binyrer gør, at i stedet for om morgenen - dannes mest binyre-hormon om natten. Dette vil hjælpe Levaxin til at komme ind i kroppens celler og gøre gavn, hvorimod om morgenen, hvor binyrehormon er i underskud (hos syge), vil meget af Levaxin blot cirkulere i blodet, uden at blive nyttigjort godt nok. Desuden når man sover, er der ro i kroppen (og tarmene), hvor alle kroppens funktioner har ro og tid til selv-reparation.... meget mere og bedre end når man er vågen, har travlt og tænker fortvivlede tanker.

Lad forsøget fortsætte i lige så lang tid, som du tester levevis/holdninger der skal styrke din binyrer - 5-6 uger, uanset at det "ikke virker" i den første tid. Der skal tid til, at få tingene til at ske og jeg håber at du har tålmodighed, fordi her er der intet at tabe, kun vinde.

Kom så tilbage og fortæl hvordan det går hen ad vejen. Da det nok kommer til at gå bedre, vil du samtidigt få mere overskud, også til at lære dig op i denne (satans) sygdom og dermed at finde ud af, hvad skal det næste blive - ny medicin måske, eller andet der gerne skulle føre til bedre liv efterhånden.

Håber at du vil give det en chance, uanset at det ikke føles som om du orker noget, men det med at orke plejer kun at gå en vej - og det er ned, hvis man ikke forsøger at redde sig selv, mens man endnu kan. Lykke til og god bedring.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    66
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Hashimoto's. Hjelp?

Sitat Opprinnelig skrevet av Sliten.no Vis post
    Periodevis kan jeg fungere veldig bra, men så kommer slitenheten skyllende over meg som en bølge og alt stopper opp, klarer nesten ikke fungere i hverdagen.....Har vært hos endokrinolog, har sluttet med Levaxin som et prøveprosjekt over 6 uker og gjennomgikk da et lite helvete på slutten av perioden. Jeg kan så altfor lite om dette og alt jeg leser forvirrer meg mer og mer......så nå søker jeg hit i håp om at noen har vært gjennom det samme, eller innehar litt større kunnskaper enn meg
    Går du fortsatt uten Levaxin? Det høres jo ikke bra ut? Hva går du på nå?

Uansett hva du gjør, øk gradvis opp til 2 gram C-vitamin hver dag. Det hjelper binyrene dine.

Fortsett å skrive, og lese deg opp. Lær deg alt du kan

Lurt å skrive en enkel helsedagbok, skriv når noe snur til det bedre eller værre, skriv om symptomer, hva du tar av medisiner og kosttilskudd og andre endringer. Skriv om opp- og nedturer. Dette har vært en verdifull hjelp for meg mot et bedre liv. Et hjelpemiddel for deg selv, og når du er hos legen
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Feb 2011
    Sted
    Hedmark
    Meldinger
    2

Hei og takk for gode råd! Skal prøve å ta levaxin på kvelden istedet. Spiser fra før lavkarbo, sjelden alkohol men endel kaffe som jeg skal forsøke å redusere på. Bruker 100 ug levaxin hver dag nå. Siste prøvesvar: tsh 1,9 fritt t4 18 fritt t3 4,3.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Agder
    Meldinger
    34

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Uansett hva du gjør, øk gradvis opp til 2 gram C-vitamin hver dag. Det hjelper binyrene dine.
    Vil det gjøre noe forskjell å ta stor dose av c-vit altså? trodde at denne er vannløslig og at man tisser mesteparten dersom man tar større dose enn normalt anbefalt.

Eller funker det slik at kroppen først kvitter seg med overskuddet når det først er et overskudd?? at dersom en person faktisk trenger en gigadose c-vit, så er det hensiktsmessig og kroppen klarer (og trenger) å benytte seg av det hele?

Og et spm til.. hva gjør c-vit som er godt for binyrer??

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Hashimoto's. Hjelp?

Sitat Opprinnelig skrevet av cocos Vis post
    Eller funker det slik at kroppen først kvitter seg med overskuddet når det først er et overskudd?? at dersom en person faktisk trenger en gigadose c-vit, så er det hensiktsmessig og kroppen klarer (og trenger) å benytte seg av det hele?
    JA!
    Sitat Opprinnelig skrevet av cocos Vis post
    Og et spm til.. hva gjør c-vit som er godt for binyrer??
    Kære Cocos Det forholder sig nemlig sådan, at binyrene er det organ i kroppen, der forbruger mest C-vitamin. Ikke nok med det, men binyrene er nærmest "bygget" af ascorbinsyre i fælleskab med kolesterol. Når man trækker fra bindevævet og de hormonproducerende follikler - fylder ascorbinsyre 50% og kolesterol de resterende 50% af hele binyrer. Alt der er mindre end 50% er underskud og da mennesker ikke danner sit eget C-vitamin selv, er vi 110% afhængige af at få det med "udefra". Læs gerne indledningen i denne tråd hvor du vil læse mere om netop det.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    66
    Meldinger
    5,134

Hvis du bruker f eks Esther C-vitamin, så holder den seg i kroppen i 24 timer. Du får maks ut av den, i stedet for at det forsvinner fort. Før jeg begynte på Esther, tok jeg og delte opp C-vitamindosen i fire deler spredt utover dagen. Anbefaler å kjøpe Esther på nett, det blir nok billigere. Men husk at av en eller annen grunn er det greit å kjøpe 1000mg=1 gram C-vitamin fra Europa, men det blir stoppet i tollen fra USA. Forstå det den som kan....
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    53
    Meldinger
    2,404

Jeg bruker C vitamin fra vitaminbutiken.se. De selger 1500mg slowrelease tabletter. Disse tar jeg to ganger om dagen.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    61
    Meldinger
    735

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    JA!

Kære Cocos Det forholder sig nemlig sådan, at binyrene er det organ i kroppen, der forbruger mest C-vitamin. Ikke nok med det, men binyrene er nærmest "bygget" af ascorbinsyre i fælleskab med kolesterol.
    Produkter som Ester-C m.fl. består av kalsium-L-askorbat.
    Fungerer det på samme måte som ascorbinsyre ?

Lignende tråder

1. hashimoto encehalopati
    Av lehman i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 28
    Siste melding: 07-05-13, 11:50
  2. Hashimoto's og antistoffer
    Av Vigdis i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 21
    Siste melding: 29-12-12, 20:10
  3. Hashimoto's. Desperat rop om hjelp
    Av johanne72 i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 26
    Siste melding: 14-03-10, 13:28
  4. Hashimoto`s metafor (billede)
    Av Anisa i forumet Thyroidea og kunst!
    Svar: 0
    Siste melding: 02-02-10, 13:44

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg