Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    66
    Meldinger
    5,134

Standard Hva du kan gjøre selv om du tror du har binyrebarksvikt/binyretretthet

1. Sykmelding. Hel eller delvis. Og husk å sykmelde deg hjemme også! Forklar famile og venner hvordan du har det. Kanskje de kan hjelpe til.

2. Legg om kosten. Se Wilson http://www.adrenalfatigue.org/
    Kutt ut alkohol, svart kaffe (også koffeinfri), svart te, sukker, raffinert hvetemel, minske inntaket av frukt til fordel for grønnsaker. Spis tre hovedmåltider hver dag, og tre mellommåltider.

3. Stressmestring. En ting om gangen! Lev her og nå, ikke planlegg fremtida, og ikke bekymre deg elle rirriter deg for fortida! Ros deg selv for det du orker i stedet for å sammenlikne med formkurven da du var frisk. ta pustepauser, lær deg kunsten å gjøre ingenting, bare VÆRE og PUSTE. Lær deg ev teknikker, bibloteket og bokhandlere har bøker og CDer.

Lær deg å lytte til kroppen, følg hva den orker. Ta både mikro -og makropauser. Orker du en halv time i butikken, så skal du ikke ta en to timers handlerunde. Ha på behagelige klær som ikke strammer, da er det lettere å sleng e seg ned og hvile.

4. Søvn. har du binyreproblemer, har du gjerne søvnproblemer. Følg klassiske søvnråd som å stenge av alle skjermer fra kl 20, innstill deg på hvilemodus, legg bort stressende aktiviteter. Demp gjerne belysningen, slik at kroppen får mulighet til å lage melatonin. Les gjerne en bok, eller lytt til rolig musikk. Bruk gjerne melatonin, husk at det kan ta måneder før den virker godt

5. Fjern det som tapper deg for energi. Fjern det fra livet ditt nå, så langt det er mulig, enten det er gjøremål eller mennesker (slike finnes, de fleste kjenner noen som suger all energi ut av deg, og gir null tilbake).

6. Lev her og nå. Aksepter at akkurat nå er du på bånn! Akkurat nå mestrer du nesten ingenting. Du har mistet kontrollen. Aksepter det. Du kan alikevel ikke endre situasjonen ved å stritte i mot. Forsøk å finne noe å glede deg over, små nytelser selv om verdenen din akkurat nå har skrumpet inn.

7. Lær deg å si et høflig NEI! Mange vil kanskje besøke deg hvis du sier du er syk. Kanskje orker du ikke det akkurat nå. Forklar dem at besøk er på dine premisser, hvor mange, hvem og hvor lenge. Og at du er konge eller dronning med mottagelse fra sofaen, og at det serveres ingenting mens de er på besøk (men de må gjerne støvsuge eller vaske doen!). Kanskje må du også jobbe med grensesetting, høflige nei i forhold til din nære familie. dette er ikke avvisnig. det er å beskytte deg fra å bli ytterligere syk.

Lykke til! Husk at du ikke er sykdommen din. Den er noe du har, men du selv er noe mye, mye mer enn å være hypo og binyrebarsyk. Ikke vær et offer. Bli et handlende menneske. Ta aktivt del i ditt eget helbred!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    telemark
    Meldinger
    20

Standard Sv: Hva er binyretretthet?

hei Vigdis
    Må bare takk deg for mange gode råd, fornuftige og omtenksomme tips til hvordan en skal komme "i land"...ikke bare i denn tråden, men mye annet jeg har lest fra deg også. Ut i fra de trådene jeg har lest fra deg, blir jeg stadig mer overbevist om at jeg har noe med binyrene...bare en ting...jeg har perioder hvor jeg føler meg i god form og kan både trene litt og ha et noe sosialt liv. Problemer med lyd derimot et alltid tilstedet. Er veldig var for lyd, og stress...ekstremt Hva tror du om det?
    som nå de siste ukene, hvor jeg har hatt ansvar for å planlegge en fest for moren min...har vært helt bunnskrapt og må bare legge meg til å sove. Prøvde å gå en times tur på mandag, resultat; 3 timer til sengs med sov i ro i ørene...har holdt meg i ro resten av uka:twisted:
    Og jeg jobber ikke engang...er 50 ufør, og for tiden sykemeldt i resten...har du noen råd og innspill
    Desperat rop om hjelp. Hashimoto, hypotyreose, levaxin siden 2007, fjernet skjoldbruskkjertel april 2009

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    66
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Hva er binyretretthet?

Hei Johanne! Jeg er nok ikke noe orakel, men har ved dyrekjøpt erfaring tilegnet meg litt kunnskap. Nå har jeg ikke lest alt du har skrevet, så kanskje sier jeg noe som ikke stemmer for deg, du får bære over med det. Om du ikke har gjort det, anbefaler jeg deg å lese Wilson. Boka finnes på dansk og engelsk. Han har en fin nettside, hvor det står mye nyttig (se på forsiden av forumet, mange fine nettsteder å lese mer om binyrer). Blant annet nevner han adaptogener. Adaptogener kan være viktige, les på engelske Wikipedia om dem (lakrisrot er fint dersom blodtrykket ditt ikke er høyt, sibirsk ginseng, Ashwaghanda m fl). Å få nok vitaminer er viktig. Vitaminer som C vitamin 1,5 -2,5 gram pr dag er bra for binyrene, øk langsomt så du ikke får diare, Bvitaminer, mineraler, sunt kosthold, spise ofte for ikke få lavt blodsukker. Kutt ut sukker, hvetemel, kaffe, svart te og alkohol. Det er gift for binyrene.

Blodprøver: legen bør sjekke deg for ME, for sikkerhets skyld. Du bør sjekke om du har nok jern, B12, vitamin D3 bør ser bra ut, zink, magnesium og selen er også viktig. Flere av disse kan vist gi liknende symptomer om verdiene er lave. Få tatt alle prøver til stoffskiftet, inklusive rT3. Legen bør også sjekke de andre hormonene dine, progesteron, pregnenolon, DHEA. Spyttprøve bør selvsagt bli tatt.

Bruker du T3 medisin, eller kun T4? Det kan være at du, som er uten kjertel, ikke klarer å konvertere T4 til T3, som det var for meg. Da får du mange hyposymptomer, som likner på mild binyrebarksviktsymptomer. Om du ikke har T3, sørg for å teste ut dette
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Hva du kan gjøre selv om du tror du har binyrebarksvikt/binyretretthet

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    2. Legg om kosten. Se Wilson http://www.adrenalfatigue.org/
    Kutt ut alkohol, svart kaffe (også koffeinfri), svart te, sukker, raffinert hvetemel, minske inntaket av frukt til fordel for grønnsaker. Spis tre hovedmåltider hver dag, og tre mellommåltider.
    I sin bog "The Hormone Handbook", i kapitel om Cortisol skriver Hertoghe:
    Ved hvert måltid stiger blodets cortisol midlertidigt til tredobbelt. Kost indeholdende mættet fedt er nødvendig for produktionen af ​​cortisol, som slutprodukt af kolesterol, der er den vigtigste byggesten i cortisol-syntesen. Undgå alkohol, eddike, opkvikkende drikkevarer, sukker, slik, sodavand, kager, brød, pasta og korn. Undgå kornfiber (fuldkornsbrød, klidflager osv.) Undgå mælkeprodukter. Drikkevarer med koffein (kaffe, te, cola) og alkohol bør undgås før sengetid da koffein øger cortisol og betydeligt reducerer nattens sekretion af melatonin, det hormon, der sørger for at undertrykke (over)produktionen af cortisol. Kosten rig på stivelse og især sukker først booster, for derefter at hæmme produktionen af cortisol over længere tid.

3. Stressmestring. En ting om gangen! Lev her og nå, ikke planlegg fremtida, og ikke bekymre deg elle rirriter deg for fortida! Ros deg selv for det du orker i stedet for å sammenlikne med formkurven da du var frisk. ta pustepauser, lær deg kunsten å gjøre ingenting, bare VÆRE og PUSTE. Lær deg ev teknikker, bibloteket og bokhandlere har bøker og CDer.

Lær deg å lytte til kroppen, følg hva den orker. Ta både mikro -og makropauser. Orker du en halv time i butikken, så skal du ikke ta en to timers handlerunde. Ha på behagelige klær som ikke strammer, da er det lettere å sleng e seg ned og hvile.
    Langvarigt stress "udtømmer" binyrerne, som til sidst blive ude af stand til at producere tilstrækkelige mængder af kortisol (burn-out syndrom). Stress om aftenen og natten er en stærk stimulator af cortisolsekretionen, men dræner binyrerne i processen, hvilket resulterer i lavere cortisolniveauer næste morgen, på det tidspunkt, hvor serum niveauet af cortisol bør være høj.
    4. Søvn. har du binyreproblemer, har du gjerne søvnproblemer. Følg klassiske søvnråd som å stenge av alle skjermer fra kl 20, innstill deg på hvilemodus, legg bort stressende aktiviteter. Demp gjerne belysningen, slik at kroppen får mulighet til å lage melatonin. Les gjerne en bok, eller lytt til rolig musikk. Bruk gjerne melatonin, husk at det kan ta måneder før den virker godt
    Øg eksponeringen for sollys/dagslys, især om morgenen og maksimer mørke om natten ved at sove f.eks. med en øjenmaske. Nattesøvn i mørke så total som muligt understøtter optimal sekretion af cortisolniveauer i løbet af dagen og minimale cortisolniveauer om natten. UNDGÅ at opholde sig og arbejde i semimørke (halvmørke, "stemnings-lys" ved stearinlys, dæmpet lys osv./red.) i den vågne tid i løbet af dagen.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    Av Vigdis i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 953
    Siste melding: 09-09-14, 22:29
  2. Hva er binyretretthet?
    Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 21
    Siste melding: 19-05-13, 16:27
  3. partiell binyrebarksvikt i tidsskriftet
    Av nora i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 13-12-11, 22:20
  4. Har jeg binyretretthet?
    Av Gekko i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 7
    Siste melding: 25-03-10, 11:20
  5. partiell binyrebarksvikt i tidsskriftet
    Av nora i forumet Emner startet av Nora
    Svar: 3
    Siste melding: 24-08-05, 19:37

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg