Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
    Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    35
    Meldinger
    100

Standard Student: lurer på hvorfor det er "helt uaktuelt" med trygd.

Jeg er ikke så godt kjent med NAV, og ting har forandret seg i det siste men det er noe jeg lurer på. Det gjelder tidsbegrenset uførestønad, som jeg snakket med legen om på tirsdag.(skrev om det her)
    Jeg er student og arbeider ved siden av. Hypothyreose har rammet meg ganske hart. Jeg klarer veldig lite i forhold til det jeg gjorde før, omtrent en tredjedel. Jeg er 20 år, det skal ikke være sånn!
    Jeg måtte melde meg av eksamenene jeg hadde meldt meg på til Jul, og dette semesteret tok jeg bare ett emne(33%) og hadde problemer med bare det.

Jeg har fått sykemelding( som kan unngås med tilrettelegging dvs kortere arbidstid) Kjempebra! Hvis jeg får tilrettelegging kan jeg få det lettere og samtidig ikke falle ut.
    Har en som er student så mye mindre rettigheter enn en i arbeid? Tenk hvor mye tid og penger som går bort på dette tullet.

Legen sa det var helt uaktuelt. Har jeg eller hun misforstått reglene, eller er det en slags bagatellisering av mine problemer?

Kopiert fra NAVs hjemmesider:
    Hvem kan få arbeidsavklaringspenger?

Det er et vilkår at du har fått arbeidsevnen din nedsatt med minst halvparten på grunn av sykdom, skade eller lyte. Det sentrale er ikke hvor mye helsen din i seg selv er svekket, men i hvilken grad det påvirker mulighetene dine til å være i inntektsgivende arbeid.

Du kan få arbeidsavklaringspenger mens du er

* under aktiv behandling
    * under gjennomføring av arbeidsrettede tiltak
    * under arbeidsutprøving (opptrapping etter sykdom)
    * under oppfølging fra NAV etter at behandling og tiltak er forsøkt

Du kan også få arbeidsavklaringspenger

* under utarbeidelse av aktivitetsplan
    * mens du venter på aktiv behandling eller et arbeidsrettet tiltak
    * i inntil tre måneder mens du søker arbeid etter gjennomført tiltak eller behandling
    * i inntil åtte måneder mens uføresøknaden din blir vurdert
    * hvis du som student har behov for aktiv behandling for å gjenoppta studier og du ikke har rett til stipend under sykdom fra Lånekassen

Du må

* bo og oppholde deg i Norge
    * være mellom 18 og 67 år

Du må som hovedregel ha vært medlem i folketrygden i minst tre år før du søker. Har du vært arbeidsfør, er det nok at du har vært medlem i minst ett år før du søker. Det kan gjøres unntak.
    Hadde jeg ikke bodd hos foreldrene mine vet jeg ikke hvor jeg hadde gjort av meg.

Eller bare håpe på at dette "går over"?

Håper noen av dere vet mere enn meg om dette Ønsker bare å høre om det er noen av dere som har noe input.

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    60
    Meldinger
    911

Standard Sv: Student: lurer på hvorfor det er "helt uaktuelt" med trygd.

§ 11-13 tredje ledd tredje punktum - Studenter

Arbeidsavklaringspenger skal kunne gis til studenter som har måttet avbryte studiene på grunn av sykdom, skade eller lyte og derfor har behov for aktiv behandling for å kunne gjenoppta studiene. Studenten skal altså gjenoppta de avbrutte studiene etter endt behandling.

Studenten må ha avbrutt studiet helt, det er ikke tilstrekkelig at studieprogresjonen er blitt redusert.

Med student forstås person som gjennomgår studier som gir rett til lån fra Statens Lånekasse for utdanning (omfatter også videregående opplæring). Selve studiet må gi rett til lån, men medlemmet trenger ikke å ha nyttet låneretten for å kunne tilstås arbeidsavklaringspenger etter § 11-13 tredje ledd tredje punktum. Lånekassen krever imidlertid at utdannelsen må være offentlig godkjent.

Mange studenter har deltidsjobb ved siden av studiene og kan derfor ha sykepengerettigheter. Den som har sykepengerettigheter må utnytte disse fullt ut før arbeidsavklaringspenger kan innvilges. Dersom vedkommende student klarer å fortsette i deltidsjobben, selv om han må avbryte studiene, skal han likevel innvilges arbeidsavklaringspenger (så fremt det generelle inngangsvilkåret om minst 50 prosent reduksjon i arbeidsevnen er oppfylt) og han skal føre på meldekortet de timer han arbeider i deltidsjobben.

Det skal fremgå av aktivitetsplanen hva slags behandling studenten skal ha, hos hvem og i hvilket tidsrom. Etter endt behandling skal studiene gjenopptas, studenten kan ikke innvilges arbeidsrettede tiltak (jf § 11-6 bokstav b) eller annen oppfølging fra NAV (jf § 11-6 bokstav c). Studenten kan heller ikke innvilges arbeidsavklaringspenger i ventetid på arbeid (jf § 11-14) etter endt behandling.

Studenter som velger å avslutte utdanningen, dvs at de ikke skal tilbake til studiet, selv om dette skyldes helsetilstanden kan ikke innvilges arbeidsavklaringspenger med hjemmel i bestemmelsen her. Disse må da eventuelt vurderes opp mot de generelle tildelingskriteriene, herunder § 11-5 og 11-6.

Arbeidsavklaringspenger etter bestemmelsen her ytes først etter 20 uker, da studenter kan søke lånekassen om sykestipend for de første 20 ukene og da kommer § 11-25 til anvendelse.

Kanskje noe av ovenstående kan gi deg svar på det du lurer på rundt arbeidsavklaringspenger.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    60
    Meldinger
    409

Helt rett som Eirin skriver, du må ha rett til eller være inne i Lånekasse systemet,
    uføretrygd helt eller delvis får du uansett ikke før du har vært igjennom sykemelding og/eller arbeidsavklarings penger,
    dette er et tregt å rigid system og du kommer nok til å ha revet av deg mesteparten av håret innen du kommer til porten for søknad om uførestønad med din diagnose.
    Ikke for å ta motet ifra deg men forberede deg slik at du kansje slipper å få så mye trøkk i tryne.
    Din diagnose er lite kjent og anerkjent som en reell sykdom som medfører arbeidsuførhet og liten eller ingen evne til å huske og mestre, samt holde seg våken og konsentrert.
    Leste så vidt i ditt innlegg vedr. medisinering.
    Selv med ordentlig medisinering har man dager og perioder som er dårlige.
    Hos Nav regner dem med som de fleste andre at det er bare å ta en pille hver dag så blir man bra.
    Les litt i min tråd om Nav.
    Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    35
    Meldinger
    100

Takk for svar.

Trist med det. Det virker som at for de som er i jobb er det bare krav med 50% mens en student ikke kan studere i det hele tatt? Studiene mine, som jeg delvis har avbrutt nå er godkjent og gir rett til studielån fra lånekassen. Men hvis man ikke tar 30sp og risikerer å ikke bestå eller avbryter må man betale tilbake med en gang osv.Det er ikke lett.

Sykemeldingen/tilretteleggingen gjør selvfølgelig ting bedre, men den gir ikke tilbake tapt tid/penger.

Rehabiliteringspenger er kanskje noe annet?

Jeg mener da at en vennine jeg har, som har ME og studerer deltid får ytelser. Det var også den sykdommen jeg trodde jeg hadde først.

Nei, jeg har jo merket at det ikke er noen magisk pille. Først tenkte jeg bare at det var noe jeg manglet som jeg bare kunne putte inn, og legen virket jo så optimistisk samt "lommelegen". Men ingen lege eller NAV kan overbevise meg om at det er en sykdom som er lett å kontrollere når jeg merker selv at det ikke er det. Ikke hittil ihvertfall.

Satser jo selvfølgelig på å bli frisk. Bare et lite håp jeg har nå.

Håper ingen studenter havner i samme situasjon som meg.

Medlem siden
    Jul 2010
    Meldinger
    37

Hei! Jeg var selv syk under studiet, men ble ikke diagnostisert rett. Fikk noe hjelp av lokalt helsevesen tilknyttet studiestedet, men ikke nok.
    Mitt råd er RETT behandling, åpenhet til studieavdelingen om at dette er en krevende kronisk sykdom og at behandlingsregimet i Norge er mangelfullt (ref. at alle settes på Levaxin og at legene håper på det beste) - og at du bør få rett til å ta studiene i ditt tempo. Jeg var så heldig at jeg fikk permisjon og fikk gjenoppta senere, i en bedre periode. MEN; jeg kunne fort ha gitt opp og/eller mistet plassen min... Stå på og ikke gi deg, for du har mange medsøstre og -brødre her inne, og noen av oss kom oss gjennom studiekverna fordi vi orket til slutt og ville så gjerne!
    Tøff tobarnsmams! Hypo 2005 (postpartum) Levaxin ineffektiv. Symptomer siden 1992... Cat71s dagbok

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    35
    Meldinger
    100

Takktakk.

Har nu, etter å ikke få til noen diskusjon eller hjelp rundt dette fra legen, fptt rådgivningstime hos sosionom på fredag. Håper dette går bra.

Hittil har jeg bare tenkt at ved neste legetime skal det fikses, ok ikke denne, men neste. og slik har det gått en stund. Det innebærer at jeg har gjort mer en jeg egentlig orker i avventningen. Føler at jeg er på vei til å kollapse snart, så jeg håper dette løser seg.

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    35
    Meldinger
    100

Vil bare oppdatere denne tråden med å si at jeg fikk et brev fra NAV i går der det stod "Innvilgelse av arbeidsavklaringspenger" Det er mulig folkens! Jeg vet ikke om det var pga Hypo diagnose eller ME-diagnose eller legens vurdering av aktivitetsevne etter å ha vitnet ståa i sanntid, men jeg tar den!

Jeg tror ikke jeg har mulighet til å sende inn meldekort ennå, da jeg ikke har avtalt noen slags aktivitetsplan, håper jeg får til det snart.

Tidspunktet da arbeidsevne ble satt til 50% eller mindre er fastsatt er satt til november i fjor, da den reelle datoen egentlig ligger et år før. Jeg vet ikke hvorfor, kanskje noe byråkratisk fiksfaks.

Trur jeg ringer kontoret på mandag.

Lignende tråder

1. Min nye kokebok-"bibel" - "Nourishing Traditions"
    Av anitab i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 1
    Siste melding: 25-09-11, 16:06
  2. Lurer litt på noe som kalles "kelp"
    Av Bellissimo i forumet Lavt stoffskifte og jod
    Svar: 2
    Siste melding: 10-10-09, 00:07
  3. "Vores stjålne fremtid" ("Our Stolen Future")
    Av Anisa i forumet Andre bøker
    Svar: 4
    Siste melding: 07-03-09, 17:12
  4. "konen", "damen", "madamen" mm. er prol.
    Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)
    Svar: 2
    Siste melding: 02-03-09, 18:11

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn