Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
-
10-02-11, 13:48 #1
Levaxin idag,Erfa Thyroid imorgen...?
hei alle sammen
trenger noen innspill her på dosering av erfa thyroid. først litt kort om dagen idag.
Fikk graves for ca 12 år siden (og tilhører den gruppen som går Opp i vekt.ca 20 kg),ca 1 år uten medisin(etter neo mercazole) deretter måtte jeg gå over på levaxin.
Har vært 10 år med doseprøving-jeg er veldig følsom for levaxin-og skal lite til før t4 fyker i været og jeg får det ubehagelig..
Går nå på en liten dose som forsåvidt gir meg nok? t4,men har en elendig konvertering til T3!
Dose idag 6 ganger pr uke 37.5 mcg og 1 gang pr uke 50 mcg levaxin.
prøvesvar sånn ca T4 17,Tsh 1.7 og T3 3
det er t3 som er problemet,den stiger ikke uansett om jeg tar 100 mcg levaxin(da blir T4 27-30,men T3 like lav og jeg har det dårlig..)
Jeg sliter med vann i kroppen,lite energi,trett,mye!!søtsug osv..
Er i overgangsalderen(45 år)
laktoseintolerant
beinskjør
tydelig følsomt blodsukker(men ok blodverdier)
har vært glutenfri 2.5 år
tar jern,magnesium,sink,selen,d3,krom..m.mere
har prøvd homeopatmedisin (thyreoidinum)
Legen vil jeg skal ta 30 mg erfa pr dag og 12,5 mcg levaxin 5 gang pr uke.
men jeg tror det blir "sjokk" for kroppen?
kan bli for mye T3?
jeg mister alltid håret når verdiene svinger,vil kroppen oppleve svingning i verdiene på samme måte når man tar erfa?
jeg er så usikker på om jeg orker å utsette kroppen for de endringer som måtte komme før jeg evt finner en passende dose med erfa.
Takk for innspillFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
10-02-11, 14:21 #2
Sv: Levaxin idag,Erfa Thyroid imorgen...?
Min umiddelbare reaksjon er at jeg tenker binyrer. Du ramser opp en hel masse med hyposymptomer som jeg forstår blir verre når du øker levaxindosen? Å reagere negativt på økning av levaxin er helt typisk for dårlig binyrefunksjon. På pakningsvedlegget til levaxinen står det at binyreproblem skal utredes før oppstart av levaxin. Flere symptomer du nevner (blodsukkeret) er typisk for binyreproblem.
En annen ting kan være at du reagerer på laktosen i levaxinen, siden du har laktoseintolleranse mener jeg.
60mg erfa = 37mcg T4 og 9mcg T3. Det betyr at dose legen din foreslår tilsvarer ca 27,5mcg T4 og 4,5mcg T3 per dag. Per i dag bruker du ca 39mcg T4. Synes ikke dosen han foreslår er så høy, men nå er jeg av den oppfatning at det ikke alltid er nødvendig å senke T4 dosen selv om det tilsettes T3. Prøv, å se hvordan det blir. Men som sagt er jeg temmelig overbevist om at du har binyreproblem, og da vil ingenting bli bedre før det blir behandlet.
-
10-02-11, 16:14 #3
Hej annt
Jeg tror, det er et godt svar, Blondie er kommet med
Derudover synes jeg, det er en ret lille dosis, din læge foreslår, men den er vel fin at starte med. Binyrerne må du have målt? Og behandlet, hvis de har det skidt ...
Prøv at læse om binyrer her på forummet. Du finder masser i dette underforum:
https://www.stofskifteforum.dk/forumdisplay.php?f=104
Mange med trætte binyrer har gavn af at dele dosen op, ikke mindst i forbindelse med brug af thyroid. Det er måske lidt svært at dele medicinen op i portioner, når man skal have så lille en dosis som du, men måske kan du tage den ene slags medicin om morgenen og den anden om aftenen?
Og så vil jeg lige supplere det, Blondie skriver mht laktose. Du skriver ikke, om du får laktosefri medicin. Men i hvert fald kan laktose jo i selv bittesmå mængder give store gener, hvis man ikke tåler det. Min mor er laktoseintolerant, og hun kan bestemt ikke komme nogen vegne med medicin, der indeholder laktose !!
Jeg har lyst til at nævne for dig, at Erfa og andre former for thyroid er mere 'fleksibel' end ren t4-medicin som fx Levaxin. Thyroid er ikke i blodet lige så længe som den syntetiske medicin, og det kan være en fordel, når man skal finde den dosis, man trives bedst på. Det er sådan, at hvis du føler, du får for meget medicin den ene dag, så vil du mærke en ændring allerede næste dag, hvis du tager mindre - eller springer over. Der er mange forskelle på syntetisk medicin og thyroid. Men der er også forskel på de forskellige slags thyroid, når det gælder tablethjælpestoffer og styrke. Jeg selv kan godt lide Erfa for den simple formel, som min mave er meget tilfreds med
----------- men jeg nævner dette med fleksibiliteten for at du ikke skal bekymre dig for meget
Held og lykke med det hele. Næste gang, du poster, kan du måske prøve at få laboratoriets referenceområder med - de står for det meste i den ene side af arket. Ikke alle måler på samme måde og regner med samme referenceområde, så det er en hjælp til at forstå, når man har disse.
NielsigneSist endret av Nielsigne; 10-02-11 kl 16:15 Begrunnelse: ----------- tilføjelse
-
10-02-11, 17:25 #4
jeg har blitt testet flere ganger for binyrene,men finner ikke noe referanse svar.siste prøve var fra ahus( viste 210). på alle prøvene står det bare normal kortisol.
jeg har smurt meg med kortisolkrem tidligere
hva ellers behandles binyre tretthet med?
har og prøvd laktosefri levaxin et år.
ellers hadde jeg en T4 på 65 og en T3 på 5 når graves ble oppdaget(hyper,med enormt søtsug)
symptomene mine blir bedre når t3 stiger(tatt "tusen" blodprøver)
Leste i amerikansk bok at det fins de som ikke konverterer t4 til T3 uansett hvor høy dosen er.men at de kanskje kan nytte seg av erfa?
hvor fort kan jeg switche tilbake til levaxin om jeg føler at erfa ikke virker for meg?(og må jeg starte forfra å stabilisere kroppen igjen?)
TakkerFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
10-02-11, 18:03 #5
Flere herinde har fået en blodprøve, der har vist normale binyrer. Men de har så senere taget en spyttest, som man tager fire gange over et døgn på bestemte tidspunkter, og så har det vist sig, at binyrerne alligevel ikke virkede som de skulle. Det er noget med, at binyrerne skal producere mest om morgenen, mindst om aftenen, og så nogle grader derimellem ... men det er der mange herinde, der kan forklare dig bedre end jeg. Men bare for at sige, at den prøve, du har fået taget, muligvis ikke fortæller hele sandheden. Man kan selv tage spytprøver via et privat laboratorie, men jeg er ikke helt klar over, hvilke folk bruger nu for tiden. Nogen som ved, hvilke(t) der er bedst til dette?
Ja, det er min erfaring, at Erfas tilskud af t3 er godt til sådan en som mig, der ikke klarer konverteringen så godt. Så det er jeg vældig tilfreds med - selvom jeg oprindelig skiftede til Erfa, fordi jeg ikke tålte de t4-mediciner, jeg blev tilbudt.
Hvis du en dag ikke vil bruge Erfa mere, så tror jeg, det vil være nødvendigt at trappe gradvist ud. At holde op med thyroid fra den ene dag til den anden har jeg forstået er særdeles belastende!
Med de oplysninger, du er kommet med, tror jeg dog, du vil blive meget tilfreds med Erfa. Måske vil du endda ønske at skifte det hele ud med Erfa. (Jeg selv tåler i dag ikke længere syntetisk medicin men bruger kun Erfa, og det er en gevinst, synes jeg.)
Under alle omstændigheder skal du ha' binyrerne med. Mange bruger fx rosenrod (bruger jeg selv) og ashwagandha og så diverse, som lægen kan skrive recept på. (Jeg har ikke styr på, hvad det præcist hedder) Men får man de der receptpligtige ting fra lægen, er der jo igen det der med laktose ... for der findes så vidt jeg husker ikke laktosefri produkter i denne kategori, så de må i så fald specialfremstilles.
Nielsigne
-
10-02-11, 18:55 #6
Hei! Spyttprøver kan man ta selv ved å bestille på www.scandlab.com
En del her inne har gjort det. Jeg gjorde det på en privatklinikk- og fikk påvist binyretretthet, og får behandling for det nå (masse kosttilskudd pluss hydrokortison tabletter).
En blodprøve er ingenting verdt når det gjelder å påvise binyretretthet. Dette er ikke en anerkjent diagnose i allmenmedisinen- utrolig nok- så legene ser kun etter om man har Addison's sykdom (der man har mistet evnen til å produsere kortisol), og ikke etter en mellomvariant- det binyrene produserer kortisol, men mye mindre enn de skal.
-
10-02-11, 20:49 #7
Tror med sikkerhet jeg kan si deg at dersom prøven du har tatt på cortisol er tatt kl 08 om morgenen er lav. Min prøve (tatt kl 08) var på ca 330 og regnes tom av endo på UNN som lav. Hvis du ser på¨denne, så skjønner du hva jeg mener. Her er ref områdene spesifisert mer etter døgn og jeg er sikker på at hvis du får tatt en spyttprøve er du langt utenfor refområdet.
Lignende tråder
-
Bestilling av Erfa Thyroid direkte fra Erfa i Canada
Av Siven i forumet Mangel på Thyroid-medisinerSvar: 16Siste melding: 04-06-13, 19:11 -
Erfaring med kombinasjon av Erfa Thyroid og Levaxin??
Av knaskepott i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 12Siste melding: 21-01-11, 11:24 -
Graves sykdom. Overgang fra Levaxin til Erfa Thyroid
Av Vilje i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 47Siste melding: 21-07-10, 22:50 -
Lenker til saken om Armour Thyroid, Nature-Throid, Westhroid og Erfa Thyroid
Av Mod i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 0Siste melding: 09-11-09, 11:29
Bokmerker