Viser søkeresultater 1 til 1 av 1
Tråd: Nyoperert, min erfaring.
-
13-01-11, 22:55 #1
Nyoperert, min erfaring.
Hei.
Jeg ville bare dele min opplevese av operasjonen jeg nettopp har hatt. For jeg synes selv informasjonen om operasjonen på denne siden ikke var helt tilfredsstillende. Kanskje jeg ikke har lett ordentlig, uansett, her er min fortelling og håper det kan hjelpe noen som skal bli operert.
(jeg har fått vite at så lenge det lar seg gjøre fjerner de HELE skjoldbruskjertelen slik at man slipper tilbakefall, for et inngrep nr to er værre å utføre.)
Jeg er en jente på 23 år, hatt graves i to år som jeg vet om. Vært vært smertefritt å være meg, men blitt sliten til tider. Har hatt struma.
Jeg ble først innlagt på en fredag, ble til mandag for overvåking av blodtrykk og temperatur, og en blodprøve ble tatt på søndagen. Fikk en beroligende/sovemedisin når jeg skulle legge meg slik at de slapp å bruke så alt for mye narkose.
Måtte faste fra midnatt av og fikk satt i veneflon altså drypp i hånden etter en stund. Fikk også isbiter jeg kunne suge på hvis tørsten ble for stor.
Operasjonen:
Jeg ble trillet opp på operasjonssalen. Lagt på et operasjonsbrett, mange flinke og hyggelige anestesisykepleiere som beroliget meg og gjorde meg i stand før operasjonen.
Jeg fikk: beroligende inn i veneflonen i handa. Maske som jeg kunne puste i når jeg ble litt for svimmel. Fikk hette å ha håret i. Fikk beholde skjorten på. De la varm silikon under armer og ben. Div pulsmålere her og der og en blodtrykksmåler. Så fikk jeg vite at narkosen kom og at det kom til å svi litt. Fikk den i hånda og det svei litt og 5 sek var jeg borte.
Etter operasjonen:
Neste jeg husker er at jeg blir vekt på overvåkninga/oppvåkninga.
Der hadde jeg fortsatt målingene på meg, blodtrykksmåler, veneflon med drypp, pulsmåler på fingeren og et rør som blåste luft som skulle hjelpe på kvalmen og et dren som fikk ut rester av blod og ellers ting som oppstår i sår.
Det som overrasket meg positivt var at jeg ikke var tullete som de gjerne er på tv, jeg var helt rolig og klar i tankene. Det første jeg tenkte at det ikke var så ille som jeg hadde tenkt det.
Operasjonen hadde gått fint bortsett fra en liten blødning som hadde skjedd etter de hadde sydd igjen, og måtte derfor ligge til observasjon, men alt var helt fint.
Det værste var at jeg var kvalm og ikke kjente helt forskjell på pusterør og spiserør og fikk problemer da jeg skulle drikke.
Fikk det forklart at det kjennes ut som halsbetennelse, men det kjennes mer ut som man er gråtkvalt, veldig tykk i halsen.
Hadde litt pustebesvær på grunn av at jeg var tykk i halsen, men mer ubehag en vansker.
I mitt tilfelle lå jeg 12 timer på overvåkningen.
Første toalettbesøk er forferdelig, de første gangene du går opp av sengen etter narkose er merkelig og man trenger hjelp. Men man blir sterkere etter hver gang.
Dryppet ble fjernet når jeg klarte å drikke og spise nok. Drenet ble fjernet etter to dager, men det er avhengig av hvor mye du slipper fra såret.
De tok blodprøver to-tre ganger i døgnet for å sjekke kalsiumverdiene. Det prikket litt i leppe og fingre men da var det bare å drikke melk eller spise en youhurt.
Ved operasjonen har de tatt i tankene på at jeg er en ung jente og har operert helt nede ved halsen og gjort det veldig pent. Tapet over og skal fjerne stingene tidlig slik at det blir penest mulig.
Nå er det fire dager siden jeg er operert. Halsen er fortsatt tykk og stemmen litt rar, klarer enda ikke å hoste eller å kontrollere når en rap skal komme og nyse og gjespe kan jeg bare glemme å fullføre. Men kalsiumverdiene mine er fine, stemmen kommer, halsen blir mindre og skal snart fjerne stingene.
Nå tok jeg grove trekk i hvordan det har vært for meg, og håper det har hjulpet litt på noen. Det er slett ikke så ille som man forestiller seg.
Noen som har noe de lurer på er det bare å kontakte meg.
Lykke til!
Mhv, Iviv.Jeg er en jente på 22 år som har hatt struma, høyt stoffskifte i ett og et halv år.
Jeg fikk nylig vite at jeg burde operere av spesialisten dette fordi at noe annet neppe ville hjelpe.
Lignende tråder
-
Nyoperert og nettopp fjernet hele kjertelen
Av Bastian i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelenSvar: 36Siste melding: 10-01-11, 13:11 -
Min erfaring med lavkarbodiett
Av NoraH i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)Svar: 12Siste melding: 11-12-09, 02:19 -
Nyoperert
Av rutta3 i forumet Lavt Stoffskifte etter GravesSvar: 4Siste melding: 17-11-09, 12:21 -
Nyoperert..
Av Hege i forumet OperasjonssalenSvar: 6Siste melding: 06-04-05, 23:18
Bokmerker