Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
    Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    56
    Meldinger
    125

Standard Blod test resultat trenger tolknin...

Hei alle sammen

Har vært hos legen i dag og tok blod prøve. Det er ca en måned siden jeg har byttet Thyroid S til Armour Thyroid . Og jeg fikk fra legen resultanten av prøven jeg tøk den 30.11.2010. Jeg har tatt blod prøve i dag også, og skal legger dem har når jeg får resultatene.

Når det gjelder overgangen fra Thyroid S til Armour Thyroid, det gikk ganske greit med noen justeringer underveis. Jeg har brukt 3 grain Thyroid S mesteparten av i fjor. Jeg startet med samme dossering med Armour Thyroid, 3 grain, jeg måtte gå til 4 grain i 1 uke, og justert nedover og bruker per i dag 2 grain. Jeg justerte doseringen minne etter symptomer.

Videre jeg vil nevne at jeg eksperimentere med høye døse D3 kun D3 uten k2, og bruker per i dag 10000iu per dag og kommer til åker dette til15000 iu. Jeg har brukt en del andre tilskudd som Magnesium olje 3 liter og en del calcium tilskudd også. Nå har jeg tatt pause fra Magnesium olje. Jeg skal starte å eksperimentere med høy dose selenium og lav dose iodine snart. Det er forskjellige meninger i bruk av iodine av oss hypotyreose pasienter, men jeg vil gir den an sjanse.

Spørsmålet er hvordan går det med meg nå. vel det har vært en slags karusell ride det siste par året , men det siste 5 måned har vært eksepsjonelt bra for meg, med unntak av noe dårlige dager p.g.a. mye arbeid og en del stress. Men det er jo naturlig å være nedstemt av og til uten å forbinde dette med noe lidelse, synes jeg.

Jeg har lært en del i en Amerikansk forum for hypotyroide. Tråden i forumet kan lesses på linken nedover. Der kan man lesser ganske god informative stoff som brukerne gir hverandre på engelsk, og det ser ut det er en lege der som svare og gir råd i tråden. Blod prove og analyse måte i USA ser ut til å være i en klasse av seg selv, den er langt mer sofistikert en den vi er vant til her i Norge. En lab som het (Quest labs) der man kan tar prøve og får tilbake svaret med råd om hva man bor bruke eller ikke bruke som medikament eller supplement, er dette ikke fantastisk. Jeg er klar over at årsaken til at mest parten av disse folk i den formummet fikk thyroid og andre hormonelle forstyrrelse var p.g.a. (substanse abuse) det vil si lang varig bruk av steroid og andre midler for muskel bygning.. Har er linken

http://www.musclechatroom.com/forum/...ead.php?t=4849

Har er Blod Prøve tatt den 30.11.2010

B-HB 14,5 (13.4 -17,0)
    B-Leucocytter 3,6 (3,5 - 11,0)
    Basofile 0,0 >0,2
    EOSINOFI 0,2 >0,7
    Fs-Vitamin D 114 (50 - 150)
    FT4 15,3 (11,0 - 23,0)
    Kreatin 64 (60 - 105)
    LYMFOCYT 1,2 (0,8 - 5,2)
    MONOCYT 0,7 (0,1 - 10)
    NE1UTROFI 1,5 * (1,6 - 8,3)
    P-Homocystin 7,5 (5,0 - 15,0)
    S-ALP (Alkaliske fosfataser) 122* >102
    S-Anti-Hav igG POS* NEG
    S-Anti-Hbc NEG NEG(>0,8)
    S-Anti-Hcv NEG NEG(0,8)
    S-Folat 26,6 >5,7
    S-Fritt T3 10,1* (3,5 - 6,5)
    S-GammaGT 15 >115
    S-GFR. Estimert (MDRD) >90 >65
    S-Glucose ikke fast 4,9* Alltid*-market
    S-HBsAG NEG NEG(>0,8 )
    S-Metylmalonsyre 0,21 >0,30
    S-NT-proBNP 3 >12
    S-Urinsyre 266 (230 - 480)
    TSH 0,01* (0,20 - 4,0)
    VTB12 305 (170 - 650)
    PS. Jeg tok min Armour thyroid S den dagen jeg tok blod prøven kanskje der er dette som gir forhøyet S-Fritt T3 på 10,1*.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Blod test resultat trenger tolknin...

Sitat Opprinnelig skrevet av Hassan Vis post
    Jeg har lært en del i en Amerikansk forum for hypotyroide. Tråden i forumet kan lesses på linken nedover. Der kan man lesser ganske god informative stoff som brukerne gir hverandre på engelsk, og det ser ut det er en lege der som svare og gir råd i tråden. Blod prove og analyse måte i USA ser ut til å være i en klasse av seg selv, den er langt mer sofistikert en den vi er vant til her i Norge. En lab som het (Quest labs) der man kan tar prøve og får tilbake svaret med råd om hva man bor bruke eller ikke bruke som medikament eller supplement, er dette ikke fantastisk. Jeg er klar over at årsaken til at mest parten av disse folk i den formummet fikk thyroid og andre hormonelle forstyrrelse var p.g.a. (substanse abuse) det vil si lang varig bruk av steroid og andre midler for muskel bygning.. Har er linken

http://www.musclechatroom.com/forum/...ead.php?t=4849
    Jeg kan godt forstå at du er begejstret for dette netsted. Forummet er tilknyttet en slags "internet-klinik for mænds helse" ejet af en osteopat-læge John Crisler. Ham har jeg hørt om før og efter sigende skulle han være meget dygtig indenfor "hormone replacement therapy".
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    56
    Meldinger
    125

Standard Sv: Blod test resultat trenger tolknin...

Hei igjen Anisa!

Ja det er en manshelse forum med en del gode tips. Der kan man leser at det rådes å tar test for man hopa over på noe medisinering, og at man må alltid diskutere med Legen om medisinering. Men det ser ut at mange der selv medisinere seg sjøl med multiple hormoner, dette er greit og god valg hvis man trenger dem virkelig, og at behovet er påvist av en test. For meg det ser ut at mineraler har virket greit, og jeg er tilhenger av supplementer av mineraler, vitaminer, kost, trening, avstressing og meditering, religion og lignende for å balansere hormoner og støtter binyrene.

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    56
    Meldinger
    125

Det ser ut det er ingen som kan gir meg tolkning for blod prøvene mine. Kanskje jeg må registrere meg og poste opp prøvene i denne linken http://www.musclechatroom.com/forum/...ead.php?t=4849

Det kan hende jeg blir heldig der.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    43
    Meldinger
    2,767

Det eneste jeg kan si er at tsh er lavt sett i forhold til fT4... og at dette er forståelig med tanke på fT3.
    Den er objektivt høy, men dersom du subjektivt trives med det sånn .... *trekker på skuldrene*
    B12 og D ser greie ut. Jeg synes i tillegg at det høres ut som at du "har det bra" (ikke dermed sagt at det ikke er rom for forbedring) og det tyder jo på at det du og legen har gjort så langt har gitt dyttene i riktig retning. Mer enn det kjenner jeg meg ikke kvalifisert til å si.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    136

Du ligger lavt i referanseområdet på alle blodprøver ang hvite blodlegemer- jeg vet ikke om det har en årsak, men det er nå slik...jeg ville spurt legen om det dersom det var mine prøver. Lavt immunforsvar?

T3 er høy. På meg ville det gitt hypersymptomer. Man skal vel ikke ta medisinen før bblodprøvene, så det kan jo skyldes det. Uansett er det lurt å ta blodprøvene til samme tid hver gang, (evt. fastende som jeg gjør) da blir ihvertfall sammenligningsgrunnlaget for prøvene likt.

Kommenterer litt under, men er alldeles ingen ekspert på dette...

B-HB 14,5 (13.4 -17,0)
    B-Leucocytter 3,6 (3,5 - 11,0)
    Basofile 0,0 >0,2
    EOSINOFI 0,2 >0,7
    Fs-Vitamin D 114 (50 - 150)
    FT4 15,3 (11,0 - 23,0) -
    Kreatin 64 (60 - 105)
    LYMFOCYT 1,2 (0,8 - 5,2)
    MONOCYT 0,7 (0,1 - 10)
    NE1UTROFI 1,5 * (1,6 - 8,3)
    P-Homocystin 7,5 (5,0 - 15,0)

S-ALP (Alkaliske fosfataser) 122* >102 *Lever - Hvis årsaken til høy s-alkaliske fosfataser er uklar, er det nyttig å vurdere s-GT, som oftest er høy hvis det dreier seg om leverlidelse, men normal ved sykdommer i skjelettet. Isoenzymbestemmelse har vi sjelden nytte av. Konstant høy s-alkaliske fosfataser uten påvisbar sykdom i lever, skjelett eller tarm kan skyldes sirkulerende komplekser av alkaliske fosfataser og immunglobulin.

S-Anti-Hav igG POS* NEG - er du vaksinert for hepatitt?

S-Anti-Hbc NEG NEG(>0,8)

S-Anti-Hcv NEG NEG(0,8)

S-Folat 26,6 >5,7 Min lab har ref. 8-40, iflg den ser jo dette bra ut?

S-Fritt T3 10,1* (3,5 - 6,5) - for høy, hvordan var formen?

S-GammaGT 15 >115

S-GFR. Estimert (MDRD) >90 >65

S-Glucose ikke fast 4,9* Alltid*-market - ref. for fastende er hos meg 4-6

S-HBsAG NEG NEG(>0,8 )

S-Metylmalonsyre 0,21 >0,30

S-NT-proBNP 3 >12

S-Urinsyre 266 (230 - 480)

TSH 0,01* (0,20 - 4,0) - for lav, men slik er det vel ved bruk av Armour

VTB12 305 (170 - 650) - Ser bra ut, men den skal vel helst ligge høyt i ref.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Blod test resultat trenger tolknin...

Du er nået meget langt og du har klaret det helt på egen hånd, Hassan. Godt gået!
    Det ser ut det er ingen som kan gir meg tolkning for blod prøvene mine. Kanskje jeg må registrere meg og poste opp prøvene i denne linken http://www.musclechatroom.com/forum/...ead.php?t=4849

Det kan hende jeg blir heldig der.
    Det er under alle omstændigheder en god idè, Hassan Forhenværende bodybuildere har lært hvad de ved på den hårde måde, velvidende om konsekvenser og ved en masse. I tillæg har de en kompetent læge til at svare på spørgsmål i dette "chatroom". Du får måske endda lidt nyt at vide, du kunne evt. dele med os? Håber du fortsætter med at opdatere her.... Don't be a stranger
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    66
    Meldinger
    372

Sitat Opprinnelig skrevet av Marina73 Vis post
    T3 er høy. På meg ville det gitt hypersymptomer. Man skal vel ikke ta medisinen før bblodprøvene, så det kan jo skyldes det. Uansett er det lurt å ta blodprøvene til samme tid hver gang, (evt. fastende som jeg gjør) da blir ihvertfall sammenligningsgrunnlaget for prøvene likt.

(snipp)
    S-Fritt T3 10,1* (3,5 - 6,5) - for høy, hvordan var formen? (snipp)
    [/I]
    Hvis en tar tyroid (Armour, ERFA, etc.) eller liothyronin er det liten vits å se på T3, for verdiene svinger mye i løpet av timer, avhengig av hvor lenge det er siden dosen ble inntatt. Da er det almentilstanden som teller. Høy verdi betyr ikke automatisk overdose.

Men hvis man bare tar Levaxin (T4 uten T3) må man overdosere seg for å få T3 på over 10. (Jeg hadde aldri i verden klart det ... )

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    56
    Meldinger
    125

Ja smgj formen er ok fortiden. Marina jeg skal tar det med legen min, angående de lave referansene jeg vet ikke hva årsaken kan være og ja jeg er vaksinert mot hepatisks. Jeg spurte legen min angående leveren og han mente at prøvene er normal. Vet du\dere noe god tilskudd for lever detox og support, og jeg skal jobbe med å b12 slik at den blir høye
    Også jeg lure på skal kreatin verdien ikke ligge høy, mine er akkurat nå på Kreatin 64 (60 - 105)
    Anisa jeg har registrert meg der men har ikke postet noe der, jeg må oversetter provene mine først og nå er helgen gått. Jeg jobber som lastebil sjåfør og det er lange dager for meg. Skal poste noe der neste helg. Jerene ja jeg tror at det faktum jeg tok min armour thyroid den dagen gå forhøyet verdi av t3. Takk alle sammen for svarene.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    43
    Meldinger
    2,767

Jeg spurte legen min angående leveren og han mente at prøvene er normal. Vet du\dere noe god tilskudd for lever detox og support, og jeg skal jobbe med å b12 slik at den blir høyere.
    Jeg fikk utskrevet ultraclear plus ph (selges over disk i sverige om du finner et sted som fører det - jeg kjøpte etterfølgende bokser på postordre til et svensk postkontor - poste restante - og hentet der)
    http://www.kosttillskottet.se/m/ultraclear_plus_ph
    og her ser du innholdet
    http://www.revital.co.uk/Metagenics_UltraClear_Plus_pH
    Den inneholder en god del b-vitaminer

Jeg drikker 2 scoper i rismelk fordelt på morgen og kveld og har nå b12 i toppen av referanseområdet.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Lignende tråder

1. Ønsker tolkning av nye blodprove resultat...
    Av Hassan i forumet Blodprøver
    Svar: 6
    Siste melding: 06-03-10, 07:37
  2. Blod fra bihulene
    Av anitab i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 7
    Siste melding: 16-04-08, 23:35
  3. Blod i urin
    Av Mann-61 i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 7
    Siste melding: 11-10-07, 21:09
  4. 25(OH) D-vitamin resultat