Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
Tråd: Kortisol...
-
06-01-11, 20:46 #1
Kortisol...
I 2008 tok jeg kortisolprøve. Denne var tatt kl 9:30, med verdi 252. Referanseverdi 220-680
Noen som har hatt liknende prøveresultater og fått videre utredning for binyreproblemer? Jeg har lavt blodtrykk (ligger på 90/50) og enormt lav stressmestring i forhold til før, og tenker om det kan skyldes binyrene? Har i tillegg massevis av andre symptomer på lavt stoffskifte, og står nå på 125ug Levaxin.
Noen som har tanker om dette?
-
06-01-11, 23:58 #2
Sv: Kortisol...
Dette ed slitne binyrer er vanskelig problematikk. Min kortisol i blod var tatt som morgenprøve kl 8 og var på ca 330 og legen på endokrinologisk sa at det var en lav morgenprøve. Men han holder likevel på at jeg ikke trenger kortison. Spyttprøvene er det likevel ingen innenfor skolemedisinen som bryr seg særlig om selv om disse er veldig dårlige og det er i spytt du ser det frie kortisol akkurat som forskjellen på FT4 og T4. Også i døgnurin kan du måle det kortisol som faktisk er forbrukt i løpet av et døgn. Denne prøven var normal hos meg. Så da kan man spørre seg hva man skal stole på. Og jeg kan fortelle deg hva jeg stoler på, det er nr 1: symptomene mine. Og nr 2: effekten jeg har hatt av kortison. Kortison hjelper stoffskiftemedisinene inn i cellene. Det betyr at uten kortisol fungerer ikke stoffskiftemedisinene dine optimalt. Anbefaler deg på det varmeste å få utredet dette nærmere hos en lege som tenker mer helhetsmedisinsk. Prøvene din kan bety at du trenger det.
-
07-01-11, 00:13 #3
Takk for svar Blondie :-)
Hm, ja jeg har også tenkt at denne var lav. Den ble tatt i 2008, før jeg begyte på Levaxin.
Jeg tror nok legen min tar en ny prøve om jeg spør. Da skal jeg passe på å ta den så tidlig som den skal tas. Jeg fikk også beskjed om å ta ACTH en gang for lenge siden, men jeg kom meg aldri på sykehuset og fikk tatt den :-(
Er ikke i form, selv om jeg økte Levaxindosen for nærmere en måned siden. Nå er jeg veldig spent på hva neste prøver sier. Alltid spennende å se om prøvene reflekterer formen! (eller hvilken av prøvene som reflekterer formen!)
Da jeg endelig kom meg til legen før jul i fjor, var det blant annet fordi jeg følte meg så stressa at jeg ikke hadde kontroll på noe som helt. Hver minste ting utløste fullt kriseberedskap i kroppen. Men jeg vet jo egentlig ikke om det er slik det føles med slitne binyrer heller da...det kan jo være "bare" stoffskiftet også?
Hvis det ikke gir seg innen 2 uker nå, skal jeg prøve med kortisonsalve.
-
07-01-11, 00:25 #4
Det stresset du beskriver er dessverre akkurat slik binyreproblem føles. I tillegg får iallefall jeg lett skjelvinger hvis jeg ikke spiser ofte nok eller hvis jeg spiser feil. Lav BT og tildels litt aggressiv oppførsel er typisk hos meg når binyrene harker.
Lignende tråder
-
Kortisol og fritt t3...
Av Jeanette Ws. i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 04-08-10, 13:23 -
Kortisol
Av Vilde i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 12-05-10, 14:08 -
Kortisol
Av shayfie i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 23-06-08, 16:00 -
Spørsmål om kortisol
Av brits i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 03-08-06, 14:02 -
Spyttprøve kortisol
Av elin* i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 13-08-05, 13:38
Bokmerker