Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Jan 2011
    Meldinger
    2

Standard Normale prøver eller lavt stoffskifte?

Jeg tok stoffskifteprøver for ca tre år siden. De så sånn ut:

TSH: 0,83
    Fritt T4: 15,2
    Fritt T3: 3,9
    Anti-TPO: <35

Jeg var i elendig form og endte til slutt opp med en ME-diagnose, for legen sa prøvene var normale. En annen fritt T4 prøve var en gang på 12,4. Nå skal det sies at jeg har blitt mye bedre etter kostomlegging til lavkarbo, alternativ trening qi gong og ikke minst etter at jeg begynte med vitamin D3! Jeg er blitt mye varmere i kroppen og fryser ikke lenger langt inn i marg og bein og har fått mer overskudd. Venter nå på svar på D3-prøve.

Siste B12-prøve lå på 265. Er dette for lavt? For mange år siden lå jeg rett under referanseområdet og var skikkelig slappfisk. Det kom seg etter jeg fikk noen sprøyter. Antar det var pga at jeg ikke spiste kjøtt en periode og fikk i meg for lite B12. Har tatt opp dette med B12 til min nåværende lege, men hun vil ikke gi meg injeksjoner om jeg ikke kan komme med dokumentasjon på at det kan hjelpe.

Min mor har lavt stoffskifte, derfor lurer jeg på om det kanskje er det jeg også har? Hva sier dere som har peiling til prøvene mine?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    66
    Meldinger
    372

Standard Sv: Normale prøver eller lavt stoffskifte?

Hei,

Kan du ta med referanseverdiene for prøvene dine? Ellers går det ikke an å mene så mye, for tallene varierer fra den ene laben til den andre.

Har du prøvd tabletter for å få opp B12? Verdien din var ikke spesielt høy, selv om den antakelig er innenfor referanseverdiene. Litt lettere å få resept på tabletter enn å få sprøyter, tror jeg. Drikker du melk? Et glass om dagen skal være mer enn nok, kan godt være skummet. Egg er også en god kilde til B12.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    66
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Normale prøver eller lavt stoffskifte?

Hvis du ikke får B-12 av legen din anbefaler jeg å kjøpe flytende B-12. Det tas bedre opp enn tabletter. Prøv på iherb.com, du får ikke kjøpt det i Norge. Og ja, det høres lavt ut med B-12 på 265. Få i deg rikelig med B-12. Hvordan ligger du på B-6, magnesium, sink, jern, selen?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jan 2011
    Meldinger
    2

Standard Mine stoffskifteprøver - er de normale?

Hei!

Jeg tok stoffskifteprøver for noen år siden, de lå innenfor "normalområdene" så jeg endte opp med en ME-diagnose. Nå lurer jeg likevel på om det kan være stoffskiftet, siden jeg har en mor med lavt stoffskifte og en søster som lå i greneseland. Har derimot ingen med ME i familien. Det skal sies at jeg har blitt bedre med D-vitaminer og lavkarbo. Legen sa prøvene mine var fine, først og fremst fordi TSH lå innenfor normalen. Stemmer det?

Her er mine verdier:

1.måling:
    TSH:1,1 (0,20 - 4,0)
    Fritt T4: 12,4 (9,0 - 22)
    Anti-TPO: <35 (<35)

2. måling:
    TSH: 0,83 (0,20 - 4,0)
    Fritt T4: 15,2 (9,0 - 22,0)
    Fritt T3: 3,9 (2,3 - 5,7)
    Anti-TPO: < 35 (<35)

Ser det bra ut, eller kan det være noe å gå videre med?
    Håper noen kan hjelpe!
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Lignende tråder

1. "Normale" stoffskifteprøver
    Av Abra i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 42
    Siste melding: 19-05-16, 19:49
  2. Svar: 3
    Siste melding: 03-04-08, 19:57
  3. Hjertebanken og uro med normale tal
    Av Louise i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 2
    Siste melding: 20-06-07, 20:04
  4. Forhøyet anti-TPO, noe som har gjort at jeg har fulgt opp med stoffskifteprøver.
    Av milla i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 50
    Siste melding: 17-06-06, 00:36

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn