Side 3 av 3 Først 123
Viser søkeresultater 21 til 22 av 22
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Standard Sv: Noen av dere som har ME, er plaget med hvitt belegg på tunga?

Sitat Opprinnelig skrevet av gutt_81 Vis post
    Fastlegen sa bare at dette var helt normalt.... blir så irritert, ingen av mine venner har slikt belegg, ser jo ut som sopp når jeg leser om dette på nett, men er redd jeg skal bli enda dårligere form en jeg er i nå, om jeg begynner med noen medisiner jeg ikke skal ha osv
    Hei!
    Om tunga di fremdeles ser ut som det høyoppløselige bildet du la ut for et års tid siden synes jeg ikke dette ser ut som sopp - men bare litt mer slim på tunga eller smaksløkene og litt "småbetente" mikrovilli på tungeoverflaten enn de fleste har kanskje. Enig i at det ikke er særlig flatterende - men lite av kroppens organer som egentlig er det i den oppløsningen.
    Bare ett spørsmål: er du tørr i munnen eller føler du at du har "nok" spytt?

Det er jo enkelt å finne ut om det er sopp da - bare en enkel vattpinneprøve - og det bør jo fastlegen kunne ta. Om det er sopp - diflucan el. liknende som tabletter eller soppmiddel som mikstur som du holder i munnen -gir sjelden bivirkninger om det er noen trøst. Litt kvalme, løs mage og luft.

Som du kan forsøke selv:
    Fluorfri tannkrem? Vanlig tannkrem inneholder ofte mye såpe som kan irritere slimhinnene i munnen, samt verd å forsøke ett tilskudd av B-vitaminer - alle sammen i høyere dose enn du får kjøpt i Norge. Et B-50 eller 100-kompleks. I tillegg er Vademecum munnskyllemiddel, ja jeg vet det er kun "gamle damer" som kjøper det, men er utrolig desinfiserende, gammeldags og funker superbra - inneholder langt mindre dritt enn alt mulig annet å skylle munnen med.
    Ser du har litt forskjellig å slite med, men dette er iallefall enkle ting du kan forsøke uten fare for forværring og store kostnader.

H:-)

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Nordland
    Alder
    43
    Meldinger
    533

Standard Sv: Noen av dere som har ME, er plaget med hvitt belegg på tunga?

Takk for råd har prøvd vademkum, og tannkrem uten fluor. Spytt har jeg nok av. Var en lege utenfor helsesystemet (privat) som sa at hun var overbevisst om at det skyldes matallergi (har tatt test for det uten hell), og at jeg måtte ikke finne på å kysse noen med det belegget på tunga... Selv er jeg overbevisst om at det er noe som det ikke skal være der...

Side 3 av 3 Først 123

Lignende tråder

1. Noen med diabetes her? hva spiser dere?
    Av cathrin i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 4
    Siste melding: 22-12-09, 00:44
  2. Noen med diabetes her? hva spiser dere?
    Av cathrin i forumet Lavt stoffskifte og diabetes
    Svar: 4
    Siste melding: 22-12-09, 00:44
  3. Rennende øyne og smerter i tunga
    Av Tily i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdomme
    Svar: 7
    Siste melding: 13-09-07, 21:38
  4. Noen av dere som har erfaringer med Acth?
    Av munch i forumet Cortisol / ACTH
    Svar: 12
    Siste melding: 21-04-07, 10:32
  5. Svar: 2
    Siste melding: 05-06-06, 09:51

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •