Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
Tråd: Kalsitonin
-
13-11-10, 23:12 #1
Kalsitonin
Hei, vet ikke helt hvor dette innlegget hører hjemme, så jeg legger det her.
I og med at jeg har fjernet skjoldbruskkjertelen, så har jeg ikke lenger noen produksjon av kjertelens hormoner. Jeg tar levaxin. Jeg har ikke klart å stille meg inn ennå, TSH er fremdeles altfor høy, og jeg er nå oppe i 175 ug/dag (brukt i tre uker nå). Jeg merker ingen ubehag ved så høy dose, men lurer litt på hvorfor jeg må så høyt opp. Jeg veier 65 kg og jeg har lest andre steder at det er vanlig med ca 2 ug/kg/dag (dvs ca 130 ug for meg).
En annen ting som bekymrer meg er mangel på kalsitonin. Slik jeg forstår det så er legenes mening at man ikke trenger dette, men jeg lurer... Dette skal jo hindre kalsiumtap fra skjelettet. Min mor, som "drepte" sin kjertel med radiojod da hun var på min alder, har i dag benskjørhet. Dette er selvfølgelig ikke noe jeg ønsker å arve av henne. Så hva gjør jeg?
Jeg har lest litt på nettet og forumet om ERFA og Armour (som også inneholder kalsitonin slik jeg forstår), men tolker det slik at det er vanskelig å justere doser basert på blodprøver (FT4 og TSH). Siden jeg har hatt kreft, så er det viktig at TSH er lav, så derfor er jeg litt tvilende til om dette kan være noe for meg.
Noen som har noen tanker eller tips å dele med meg?
-
13-11-10, 23:24 #2
Sv: Kalsitonin
Naturlige thyroider vil etter min oppfatning være midt i blinken for en som trenger lav TSH. Dette fordi når du tar Thyroid, som inneholder T3 vil TSH flate ut pga at topper med T3 i blodet lettere får TSH supprimert. Da får du i deg følgende hormoner som du ikke får i deg i dag: T3, T2, T1, T0 og calsitonin. Dosen din justerer du derfor etter symptomer.
-
13-11-10, 23:33 #3
Å få TSH lav på Erfa er som regel lett (om man ikke har binyreproblemer som forhindrer høy nok dose). Det er derfor vi, som sliter med leger som gjerne vil ha en målbar TSH, får problemer på Erfa.
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
14-11-10, 09:21 #4
Hei fant en artikkel inne på Norsk Thyreoideaforbund av Lars Omdal der han omtaler bl.a bruk av armour-
Sitat Mange vil ha meget god nytte av en kombinasjonsbehandling med Armour Thyroid i tillegg til Levaxin. Armour er en naturlig hormonblanding av T3 og T4 utvunnet fra skjoldbruskkjertelen til gris. Spesielt de som har hypothyreose etter kirurgisk fjerning av skjoldbruskkjertelen, kan ha god effekt av Armour. Men de med insulinresistens (vanlig ved overvekt) har en tendens til høyere nivåer av T3 fra før, og tilstanden kan trolig forverres ved bruk av kombinasjonsbehandling med Armour. De som reagerer med hjertebank eller annet ubehag selv med små doser av Armour, bør selvfølgelig heller ikke bruke preparatet, sier Omdal.
Beit meg merke i det som står om de som har fjernet kjertelen!!!!
-
14-11-10, 09:56 #5
Tusen takk for gode råd. Jeg skal forsøke å nevne dette for legen neste gang jeg er der. Noen som vet om legene på Aker er "for eller imot" bruk av disse legemidlene? Og, er det forskjell på Erfa og Armour, eller er dette kun ulike fabrikater?
-
14-11-10, 10:18 #6
ERFA, Armour, Westhroid, Thyroid-S er alle tyroide hormoner som utvinnes av grisekjertler. Denne måten å fremstille stoffskiftehormoner på, har sitt grunnlag i at hormoner ikke er artsspesifike. Vi kan bruke fra alle pattedyr.
Kjertler frysetørres så selve vevet fjernes og hormonene er igjen.
Og det er alle sammen - også calsitoninet.
Calsitoninet er ikke mye påaktet. Man kjenner nok ikke så mye til dets funksjon og regner med at dets eneste funksjon er å hindre, som du sier, kalsiumflukt fra skjelettet til blodet. Dette er jo en regulert virksomhet kjertlens systemer bedriver, basert på hvor mye kalsium som finnes i blodet.
Det skal bremse flukten fra ben til blod som oppstår ved lavt blodkalsium.
Det betyr at det viktigste du kan gjøre for å unngå å komme i den fryktede situasjon, er å holde blodkalsiumet på normalt nivå. Og det gjør du ved å passe på D-vitamin nivået.
Det er helt nødvendig å spise D-vitaminer når man bor i Norge.
Å regne med at Calsitoninet bare har den oppgaven, er litt som å se tilbake på hva man trodde om D-vitamin for få år siden......
Det vitner om at skråsikkerhet og selvbestaltet viten burde stå for fall for en litt mer ydmyk holdning til naturens funksjoner.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
14-11-10, 10:28 #7
Ja, jeg synes også dette er en undelig holdning. Hvorfor skulle kroppen produsere noe vi ikke har bruk for?
Takk for D-vitamin tips. Har tenkt på å skaffe meg det en stund nå. Må bare få ut finger'n. Synes bare det virker som at det er så små mengder i de tilgjengelige pillene.
-
14-11-10, 11:46 #8
Ikke brug for? Uden Calcitonin ville vi alle blive forkrøblede kroppe uden evne til andet end at ligge fladt på ryggen, til vi ganske enkelt døde i utide.
Calcitonin er et hormon der dannes i thyroidea og parathyroidea. Virker primært på knoglerne, med sekundær effekt på nyrerne. Sekretionen af calcitonin stiger når calciumion- koncentrationen i blodet stiger. Calcitonin hæmmer tab af calciumioner fra knoglerne til blodet og modvirker "overskydende" parathyroideahormon og D-vitaminet's effekt på øgning af calcium i blodet.
Når man tænker på at mennesker med en død skjoldbruskkirtel, eller bortopereret skjoldbruskkirtel kun har deres paraskjoldbruskkirtler til at danne calcitonin - i tilfælde af underskud og samtidig behandling med kun syntetisk T4 (= lavt TSH) - er udsatte for afkalkning af knogler, hvilket fluks (bort)forklares med det lave TSH, mens man forbigår i rungende tavshed den egentlige årsag - underskud af calcitonin.
Heller ikke den kendsgerning, at tabet af knoglemasse er stort set ikke eksisterende når man er i behandling med Thyroid (der jo indeholder calcitonin) - selv om det giver endnu lavere TSH - ser ud til at gøre indtryk på behandlersystemet. Denne effekt af calcitonin har længe været objekt for selvstændig forskning (Novartis?) og man er ved at gennemføre tests af calcitonin-behandling af slidgigt.
Det betyder selvfølgelig ikke, at folk i behandling med Thyroid aldrig oplever knogletab, men så sker det af andre årsager end det lave TSH og mangel på calcitonin.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
14-11-10, 12:01 #9
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
14-11-10, 14:08 #10
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
Bokmerker