Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard Kalsiumtilskudd, farlig?

Sjekk dette http://www.uib.no/isf/eyr/2008q3/012666.html kanske det er feil type kalsium, og for eksempel hjemmelaget suppe på bein og suppekjøtt er bedre....

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Standard Re: Kalsiumtilskudd, farlig?

Det står ikke om det er bundet kalsium det er snakk om ?
    Som du sier er nok ikke den gamle ertesuppa så dårlig - ei heller melk.
    Det skal liksom bevises at melk er sundt. Korallkalk er jo lett å få tak i og blir enda lettere å få solgt om man klarer å få den over i favorittsjiktet.
    Det kan gjøres med "svertekampanjer" mot andre kalsiumkilder og rettes naturlig nok inn mot de mest brukte.
    Vi må ikke være vaive å tro at slikt ikke foregår.
    http://forskningsradet.ravn.no/bibliote ... 61501.html
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Hmm... jeg "roder" for tiden med K-vitamin dvs. "udforsker" sammenhængen og "samarbejdet" mellem de to vitaminer: K og D, hvilket ser ud til at have en betydning for D-vitaminomsætningen i kroppen og for kalkomsætning generelt.

Jeg har "oversat en relevant (tror jeg) artikel, med Google/Translate - til norsk (derfor bær over med kvaliteten af oversættelsen):

Vitamin K: The oversett Bone Builder og hjerte Protector

Reprinted med tillatelse fra Susan E. Brown, Ph.D., CCN, direktør for osteoporose Education Project
    Copyright 2004, Bone Health E-Nyhetsbrev, 23. september 2004, http://www.betterbones.com

GLA (y-carboxyglutamic acid) er en av mange viktige aminosyrer (protein) som produseres i kroppen. Den eneste kjente rolle av vitamin K i kroppen er en cofactor for dannelse av glutamate rester i visse precursors av denne aminosyre (GLA). Nærmere bestemt er det en cofactor for vitamin K avhengige y-carboxylation reaksjon.

Vitamin K er velkjent for sin handling tilrettelegging blod koagulasjon. Denne handlingen er grunn til vitamin K rolle i GLA-protein produksjon. Siden funnet i midten av 1970-tallet vitamin K ble identifisert utelukkende for sin rolle i blod koagulasjon. Nylig har imidlertid vitamin K avhengige GLA-formasjonen har også blitt identifisert som kritiske til sterke bein og sunt hjerte. Konkret er vitamin K avhengige y-carboxylation prosessen er viktig for dannelse og funksjon av et bein protein som er kjent som "osteocalcin". Hvis osteocalcin er riktig carboxylated mer mineral sammensetninger er bundet til benet.

Så i enkle termer tilstrekkelig vitamin K hjelper kalsium og fosfor bindes til beinet protein matrix. Flere epidemiologiske studier viser en sammenheng mellom lav vitamin K intakes og høyere hofte frakturer. Selv om vi anbefaler løvskog grønne grønnsaker som Kale, collards, bete og sennep greener og spinat for sin høye vitamin K-innhold, og med bare vanlig forbruk av vanlig salat hjelper til med å styrke bein og redusere fraktur risiko.

I hjertet arterial helse samme GLA-protein er viktig, men på en annen måte. Visste du alle lurer på hvor det er kroppen vet å sette kalsium i ben, men ikke i andre bløtvevet, som arteries? The vitamin K avhengige protein GLA er en del av svaret. Når GLA er igjen riktig carboxylated (av tilstrekkelig tilførsel av vitamin K) det er en sterk hemming av kalsium deponering i veggene av blodkar. Når GLA er undercarboxylated (grunnet lav vitamin K forsyning) kalsium er tillatt å drive fra benet i arteries og andre bløtvevet. Disse kalsium forekomster i arterien øke risikoen for hjerteinfarkt. Nyere studier på både dyr og mennesker som tyder på at høyere doser av vitamin K kan hjelpe å forebygge hjerte-sykdommer.

Vitamin K: den beste maten kilder

Vitamin K er ikke et enkelt næringsstoff, men navnet på en gruppe vitaminer med lignende sammensetning. De to viktigste grupper av vitamin K som forekommer naturlig er vitamin K1 (phylloquinone) og K2 (menaquinone). K1 finnes i mange grønnsaker og K2 er produsert av bakterier.

Mørk grønn løvskog grønnsaker, og Syrnete mat er høy i vitamin K. Mens du sannsynligvis har nok vitamin K for å sørge for normal blod clotting, har du mest sannsynlig ikke medføre nok vitamin K for å gi optimal bein helse. For eksempel studiene dokumentet som for optimalisering av bein protein osteocalcin voksne som ville gjøre det bra med et daglig K1 inntaket av 1000 mcg. Foreløpig gjennomsnittlig K1 inntaket i dette landet er bare 75 til 125 mcg.

Tabellen på http://www.susanbrownphd.com/page/844322 viser matvarer høyest i vitamin K1 .. Det er verdt å merke seg at absorpsjon av vitamin K fra grønnsaker er trolig forbedret med tilstedeværelse av kosttilskudd fett i samme måltid, akkurat som oppstår med to andre fett løselig vitaminer, vitaminer D og E. Med mindre du er en "greener" elsker deg kan finne det vanskelig å konsumere 1000 mcg av vitamin K i matvarer. Ta hjertet og gjøre det beste du kan.

Den prestisjetunge Framingham Heart Study fant at de med høyest vitamin K1 inntaket (250 mcg / dag i denne studien i forhold til det anbefalte inntaket av om lag 75 mcg / dag) hadde en tredelt reduksjon i hip fraktur risiko. Selv om vitamin K1 inntaket er lavere enn 250 mcg en dag kan du også oppmerksom på at 72327 person sykepleiere Health Study fant at de som bruker bare en 109mcg vitamin K1 en dag hadde en lavere risiko for hofte fraktur over en ti års periode enn de forbruker mindre vitamin K1.

Vitamin K2 er det mest biologisk aktive formen av vitamin K. Det er også den mest gunstig for ben helse maksimering. Vitamin K2, men er produsert av bakterier og er i hovedsak funnet i Syrnete matvarer som for eksempel moden ost, yoghurt og en Syrnete soy mat som er kjent som natto. Ã… ha en veldig sterk odor, natto blir ofte kalt "Limburger Cheese" i Japan ". Natto er uten tvil den beste maten kilde for vitamin K2. Jeg mistenker at en dag snart vil du se innkapslet natto K2 kosttilskudd på markedet i dette landet .

Vitamin K3, (menadione) er en syntetisk form som er manmade og anbefales ikke for bruk som kosttilskudd supplement.

Matvarer som inneholder vitamin K er næringsrik og øke inntaket kan gi mange helsemessige fordeler. Hvis du har mistanke om at vitamin K inntaket er lavt, kan du også bruke vitamin tilskudd. Studier, faktisk foreslår at absorpsjon av K1 fra en tavle er betydelig høyere enn absorpsjon fra grønnsaker. Du kan bruke tabellen for å finne ut om inntak av vitamin K1 når det optimale nivået for 1000 mcg en dag. Hvis du bommer vurdere å øke konsumet av matvarer høyt i vitamin K, eller diskutere vitamin K kosttilskudd med helse profesjonell.

En merknad til forsiktighet: De tar medisiner for å tynne blodet, som for eksempel Coumadin, bør unngå bruk av ekstra vitamin K som det kan reversere effekten av denne medisinen. Også de på denne medisinen bør konsultere med sin lege før du øker forbruket av mat med høy i vitamin K.
    http://www.nowfoods.com/index.php?actio ... e=contents
    --------------------------------------------------

Og så lidt generelt om K-vitamin:
    K´er står for koagulation. K-vitamin har en afgørende betydning for blodets evne til at koagulere, da det er forudsætningen for dannelse af protrombin og prokonvertin i leveren.
    K-vitamin har betydning for stofskiftet i knogler og bindevæv sammen med kalk og D-vitamin.
    K-vitamin er vigtig for nyrerne, leveren, hjertet og nervesystemets funktion samt for almindelig vitalitet.

Mangeltegn

Mangel på K-vitamin medfører blødningstendens fra slimhinder, næsesvælg, mave og tarm, urinveje og i hjernen. Dårlig sårheling, træthed, langvaring problem-atisk menstruationsblødning og tendens til blå mærker, kan være tegn på K-vitamin mangel.
    Det opstår typisk pga. dårlig tarmfunktion og/eller lever-belastning, som kan være forsaget af alkoholmisbrug og bla. dårlig ernæring.

K-vitamin findes i blomkål, grønkål, hvidkål, surkål, rosenkål, spinat, broccoli, grønne bønner, tomat, agurk, alfalfa, persille, ærter, salat, kartofler, gulerod, champignon, avokado, æble samt i jordbær og i honning. Desuden i hvedekim, tidsel-, soya-, og olivenolie, i mælkeprodukter, ost, æg, lever og i kylling- og kalve-kød.

Anbefalet daglig dosis: 80 mcg. pr. dag
    ---------------------

Desværre er visse kilder til K-vitamin omfattet af bemærkningen om, at stofskiftesyge bør undgå dem. Det gør det hele ikke nemmere, end at multivitaminpiller IKKE indeholder K-vitaminet. Mere om det her: http://www.vitamindoktor.dk/cm65/

Jeg ved ikke om jeg her rammer helt ved siden af, men det er ikke første gang, at jeg ser denne sammenhæng nævn, K-vitamin, D-vitamin, kalk og hjertesundhed... Jeg selv bruger 100 mcg K-vitamin hver anden dag.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Jeg tar 40µg D3 noen timer etter Armourdosen. Mitt på dagen tar jeg 1g kalsium som også inneholder 150µg K-vitamin og 10µg D3.
    Noen dager har jeg prøvd å ta 50 etter Armourdosen og da blir jeg søvnig om kvelden.

Kan det være K-vitaminet som gjør at jeg blir trett, eller er det mengden D3 ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    23

Standard Sv: Kalsiumtilskudd, farlig?

De fleste mangler magnesium IKKE kalsium .

Når det gjelder Anti-Tpo så fikk jeg min i null ved å bruke SUN CLORELLA , 10 stk i 3 mndr. , opphold i 1 mnd, 10 pr.dag i 3 mndr. osv i ca 1 år.

Ellers bruker jeg Levaxin og Armour sammen.
    Mitt anti-tpo gikk opp og litt ned og opp i mange år. Fannt ut at det gikk ned når jeg tok chlorella.

Lignende tråder

1. Kalsiumtilskudd, farlig?
    Av nora i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)
    Svar: 16
    Siste melding: 11-11-14, 09:10
  2. Kolesterol og fett: Er det farlig?
    Av Mod i forumet Kosthold - fett og kolesterol
    Svar: 3
    Siste melding: 23-09-12, 18:57
  3. Fett er IKKE farlig
    Av Mod i forumet Kosthold - fett og kolesterol
    Svar: 0
    Siste melding: 08-07-09, 13:46
  4. Trening farlig når man har vært syk?
    Av gutt_81 i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening