Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard NEL

Akkurat nå ligger norsk elektronisk legehåndbok åpent for alle, vanligvis må man ha brukernavn og passord.
    Skal sjekke om det er noe spennede om stoffskifte.

http://www.legehandboka.no/

Husk å printe ut dedt dere trenger mens det er åpent......

Har tittet der,
    Ser at Hunskår har skrevet mye der, og at han hele tiden refererer til Danmark, som jo ikke peker seg ut som spesielt bra for stoffskiftepasienter.....
    (vil du vite mer om Hunskår? les dennepå Eyr: http://www.uib.no/isf/eyr/2004q1/016613.html )
    Det ser ut som om han er gode venner med de danske endokrinologer fordi han nekter for at man har noen symptomer med en TSH på 5-10.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    52
    Meldinger
    2,689

Standard

Eller kopiere og legge inn på Pcen deres

Takk for tipset Nora!
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Jeg så med en gang at de har gjentatt en stor løgn, at man bare går opp 2-3 kg ved lavt stoffskifte.
    Det var en diskusjon på thyroid.about.com om emnet, og mange hadde gått opp 20-30 kg. En som jobber i et medisinsk bibloitek og er medisinsk bibliotekar (vet hvor hun skal finne artikler og har adgang til dem) lette hele medisinverdenen rundt, og det enenste som står er

at de som har fått fjernet skjoldkjertelen, og går på thyroxin, går opp 2-3 kg PER Ã…R. Det hoper seg altså opp.

Det betyr jo noe annet! Det betyr jo at det er bevist at t4 alene ikke funker bra!

Dette emnet i NEL er basert på myter og antagelser, altså. Det fins ingen belegg for det.
    Spørsmålet var jo om ubehandlet uoppdabet lavt stoffskifte fører til vektoppgang på man ge mange kilo.
    Og pasientene skriver at det gjør. Og denne artikkelen omhandler ikke ubehandlete pasienter, men dem som er på levaxin allerede.
    (skal finne referannsen i pubMed)

Her fant jeg noe annet jeg bokmerket:
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... query_hl=2
    som betyr på norsk at TSH hos normalvektige var 1,1 og hos overvektige 1,9......
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... med_docsum her nevner de vektoppgang med 3 plusminus 9 kg.
    http://www.aerztezeitung.de/docs/2006/1 ... hilddruese det Tyske Selskapet for endokrinologi anbefaler en TSH på 0,3-1,2 ved behandling for å unngå vektoppgang.

Som sagt før er det en strid og debatt mellom to endokrinolog-leire, både her og i utlandet.
    Bjøro og noen flere er for en lavere grense på TSH og for tidligere behandling, vs. dem i Tromsø.
    Her er en ny artikkel hvod de forsøker å bevise at det fins tydelig forhøyet dårlig kolesterol allerede ved TSH som er i den høye enden av referanseområdet:
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... med_docsum
    mens dem i Tromsø skriver i NEL at det ikke fins noe håndfast slikt i artikkelen om subklinisk hypothyreose.
    Se også http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... med_docsum om denne debatten.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    347

Standard

Ble nervøs en av de disponerende faktorene for primær hypothyreose er MS. Har hatt synsnervebetennelse og er i risikogruppen. Rart at legene ikke har sagt noe om det. Ser også at hypothyreose og B12 står under sjeldne årsaker til hukommelsessvikt, er det så sjeldent da? Virker jo som det er mange på forumet med dårlig hukommelse? Noen som har sett om det står noe om at behandlingsverdien på tsh skal være 0,5-1.5? Fant ikke det noen plasser jeg. Er ikke legehåndboka legenes høyre hånd? Ikke rart at man blir feildosert da......
    Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Det med 0.5 til 1,5 står i artikkelen til Haug i legetidsskriftet, samt i http://www.legemiddelhandboka.no og på noens ider til laboratoriene.

NEL er den andre siden, de som vil vente til TSH er 10 og er venner med danskene. Om de tyske endokrinologer some r enige om 0,3-1,2 tier de stille.
    Ikke rart man blir feilmedisinert.
    Fint at vi fikk det bevist, at gjengen med TSH til 10 har skrevet NEL.

De på hormonlabben på Aker må ha en stri strid.

Mary Shomon har skrevet om striden også, se http://thyroid.about.com/od/gettestedan ... bertsh.htm

"In late 2002, the National Academy of Clinical Biochemistry (NACB) issued new guidelines for the diagnosis and monitoring of thyroid disease. In the guidelines, the NACB reported that the current TSH reference range -- which usually runs from approximately 0.5 to 5.5 -- may be too wide and actually may include people with thyroid disease. When more sensitive screening was done, which excluded people with thyroid disease, 95 percent of the population tested actually had a TSH level between 0.4 and 2.5.
    As a result, the NACB recommended reducing the reference range to that. Meaning, anything below or above that could be a sign of thyroid disease.
    The NACB guidelines led to a recommendation in January 2003 by the American Association of Clinical Endocrinologists (AACE), calling for doctors to "consider treatment for patients who test outside the boundaries of a narrower margin based on a target TSH level of 0.3 to 3.0." The statement also said: "AACE believes the new range will result in proper diagnosis for millions of Americans who suffer from a mild thyroid disorder, but have gone untreated until now.

In research published in the Journal of the American Medical Association in 2003, Dr. Vahab Fatourechi and fellow resarchers estimated that if the range were narrowed according to the AACE recommendations, the total number of people with thyroid disease would expand from approximately 5 percent of the population to an estimated 20% of the population, with most of the added patient population falling in the hypothyroid/underactive category. This represents a dramatic increase in the number of thyroid patients nationwide, from an estimated 15 million, to a total of some 60 million Americans.

At the same time, however, a 2002 consensus conference made up of representatives from the key professional groups involved in thyroid treatment -- the American Association of Clinical Endocrinologists, the American Thyroid Association, and the Endocrine Society -- published their findings in 2004, recommending against routine treatment of patients with TSH levels of 4.5 to 10.0 mIU/L. Many doctors, and the AACE itself, refer to the TSH test as the "gold standard" for measuring thyroid function. AACE recommendeds the new target range of 0.3 to 3.0. Yet, now, almost four years later, America's testing laboratories still use the old reference range of .05 to 5.5, and results are flagged by laboratories as abnormal only if they are outside the 0.5 to 5.5 reference range. And doctors remain divided. Among conventional physicians, some refuse to diagnose hypothyroidism unless the TSH test results are outside the traditional normal range, and flagged as abnormal by the laboratory. Other practitioners are following the recommendations of NACB and AACE, and are willing to diagnose hypothyroidism in patients with TSH levels above that range.
    "
    Altså har en enokrinologforening gått inn for lavere grenser for normal TSH, men NEL skriver ast det er veldig kontroversielt,
    De er bare uenige, og mange følger allerede de nye anbefalingene, inkludertte endokrinologforeningen i tyskland.

(grunne for at de ikek vil behandle menensker med en TSH som er normal er fordi da mange flere menensker blir overbehandlet (de får lav TSH).......

Jeg får lav TSH, og mange andre, ved riktig behandlig. Nei, det vil de ikke snakke om.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard nel fremdeles åpent idag

NEL skulle stenges etter påske, men idag er det fremdeles åpent....
    www.legehandboka.no
    kopier det dere trenger...

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    64
    Meldinger
    114

Standard Norsk elektronisk legehåndbok

Norsk elektronisk legehåndbok.
    Gratis oppslag fram til 1 august.

Jeg opprettet bruker og logget meg på. Den må bestilles og betales for et abbonement for og fungere etter 1 august, men vi rekker og lese mye i tiden som er igjen før det blir betalingstjeneste.

http://legehandboka.no/

-M-

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    55
    Meldinger
    3,083

Smile Sv: Norsk elektronisk legehåndbok

Sitat Opprinnelig skrevet av Pluto Vis post
    Jeg opprettet bruker og logget meg på.
    Jeg også
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    53
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Norsk elektronisk legehåndbok

Heisann
    Siden jeg er helsepersonell har jeg brukt denne noen år. Veldig fin å bruke for å forberede legebesøk, da vet du hvor legen står/ bør stå, og du kan legge opp til en diskusjon som er faglig godt begrunnet:-)

Lignende tråder

1. Norsk elektronisk legehåndbok
    Av nora i forumet Biblioteket
    Svar: 8
    Siste melding: 24-06-10, 13:51
  2. Norsk Medisinaldepot AS
    Av Anisa i forumet Mangel på Thyroid-medisiner
    Svar: 36
    Siste melding: 05-01-10, 14:54
  3. Medisinsk norsk-engelsk-norsk ordbok
    Av Sonja Midtlien i forumet Biblioteket
    Svar: 0