Viser søkeresultater 1 til 10 av 27

Hybrid View

Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    106

Question Overdosert - Hva gjør jeg?

Prøver meg igjen, etttersom jeg ikke fikk svar i den forrige tråden.

Jeg fikk påvist lavt stoffskifte for et par måneder siden, og da viste blodprøvene:
    Anti-TPO under 25
    TSH: 6,3
    FT3: 4,6
    FT4: 13
    Tras: Normal

Jeg begynte på Levaxin 25 mikrogram for ca. 1,5 måneder siden, og trappet opp til 50 mikrogram for to uker siden.
    Da viste blodprøvene:
    Anti-tpo under 25 (har alltid vært under 25),
    TSH: 2,6
    FT4: 12
    FT3: 4,6.

Etter 1,5 måned på 25 mikrogram, merket jeg så å si ingen bedring, men etter at jeg startet på 50 mikrogram, har jeg merket en del forandringer. Jeg sover mindre, har til tider mer livslyst, orker mye mer enn før osv. Problemet nå er at jeg tror jeg er overdosert. Jeg har fått søvnproblemer (får ikke sove før kl 4-5 om morgenen, sover dårlig, våkner flere ganger om natten og våkner tidlig). I tillegg har jeg av og til følt meg småskjelven i kroppen, og nå har også diareen kommet. Fra jeg våknet i dag, har jeg også hatt vondt i høyre side av ryggen, ca like høyt opp som der bh-stroppen går. Dette kan kanskje være en muskel eller noe, men nevner det fordet. Har lite/ingen smerter i ben og armer.

Neste time hos legen er 26. mai. Bør jeg kontakte legen før det? Kan jeg begynne med 25 mikrogram igjen uten å spørre legen først? Jeg er midti eksamenstiden, og dette med søvnproblemene er et problem jeg gjerne skulle bli kvitt nå. Kan jeg prøve å ta en 25 mikrogramtablett og en halv 25 mikgrogramtablett (37,5 mikrogram), eller er det bare tull? Spesialisten jeg går til har bare tid på tirsdager, og hun har ikke tid i morgen.

Og siste spm: Kan man føle at man er overdosert de første ukene etter man har trappet opp, og vil det bli bedre etter hvert?

På forhånd takk for alle svar

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    60
    Meldinger
    911

Standard Sv: Overdosert - Hva gjør jeg?

Hei NoraH

Jeg svarer deg basert på egenerfaring og svaret er ja, du kan føle deg overdosert etter en økning av Lev. Du har også hatt en relativt stor økning hvis jeg forstår det hele rett, du har doblet dosen din?

Du står altså overfor to alternative årsaker til ubehaget du føler. Det kan være midlertidig og forbigående symptomer som skyldes økningen og at det om noen uker flater ut. Det andre er at 50 pr dag er for mye for deg og at kroppen nå forteller deg det. Igjen står du med følgende valg (i og med at 25 trolig ser ut til å være for lite): Enten holder du ut og ser om symptomene avtar, eller du reduserer dosen for å slippe ubehaget. I og med at 25 synes å være for lite for deg, kan du som du er inne på ta 37.5 hver dag. Alternativt kan du ta 50 fire dager ene uke og 3 andre uken og 25 de andre dagene. Til senere kan du ha i bakhodet at en forsiktig dosejustering kan gjøre at du slipper ubehag. Men hva som kan betraktes som forsiktig er igjen individuelt.

Føler med deg NoraH, det er ubehagelig med disse symptomene som dukker opp i kjølvannet av økning og også ved redusering av og til. Jeg er redd jeg er på vei opp i litt høyt selv om dagen, da pulsen begynner å bli hissig her. Håper du snart føler deg bedre.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Den første prøven din indikerer jo lavt stoffskifte, men den sier noe mer : At kjertelen ikke er angrepet av antistoffer !
    Og det er et meget viktig statement, for 90% av de som får behandlingstrengende lavt stoffskifte - har antistoffer mot kjertelen.

Så din situasjon er slik at kjertelen er frisk, men du har likevel lavt stoffskifte.

Jeg var også i den situasjonen en gang, men visste null om problematikken.
    Hdde jeg visst hva jeg vet idag, hadde jeg ikke tillatt at de igangsatte behandling med Levaxin.
    Iallfall ikke på den måten de gjorde ! ( full dose fra dag 1 )

Jeg syns du fortjener en grundig utredning av din situasjon. Årsaken til levt stoffskifte kan ligge andre steder enn i kjertelen.
    Blokkerende TRAS (ta TRAS prøve !)
    Lav D-vitaminstatus.
    Lavt antall bindeprotein.
    lav B12 og lav Ferritin kan gi symptomer, men vel ikke lave prøveresultater.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    106

Det var godt å høre at det kanskje kommer av doseøkningen. Får prøve å holde ut til neste legetime, så kanskje det endrer seg. Det er kanskje litt dumt å gå ned til 25 nå, i fare for at det vil ta enda lengre tid å trappe opp til riktig dose (hvis dette bare er midlertidige plager).

Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    106

n’Finn:

Takk for at du alltid svarer!

Jeg har tatt alle disse prøvene, og alt var normalt, bortsett fra jern, som var litt lavt, men jeg har tatt tilskudd nå.

Når det gjelder dette med bindeprotein (thyreoidea hormonresistens), så har jeg lest om det, men beskrivelsen passer ikke meg, så jeg tror ikke det er dette jeg har.
    Hva slags hypotyreose har du uten antistoffer?
    En annen ting jeg har tenkt litt på, men som kanskje er helt fjernt, er hjernesvulst. Jeg har lest at hjernesvulster kan påvirke stoffskiftet, og siden jeg ikke har antistoffer prøver jeg å finne ut hypotyreosen kommer av. Søsteren til faren min hadde hjernesvulst og døde da hun var 16 etter at legene i lang tid mente det bare var migrene. I det siste har jeg følt meg nummen i høyre del av hodet/ansiktet i tillegg til at høyre øyelokk har blitt litt slapt, og da blir jeg redd med en gang. Samtidig føler jeg at det ville bli oppfattet som hypokonderisk å nevne dette til legen, så er litt usikker på om jeg skal gjøre det.

Jeg har skjønt at du har liten tillit til mange leger, og jeg kan si meg litt enig der. Men jeg går nå til en spesialist på Volvat, og hvis det hadde vært så spesielt å ikke ha antistoffer, ville ikke hun reagert da? Eller tror du de kjører på med levaxin uten å bry seg hva det skyldes? Jeg har bar vært hos denne spesialisten en gang, men hun var nøye, og jeg har ganske god tillit til henne.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Jeg har egentlig noe dårlig erfaring med mine legebesøk - likevel prøver jeg å holde døren åpen for en fagperson, og det er ikke meningen å støte disse med det jeg skriver.

Hypothyreose er jo ikke en endelig diagnose. Det er mye som kan være årsaken til hypothyreose.
    En kan like gjerne si lavt stoffskifte. Det forstår folk (noen iallfall).
    Feks. Lumbago betyr vond rygg, hva er best å bruke ?

Thyroiditt er en diagnose. Da vet man at kjertelen er betent. (-itt)
    -oser er sekkebetegnelser.
    Osteoperose = beingrinda er porøs - ikke et ord om årsak. Osv.

Jeg har ikke annen "diagnose" enn hypothyreose.
    Etter det jeg har klart å klore til meg av info på nettet, ville jeg ikke satt igang behandling på meg selv. Ikke på den sparsomme info som da forelå.

Jeg hadde ikke antistoffer - noe annet kunne`altså være galt, fordi kjertelen var ikke syk.
    Og det er jo det dette dreier seg om : er kjertelen (døds)syk eller er den det ikke.

OG - behandlingen var heller ikke vellykket. Likevel fortsatte man i 16år med små opp og nedjusterniger på Levaxindosen. 16 år med tro på Levaxinets vidunderkur - det nærmer seg religion.......

Jeg sier iallfall til alle : Forlang at behandlingen skal virke !
    Vel vitende om at tilførsel av stoffskiftehormoner til en som har for lite av det alltid vil føles bra . Selvfølgelig vil det det !
    Deri ligger det en fare - det er ikke sikkert at dette er så bra likevel - ikke sikkert at det er en kurativ behandling. Det kan finnes løsninger som vil restituere kjertelens evne til å produsere.
    Det kan bli et substitutt - de kunstige kan ta over for dine egenproduserte i en vanskelig tid for kroppen.
    Anti-TPO er jo trygg på verdier over 100 - da vet man hvor det bærer.

Det kan gå hardt på hypokonderstempelet, men ikke vær redd for det. Det sier mer om legen som setter den, enn om deg !
    Stå på å forlang resultater !

Så kan man jo si at det er spesiellt ikke å ha antistoffer, når 90% av de som er behandlingstrengende har det.
    Og de 10 resterende % må du dele med en masse sjeldne tilstander.
    Jeg skal ikke gi meg ut i fordelingen der, men lavt stoffskifte uten antistoffer ville jeg ikke godtatt annet enn en kortvarig prøvebehandling med 25µg/dag.
    Og først etter svært inngående utredning.

Jeg har ingen visshet i at behandlingen som ble igangsatt virkelig var nødvendig, og det får jeg heller aldri. Det kunne jo vært andre muligheter - som ikke ble undersøkt. Man tok en "shortcut" og stolte på at Levaxin ville gi resaultater etterhvert.....
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    154

Hei.
    Jeg hadde samme utgangspunkt som deg, men med litt lavere TSH, litt lavere T3 og T4.

Din T4 har nå gått ned fra første måling, eller blingser jeg?
    Normalt virker ikke Levaxin før etter 8 uker når man tar det første gang. Litt rart at du har økt allerede.
    Jeg skriver normalt - på noen virker det raskere. Hvis det er hypersymptomer du opplever, vil de gå over selv om du tar samme dose. Det er ihvertfall min erfaring. Vel, jeg kommer ikke tidlig i seng, og hjertet banker nok litt raskt, men ikke sånn at jeg merker det.

50 er jo lite, og hvis du med dine verdier opplever at det er for mye, virker det som om du responderer både bra og raskt på Levaxinen. Og sånn står det i boka.

Det er ikke teit å dele en tablett i fire hvis det optimaliserer dosen. Hvem sier det kun er 25, 50, 75, 100 og 125 som er de eneste riktige doser?
    Skal alle gå på disse vil flesteparten alltid være litt underdosert eller litt overdosert. Jeg har kjøpt piller i alle dosestørrelser slik at jeg kan mikse og dele som det passer meg.
    Men før du sjonglerer alt for mye skal du bli kjent med blodprøver, og når du føler deg friskest i forhold til hvilken dose du skal ha.
    Seks uker etter oppstart er veldig tidlig. Ting har ikke stabilisert seg ennå.

Jeg tror du merker søvnløsheten osv. fordi du er i oppstart. Jeg tror dette vil jevne seg litt ut etterhvert når kroppen blir vant med å få mer hormoner.

Siden jeg heller ikke har antistoffer trodde jeg også at jeg hadde hypofysesvulst. Jeg hadde også en periode veldig vondt i det ene øyet. MR av hodet viste at alt var normalt.
    En lege mente det var pga jodmangel at jeg fikk hypothyreose. Vel, ingen jod fikk dette til å funke igjen, så jeg tar thyroxin. Det funker ikke så bra det heller... Men noe bedring er det jo.

Andre årsaker kan vel også være polycystisk ovariesyndrom, insulinresistens, mye sukker i kosten. (Si i fra hvis dere ikke er enige, nå sier jeg bare det jeg har lest andre steder.)

Hvorfor virker ikke thyreoidea som den skal når man ikke har antistoffer, ikke TRAS osv. Den er bare litt svekket. Hmm...

Lignende tråder

1. Er jeg overdosert? Jeg prøver å bli gravid.
    Av lillevenn1 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 30
    Siste melding: 04-05-09, 08:53
  2. er jeg overdosert???
    Av lillevenn1 i forumet Blodprøver
    Svar: 3
    Siste melding: 03-03-09, 04:53
  3. Overdosert?
    Av Toto i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 4
    Siste melding: 09-07-08, 12:29

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn