Viser søkeresultater 1 til 10 av 31
Hybrid View
-
28-02-09, 21:09 #1
NY her :)vil bli gravid, og lavt stoffskifte og nå forhøy dose
Heisann ny her
Litt om meg selv:
jeg er 31 år har ei jente på 3.5 år som er ett resultat av 5 sa og 1 ma og 3 ivf der den siste var i Finland, med kromosom testing.
Det viste seg at jeg og min ex mann lagde barn med kromosom feil,mens hver for oss er vi friske..
jeg gikk på full progesteron kur da jeg tok siste ivf. da jeg ved å slutte med progesteronet (vanlig gravid) i uke 8 endte det med ma som ikke ble oppdaget før uke 15 :(
Jeg har nå en ny samboer og vi har ønsket oss barn en stund, har hatt en tidlig sa med han, går nå på pergotime, albyl e og progesteron injeksjoner (tar ingen sjangser, denne gangen) er nå på dag 22 i en vanlig 28 dagers syklus
men så kom jeg på at jeg var hos en healer her for litt over 1 uke siden (Hugo Stenberg, anbefales virkelig på det sterkeste han hjalp meg sist)
Han sa helt klart at jeg hadde høyt stoffskifte nå(har egentlig lavt) akkurat fått svar av legen pussig nok at jeg er overdosert..
Da kommer spm. etter å ha lest her inne litt, blir jeg bekymret for om det kan ha noe å si i forhold til å bli gravid/spontan abort???
Noen som vet??? har erfaring???
Jeg er ikke så flink når det kommer til stoffskiftet og hva det gjør med kroppen.... men jeg kan alt som har med barnløshet og medisinering osv osv... Så trenger noen hjelp der så bare spør
Jeg er selv medisinert, både denne gangen og den gangen jeg ble gravid med jenta mi.
På rikshospitalet så måtte jeg gi rapport om alt jeg hadde brukt, hvorfor og hvor jeg hadde lært det, de hadde gitt meg opp der og trodde ikke jeg kunne bli gravid.. Så min bakgrunn og det jeg har lært i de fire årene jeg holdt på sist, kan hjelpe mange
Jeg håper virkelig det kan klaffe av seg selv og jeg slipper ny runde med ivf
hyggelig å komme i kontakt med andre med lignende problemer.
-
28-02-09, 23:55 #2baremei Gjest
Sv: NY her :)vil bli gravid, og lavt stoffskifte og nå forhøy dose
Her var det fryktelig mange forkortelser som gjorde at jeg bare skjønte litt av det hele. Kan du skrive dem fullt ut, tror du, så er det lettere for oss uinnvidde å svare?
Men ja, stoffskiftet ditt bør være akkurat passe for at svangerskap skal gå bra, så hvis du er overdosert kan det medvirke til problemer. Det tar bare et par uker fra du reduserer dosen til kroppen begynner å justere riktig, selv om det kan ta lengre tid for deg å kjenne det.
Men at legen sier du er overdosert behøver ikke bety at du faktisk er det, og det er umulig å svare hva vi mener uten at du har blodprøver å vise til (med oppgitte normalområder). Det kan til og med hende du er underdosert, siden flertallet av leger følger TSH-verdien i blodet som om det var religion. Så kan det være feil for akkurat deg, sett i sammenheng med resten av verdiene, spesielt FT3, FT4 og anti-TPO. Og både høyt og lavt stoffskifte kan forårsake litt av hvert.
-
01-03-09, 00:51 #3baremei Gjest
Det er en drøss med gamle tråder om dette, og jeg har lest noen av dem, blant annet de jeg selv har skrevet:
https://www.stofskifteforum.dk/showt...armour+levaxin
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=7622
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=5386
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=7073
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=3940
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=6087
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=3644
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=4053
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=4309
-
01-03-09, 10:13 #4
Heisann tuuuuusen takk for svar
jeg skal ringe lege kontoret i morgen og få resultatene fra stoffskifte prøvene mine..
for noen sier jo at blir du gravid så skal du øke dosen av levaxin
blir forvirret...
Det er godt det er noen her som har peiling på slike ting.. ønsker meg så sterkt ett barn til.
legger ut prøvesvarene i morgen
-
01-03-09, 10:17 #5
fikk ikke redigert det første innlegget.
men her er forklaringen på forkortelsene
sa: spontan abortert
ma: missed abortien (fosteret dør men kommer ikke ut)
ivf: prøverør
tror jeg fikk med de fleste forkortelsene
-
02-03-09, 10:17 #6
Hei igjen
Her er mine stoffskifte resultater: FT3: 2.9
FT4: 16.8
disse var innafor normal område men ikke TSH
TSH: under 0.01 den skal ligge mellom 0.20-4
er det bra eller dårlig???Sist endret av lillevenn1; 02-03-09 kl 11:25
-
02-03-09, 10:21 #7
Er jeg overdosert? Jeg prøver å bli gravid.
Heisann er ny her har slitt med stoffskifte i 4 år nå, er her inne for å få hjelp tilå forstå sykdommen bedre og i forhold til graviditet.
fikk prøve svarene mine fra legen som mente jeg var overdosert, mens jeg selv ikke føler meg overdosert, men hva tror dere???
FT3 2.9
FT4 16.8
TSH: under 0.01
Jeg prøver å bli gravid så da spiller jo stoffskifte inn på det og...
håper noen kan hjelpe meg
-
02-03-09, 11:45 #8
Sv: Heisann ny her :) er jeg overdosert???
Da tror jeg at legen ikke har noe greie på hva denne uttaller seg om.
Men du har !
Du sier jo at du ikke føler deg overdosert - og da er du det ikke heller !
Stol på deg selv og gi deg ikke !
T3 er kroppens stoffskiftehormon, og når det heter fritt T3 så er det aktivt.
Det får kroppen din fra Levaxin som inneholder T4, som kroppen (leveren) lager T3 av. Kroppen bruker ikke T4 til noe annet enn å være lagervare for produksjonen av T3.
Den som må spise T4, må spise en sånn mengde så kroppen får nok av det til å lage nok T3.
Men T3 er bare aktivt i noen timer og målinger er ikke helt stabile, så man bruker fritt T4 målingen som referanse til doseringen.
Blodet er både lager og transportavdeling for hormoner.
Skal du finne ut om du har levert nok T4 på lager, må du sjekke målingen fritt T4.
Og - du bør finne ut hvilken verdi DU må ha for at DU skal trives.
Det at DU trives er nemlig facitsvaret !
Blodprøvene kan ikke gi deg svar på hvilken verdi DU vil ha - de kan bare sammenlike med hva alle andre har i gjennomsnitt.
Og alle andre, det er "antatt friske mennesker" - og dem tilhører ingen av oss her.
Du har ikke oppgitt det man kaller referansegrenser for prøvene dine.
Disse er forskjellige ettersom hvilken lab som utfører analysen.
TSH er kanske lik, men fT3 og fT4 variere endel.
For å bli gravid bør verdiene være i normalområdet, og du kjenner jo best av alle om de er det. Noen sier at "høyt i referanseområdet" er best.
De siste anbefalinger som er gått ut til legene, sier at man i alminlighet bør tilstrebe en fritt T4 i øvre del av ref.området (normalområdet).
I en graviditet øker dosebehovet, ofte til det dobbelte.
TSH.
Er ikke et stoffskiftehormon !
Det er en slags gasspedal og hos friske mennesker er verdien på denne omtrent 1 når man kjører i passe fart.
Det kan der av mange grunner ikke være hos oss.
TSH har ingen oppgave lenger i en kropp som har defekt kjertel.
Det var en "gasspedal" til kjertelen, men nå som bilen trekkes av en hest har det ingen betydning om gassen er i bånn eller hvor den er.
Man kan IKKE styre en dose etter hvor denne er !
Men ved igangsetting av stoffskiftehormonbehandling kan den brukes til å anslå OMTRENT hvor stor dose som er nødvendig.
Pasienten må ved hjelp av finjustering selv finne ut den nøyaktige dosen.
Mange må justere denne for årstider og liknende - akkurat som kjertelen engang gjorde.
Du må lære deg å være kjertel !
Noen av oss har en TSH verdi når vi er ideellt dosert, men mange har det ikke.
Jeg har hatt nullkommanull i en årerekke.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
02-03-09, 16:54 #9
kjære Finn tuuuuuuuuuusen hjertelig takk for ditt lange utfyllende svar det varmer at du tar deg tid til deg
kjempe taknemlig.
T3 og T4 var visst i normal område men ikke TSH
jeg føler meg langt i fra overdosert, har tenkt hva skal jeg gjøre om jeg må senke dosen, sover urolig,kremter hele tiden som om jeg har noe i halsen er super trøtt og sliten orker ikke mye, ikke tegn på hjertebank...
jeg har justert dosen en gang allerede ved jule tider fordi fastlegen mente det. pga. tsh. og på det tidspunktet som jeg sa til henne, det er virkelig nå jeg endelig føler jeg har det ok.... Ja men du må senke dosen.... så da gjjorde jeg det, gikk fra ok til å være som nå.....
slitsomt...
-
02-03-09, 17:45 #10
jojo - takk tilbake.
Bare tenkte å kommentere : Legesvar er jo et svar på hva behandlerapparatet kan hjelpe med, og det de kan hjelpe med er ikke så mye annet enn å sammenlikne ditt prøvesvar med den statistikken som foreligger.
Og den er det analyselabben som utfører.
Det gjøres på overskuddsblod fra et antall antatt friske pasienter.
For "normalområder", eller referansepunkter er ikke noe annet enn menneskesatte verdier. Av en eller annen grunn er det 2,5% under øverste maximum, og 2,5% over det laveste minimum.
Man kunne feks. valgt 5%, og kommet ut med helt andre tall.
Jeg sier dette, fordi man ikke må stirre seg helt blind på disse punktene.
Og et legesvar er ofte :"prøvene er fine, de ligger mitt i normalområdet".
Hva nå, hvis pasienten vil ha det i den øvre delen ? Eller over referansepunktet, mange må det også.
Er prøvesvaret like bra da ?
Nei, da er det mer villedende enn veiledende.
Og - et viktig spørsmål er jo hvor relevant det er å sammenlikne blodverdiene våre med friske menneskers. Det kan det sies mye om.....
Vi kan lage våre private referanspunkter.
Og det viktigste er hjertebank.
Det gir beskjed om at dosen er for høy, eller at man ikke er tilvendt en nylig oppjustering, eller at man har økt med for mye.
Det er IKKE farlig - et friskt hjerte tåler mye juling. Mye mer enn noen dagers banking. Men det er jo ubehagelig, og unaturlig.
Fenomenet kan ofte først vise seg ved litt hjerteuro når en legger seg.
Det kan en jo prøve å vente ut.
Blir det ubehagelig er det ikke noe iveien for å hoppe over en dose eller to, og fortsette på en lavere.
Før man fikk hormonanalyser brukte man dette punktet til å finne rett dosering, i det man antok at den beste dosen lå rett oppunder den dosen som gir bank. Enkelt å greitt.
Man vet iallfall at den ikke ligger over, og det er jo noe ?
Så har jeg det med å formulere kontroversielle munnhell :
Jeg vil si det sånn at alle symptomer skyldes for lav dose - eller at man ikke er tilvendt dosen enda, eller at thyroxinen som brukes ikke virker tilstrekkelig.
Så skal en ikke drive å justere for ofte. Det fører lett til at man havner på en berg og dal -bane, men en skal jo justere når det er nødvendig da.
En kjertel som er iorden gjør jo det hele tiden.....• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Prøver å bli gravid - gjør det noe å justere dosen nå?
Av Nelly i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 16Siste melding: 14-11-09, 00:20 -
Overdosert?
Av Pusen i forumet BlodprøverSvar: 3Siste melding: 11-06-09, 22:32 -
Overdosert?
Av Toto i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 4Siste melding: 09-07-08, 12:29 -
Prøver og bli gravid og lavt stoffskifte! OPPDATERT
Av Destiny85 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 7Siste melding: 31-10-07, 20:08
Bokmerker