Viser søkeresultater 1 til 5 av 5

Hybrid View

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    66
    Meldinger
    5,134

Standard Soppvekst i skjeden

Dette er kanskje litt på siden av det vi pleier å diskutere her, men jeg forsøker meg likevel:

Jeg er i overgangsalderen, og har vært det en stund. Jeg ser når jeg googler at det jeg sliter litt med, nemlig hyppig soppvekst i skjeden, så er det ganske alminnelig for min aldersgruppe. Floraen i skjeden endrer seg når menstruasjonen tar slutt. Jeg bruker østrogen og progesteron, jeg spiser ikke gjær, jeg spiser veldig lite sukker. Bare for å nevne ting som kan påvirke i positiv eller negativ grad.

Er det andre som plages med soppvekst og har gode tips å komme med?

Jeg har prøvd følgende: kjøpt kit på apoteket, salve pluss stikkpille. Det blir dyrt i lengden.
    Kjøpt kapsler med acidofilusbakterier, også apotek. Det blir også dyrt i lengden. Jeg har tenkt å kjøpe det fra Iherb, der koster det litt mindre.

Jeg har ikke prøvd, men lest anbefalt: Ta en tampong, dypp den i melk med acidofilus bakterier, plasser den i skjeden. Det er jo slikt man kan gjøre når man har en hjemmeweekend, men ikke akkurat noe du går på jobb med Jeg antar at denne løsningen kanskje er den rimeligste, og en god metode. Jeg har også lest tips med å rett å slett putte yoghurt i skjeden. Jeg antar at tampongtipset fungerer best, da er det noe som holder det hele på plass
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    61
    Meldinger
    735

Standard Sv: Soppvekst i skjeden

Et alternativ til yogurt kan være intimkrem eller intim-gel som fås på apotek, disse har ph-verdi tilpasset stedet de skal brukes på ...
    Jeg har en tendens til oppblomstring av vaginose, og synes gel virker forebyggende.

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    494

Jeg opplevde bakteriell vaginose to ganger i siste svangerskap, og kom over et kjærringråd jeg måtte prøve ut. Det kan virke litt ekkelt, men du verden for en effekt det hadde!

Hvitløk som stikkpille.
    Skrell et fedd. Vær litt forsiktig med å bruke kniv eller skjære i feddet. Stikk det opp i skjeden og ha det der ett døgn (og evt ta et nytt fedd dersom du må ha lengre tid). Jeg gjorde det ikke, men man kan stikke igjennom en sytråd med en nål, à la en tampong - for lettere å få den ut igjen.

Det er tydeligvis en sammenheng mellom munn-/neseslimhinner og skjeden, for jeg fikk en fornemmelse av hvitløkssmak i munnen mens feddet var inne...

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    207

I mine yngre dager hendte det iblant at jeg hadde slike soppinfeksjoner (det er vel en av "problemene" vi som kvinner er belastet med )
    Jeg gikk til innkjøp av en "vaginalspyler" - eller hva det nå heter, og flytende melkesyre. Jeg vet ikke om apotekene fortsatt selger slikt, men det skulle vel finnes et eller annet sted. Vaginalspyleren er en gummiballong påsatt en slags plastp***s. Den fungerer utmerket til å spyle ut uhumskheter med
    Melkesyren er veldig konsentrert og MÅ BLANDES med lunkent vann til den kjennes ganske sur (smak!). Dette er en effektiv måte å få bakteriefloraen i balanse på. Koster lite i lengden også, i forhold til stikkpiller osv. Om det ikke selges flytende melkesyre lenger, så gå til helsekostbutikk og kjøp Molkosan. Det er også melkesyre og anbefales også til innvendig skylling, bl.a. (I tillegg bra for magesyreproblemer ). Håper dette kan være til hjelp :-)

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    66
    Meldinger
    5,134

Takk for gode råd alle sammen! Dette er jo et generelt kvinneproblem, jeg husker jeg hadde flere soppoppblomstringer i yngre dager også.

Jeg er litt usikker på det med hvitløken når det gjelder sopp, jeg tror det er et kjempefint forslag hvis det er bakterier, hvitløk og annen løk er bakteriedrepende, det er jo brukt i lang tid. Er det ikke Snorre som beskriver hvordan en mann får et grøtomslag av løk på et sår?

Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn