Viser søkeresultater 1 til 10 av 21
Hybrid View
-
08-11-11, 21:11 #1
Gravid og legen vil redusere dosen min...
Jeg er gravid i uke 21, og de to siste mnd har blodprøvene mine vist THS på 0,31 og mnd etter THS 0,30
FriT4 har vært 16 begge gangene.
Sist sa gynekologen til meg at dersom det var like lavt denne mnd så ville hun at jeg skulle redusere dosen litt.
Jeg tar 100 mikrogram med levaxin nå pr dag. Før svangerskapet tok jeg 50 pr dag 5 dager og 75 to dager...
Har lest at gravide under ingen omstendigheter skal redusere dosen under svangerskapet... Hva gjør jeg om gynekologen likevel vil jeg skal redusere?
Fastlegen min sier at det er min opplevelse av hvordan jeg føler meg som avgjør, -om jeg føler meg under-/overdosert.
Hvordan vet jeg om jeg er overdosert?
Hva gjør jeg om gynekologen min vil redusere dosen min?
Vil ikke si at jeg stoler på fastlegen på det punktet, for det er årsaken til at jeg går til henne og ikke fastlegen min, fordi jeg er svært uenig med ham under svangerskapet...
-
08-11-11, 21:50 #2
Sv: Gravid og legen vil redusere dosen min...
Hej Rose
Sikke noget ...
Jeg har lige snakket med en fremmelig overlæge, en af dem, der faktisk gider sætte sig ind i tingene. Han sagde, at jeg på grund af mit lave t4 og t3 godt kan sætte dosen op (og det var jo heldigt, for det var det, jeg havde tænkte mig ). Min tsh er nede på 0,02 og altså meget lavere end din. Men det er altså ikke noget, der skræmmer denne her læge, der efterhånden har læst lidt af hvert om thyroid (åbenbart). Min mor har samme lave tsh men er ikke blevet sat ned i medicin, eftersom hendes symptomer tyder på for dårligt optag.
Så er vi ikke gravide nogen af os ... nej, men det er altså ikke tsh'en, der skal stå i fokus. Be' gynækologen om at sætte sig ind i de her ting, i stedet for bare at sætte en gammel grammofonplade på !
Hvordan er det med dine andre tal - og dine symptomer? Hvordan har du det? Det kan da aldrig blive det mindst vigtige heller.
-
09-11-11, 02:27 #3
Jeg ved ikke hvad du er uenig med din fastlege om, men når vedkommende siger til dig "at det er min opplevelse av hvordan jeg føler meg som avgjør, - om jeg føler meg under-/overdosert" er det ganske korrekt og værd at sætte pris på, fordi det betyder at TSH er ikke Gud for denne læge. Når du så spørger om "Hvordan vet jeg om jeg er overdosert?" er svaret enkelt nok: når du har det skidt og klare symptomer på hyperthyreose. Du ville ikke være i tvivl og behøvede ikke spørge hvis du var overdoseret. Når du så spørger om "Hva gjør jeg om gynekologen min vil redusere dosen min?" er svaret lige så enkelt: det kan din gynekolog ikke, fordi det er du som tager pillen og du som enten reducerer dosen, eller fortsætter på samme, eller øger en smule hvis der fortsat er rum for det (velbefindendet kunne være bedre).
TSH har ikke noget at sige om overdose, eller ikke overdose. Det gør udelukkende dit FT4 og FT3. Andet er det ikke. Der er ingen grund til at beskrive overdose for dig, fordi du er ikke overdoseret. Faktisk er FT4 på 16 heller ikke særlig meget og af hensyn til fosteret, kunne dit FT4 sagtens ligge lidt højere. At reducere den smule medicin du er på nu, ville ikke gavne dig eller babyen, så hvad med at tage det helt roligt og koncentrere dig om fremtiden?• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
09-11-11, 09:37 #4
Grunnen til at jeg ikke stoler på fastlegen min, -og har valgt å gå til gynekolog i stedet; er fordi fastlegen min ikke følger henvisningene fra legeforeningen.
Han mener TSH under 4 er normalt, mens legeforeningen sier 0,5-1,5; dog helst under 1
han mener blodprøver hver 6. mnd er nok; mens legeforeningen sier hver 4.-6. uke
Han sier det ikke er nødvendig å øke dosen ved bekreftet svangerskap, legeforeningen sier at så snart et svangerskap er bekreftet skal dosen økes med 1/3.
Om det er årsaken til at jeg mistet forrige gang jeg var gravid, skal jeg ikke påstå, men det ligger og murrer litt i bakhodet likevel...
At fastlegen min nå sier at endring i dosen avhenger av om jeg føler meg under-/overdosert, gir meg ikke noe mer tillitt til ham..
Selv jeg forstår at jeg ikke er underdosert..
Om jeg føler meg overdosert?
Aner ikke; jeg har plager, men jeg er gravid. Hva om skyldes graviditeten og hva som skyldes evt overdosering, har jeg ikke kunnskap til å uttale meg om.
Jeg har mye vondt i hodet (har hatt det tidligere svangerskap også), er meget trøtt (samme i tidligere svangerskap).
Eneste som er forskjellen denne gang fra de forrige er vektøkningen. Jeg har kun gått opp 1,7 kg til nå, mot 4 kg de to andre gangene sammenlignet med samme tid.
Men denne gang er jeg overvektig, det var jeg ikke de to første svangerskapene...
-
09-11-11, 10:43 #5
Rose, jeg ved næsten ikke hvad jeg skal sige, andet end at så kender du altså to gale læger.
Men i den aktuelle situation har din fastlæge nu mest ret ... så hold dig til det.
Med hensyn til vægten siger man jo, at for kvinder, der vejer for meget, når de bliver gravide, der er det godt, hvis de kan nøjes med at tage otte-ni kilo på. Det passer da meget godt med dig?
Jeg vejede selv lidt for meget, da jeg blev gravid (men var egentlig tilfreds med min vægt) og tog otte et halvt kilo på. De var væk igen tre uger efter fødslen.
Hvad man så ikke skal hoppe på: At sætte dosen ned igen fra dag til dag.
Det var den besked, jeg fik, og jeg fulgte ordren. Men det var et for brat fald for mig, og jeg havde det i lang tid, som om jeg kørte rundt i karrusel, når jeg blev bare lidt stresset. I dag kan jeg selvfølgelig godt se, det var mine binyrer, der protesterede. Man kan heller ikke udelukke, der sker noget med kroppens behov, imens man er gravid, og det er vel ikke som udgangspunkt sådan, at der bliver mere af noget til en selv, heller ikke thyroid hormon.
Bare hold fast i, hvordan du har det, Rose. Da jeg var gravid og fik mange blodprøver og pænt med medicin, kom jeg efter hver eneste blodprøve ind til en speciallæge, der sammen med en reservelæge snakkede med alle gravide, som gik der. Aldrig et ord om tal fra dem. Det eneste, de nogensinde spurgte mig om, var hvordan jeg havde det. Og jeg havde det storartet.
Lad ikke nogen ryste din graviditet, den er jo din.
Jeg har lovet at vende tilbage med tal fra min journal, det er bare ikke lykkedes at få fat i den endnu. Forsøger igen ...
Nielsigne
-
09-11-11, 21:59 #6
Hei!!
(omsider fått logga meg inn!!)
Du kan umulig være overdosert...hvis du bruker Furst som lab for blodprøvene dine, er nedre grense for TSH 0,20...så hva legene dine mener, skjønner jeg ikke. Og mange får en subrimert TSh uten å være overdosert...alle på THYROIDER gjør det, men skjer ofte på Levaxin også.
En f T4 på 16 høres heller lavt ut. MEN du må få målt fT3..det aktive hormonet.
Generelt skal en ØKE dosen med 1/4 i løpet av de 3 første mnd av et svangerskap...det burde begge legene dine vite!!Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
18-11-11, 09:02 #7
Har snakket med gynekologen min, og jeg har misforstått henne.
Hun baserer dosen på Fri T4
TSH har ingenting å si, -sier hun
På de som har hatt en alvorlig sykdom, og gjerne operert, så kjørere de TSH helt i 0...
Mine siste blodprøver viser en TSH på 0,28, og en Fri T4 på 13
Dersom den kom under 15 ville hun redusere dosen litt.
Jeg føler meg fin, men er ufattelig sliten. Men dette er mitt 3. svangerskap, men første gang jeg jobber 100 % gjennom et svangerskap.
Hun har tilbudt meg 20 % sykemelding, men jeg har takket nei to ganger (ikke spør meg hvorfor --- stahet /dumhet?)
I alle mine svangerskap har jeg vært ufattelig sliten, så jeg tror det er mer svangerskapet som gjør men sliten, enn stoffskiftet.
Men det som bekymrer meg er at jeg har lest et sted at man aldri skal redusere dosen i svangerskapet.
Før svangerskapet tok jeg 450 microgram pr UKE, nå tar jeg 700 microgram pr UKE.
Det er en større økning enn 1/3 som det står i dokumentet fra legeforreningen.
Er det "farlig" å redusere dosen?
Er det "farlig" å gå på for høy dose?
Klarer ikke å finne ut hvilke konsekvenser det kan ha for den lille i magen om jeg reduserer / har for lave verdier på Fri T4...
Tusen takk for alle svar!
Lignende tråder
-
Hvordan øke FT4 uten å redusere TSH
Av Riconibo i forumet Lavt stoffskifteSvar: 31Siste melding: 14-07-10, 12:16 -
Prøver å bli gravid - gjør det noe å justere dosen nå?
Av Nelly i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 16Siste melding: 14-11-09, 00:20 -
Sint på legen min. Gravid og doseendring
Av Nelly i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 3Siste melding: 14-11-09, 00:20 -
Har kunnet redusere kortisontilskuddet jeg tar etter jeg begynte med hydroklorid
Av anitab i forumet HydrocortisonSvar: 0Siste melding: 06-10-08, 11:00 -
bør jeg senke dosen?
Av isa1 i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 3Siste melding: 16-12-07, 13:24
Bokmerker