Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 20 av 20
    Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Østlandet
    Alder
    56
    Meldinger
    154

Standard Sv: Imports of Vitamin D-3 Banned in Norway from 1st October 2015.

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Er jo bare å underskrive, men jeg har en sterk følelse at sånne utnderskriftskampanjer ikke har særlig virkning ut over å ventilere irritasjon lenger og at svært få faktisk blir overlevert.
    Jo, enig, men hvis virkelig mange skrev under, så kunne man kanskje bruke det til noe. Og oppi all maktesløsheten så koster det en ikke mye å slenge inn ei underskrift.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    43
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av seshat Vis post
    Jo, enig, men hvis virkelig mange skrev under, så kunne man kanskje bruke det til noe. Og oppi all maktesløsheten så koster det en ikke mye å slenge inn ei underskrift.
    Nei, underskrive gjør man jo i håp om at det skal hjelpe. Jeg har dessuten en sterk følelse av at det er 2. gangen for min del.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Østlandet
    Alder
    56
    Meldinger
    154

Nei, underskrive gjør man jo i håp om at det skal hjelpe. Jeg har dessuten en sterk følelse av at det er 2. gangen for min del.
    Jeg prøvde, men fikk beskjed om at jeg allerede hadde skrevet under. Så da har jeg vel hørt om denne saken før, selv om jeg ikke husker det. Mulig jeg ikke hadde fått med meg detaljene om hvor ille det skulle bli.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    43
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av seshat Vis post
    Jeg prøvde, men fikk beskjed om at jeg allerede hadde skrevet under. Så da har jeg vel hørt om denne saken før, selv om jeg ikke husker det. Mulig jeg ikke hadde fått med meg detaljene om hvor ille det skulle bli.
    Da var det iallfall ikke der jeg har underskrevet før.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Unhappy Sv: Imports of Vitamin D-3 Banned in Norway from 1st October 2015.

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Det kan godt være, nogen har kapacitet til at undersøge, men mon det ikke allerede er vurderet til at være et politisk fortolknings spørgsmål? Som det vil tage meget lang tid at få dom på?
    Jeg vet ikke, men har merket meg denne:
    http://vof.no/nyttregelverk_for_kosttilskudd/
    Jo, men jeg frygter at sålænge vi ikke opfatter dette problem som en "konspiration" (ja, jeg ved hvordan det lyder), bliver vi alle røvrendt, før eller siden. Og vi vil ikke ane, hvad der rammer os, hvorfra og hvorfor... når selv skribenterne på VOF ikke er klar over, at kosttilskud har ingen andre venner end de private forbrugere. At henvise til USA's lovgivning som eksempel til efterfølgelse, er temmelig naivt...

I artiklen "Problematisk nytt regelverk for kosttilskudd" skriver VOF bl.a.:

"USAs lovgivning for kosttilskudd er et eksempel til etterfølgelse. Fordi det i en årrekke aldri har vært registrert ett eneste dødsfall av kosttilskudd (i motsetning til for farmasøytika, som tar over 100 000 liv/år i USA alene), kan man i USA kjøpe fritt vitaminer i nesten enhver dosering og drive egenterapi og forebygge sykdom."

Problemet med denne påstand er, at også USA som stat fører en krig mod kosttilskud i alliance med oprindeligt de europæiske - nu verdensomspændende samarbejde mellem staterne, der hedder Codex Alimentarius - de fleste af os, også her på forummet, har glemt fordi den er der "strategisk" stille om for tiden. Men Codex Alimentarius "lever" i aller højeste grad, og i omegnen af 1985 stater deltager i dag i samarbejdet. Ikke mindst USA. Og også Norge.

Der er en sammenhæng mellem Norges deltagelse i samarbejde omkring Codex Alimentarius, og bl.a. den process som førte til forbuddet af d. 1. oktober. Jeg fortsætter Codex-Alimentarius-sporet i Codex-Alimentarius-tråden. Kom over og læs, hvad der i virkeligheden foregår... og som kommer i endnu højere grad til at påvirke vores børns liv, når de bliver voksne, hvis Codex Alimentarius får (endnu mere) magt, som den har agt.

Demokrati fungerer til folkets bedste kun hvis tilstrækkelig mange gør oprør mod urimelige lovgivninger. Codex Alimentarius går ikke over af sig selv. https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=7453
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    494

Standard Sv: Privat import av kosttilskudd forbudt i Norge fra 1 oktober 2015

Jeg tror faktisk det er forskjell på import ved postforsendelse og import ved å ta med over landegrensa - i følge en tråd på en facebookgruppe. Legemiddelverket har blitt spurt, og tilsynssjefen (Martin Bjerke) har svart at man kan ta med over grensa, akkurat som før. Nettsiden (siste versjon 21.9.2015) er feil, og skal visstnok rettes opp.
    Det er altså postforsendelser fra utlandet som har blitt stramma inn. Jeg antar at resepter til utlandet (noen handler fx NDT med resept over nettet til utenlandsk apotek) fortsatt er lovlig.
    Så gjenstår det å få dette bekreftet....

Et betimelig spørsmål er:
    Dersom en person i et annet land bruker et produkt som selges uten resept og over disk i sitt hjemland, er på reise til fx Norge, og denne personen tar med sitt produkt til Norge - vil det da regnes som ulovlig import? Personen er avhengig av dette produktet, og behøver ikke resept i sitt hjemland, men produktet er reseptbelagt i Norge. Hva skjer da?

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    43
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av Bellis Vis post

Et betimelig spørsmål er:
    Dersom en person i et annet land bruker et produkt som selges uten resept og over disk i sitt hjemland, er på reise til fx Norge, og denne personen tar med sitt produkt til Norge - vil det da regnes som ulovlig import? Personen er avhengig av dette produktet, og behøver ikke resept i sitt hjemland, men produktet er reseptbelagt i Norge. Hva skjer da?
    Dette har vel skjedd... Jeg mener det var en person med hasj på resept som smertestillende. Vedkommende ble stoppet. Jeg vet ikke hva utfallet var, men jeg vil tro at vedkommende måtte velge mellom å komme inn og bli siktet for overtråkk av lokal narkotikalovgivning eller holde seg utenfor Norge...

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    494

Dette har vel skjedd... Jeg mener det var en person med hasj på resept som smertestillende. Vedkommende ble stoppet. Jeg vet ikke hva utfallet var, men jeg vil tro at vedkommende måtte velge mellom å komme inn og bli siktet for overtråkk av lokal narkotikalovgivning eller holde seg utenfor Norge...
    Ja, narkotika og dopingmidler er vel uansett forbudt. Hva med en thai som turist til Norge, som bruker Thyroid-S, sånn helt hypotetisk?

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    43
    Meldinger
    2,767

Hvis nordmenn skal til utlandet så anbefales det å ha
    (- medikanmentliste fra lege/reseptene med)
    - medikamentene i originalbeholder

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    79
    Meldinger
    2,323

Thumbs up Regjeringen snur - nå skal privatpersoner få lov å importere vitaminer likevel.

Fritt fram for vitaminimport
    Regjeringen snur - nå skal privatpersoner få lov å importere vitaminer likevel.

I dag endrer departementet forskriften for klassifisering av legemidler.

Det vil igjen bli tillatt for privatpersoner å importere kosttilskudd og vitaminer fra utlandet handlet på nettet.

- Dette betyr fullt gjennomslag for dem som vil stå fritt til å importere vitaminpreparater selv, sier Sveinung Stensland (H) til Dagbladet. Sammen med Kari Kjønaas Kjos (Frp) i Helse- og omsorgskomiteen har hatt gått i bresjen for en lovendring.

Kilde: Dagbladet.no Mandag 16. november 2015, kl.19:07

Les mer her
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Temakveld om kosttilskudd 16. oktober i Oslo
    Av Mod i forumet Kosttilskudd og naturlegemidler
    Svar: 0
    Siste melding: 04-10-14, 07:55
  2. Svar: 0
    Siste melding: 24-06-10, 22:06

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder