Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    55
    Meldinger
    3,083

Lightbulb Viktig å puste gjennom nesa og ha tungen i ganen

For snart ti år tilbake ble det oppdaget at jeg (liksom min bror) hadde skjev neseskillevegg - og derav svært liten luftgjennomstrømming via mitt venstre nesebor.
    ØNH-spesialisten jeg var hos foreslo operasjon. Denne operasjonen hadde min bror fortalt om var helt jævlig!! Så da turte jeg ikke det

Få år etter var jeg hos Sten Ræder - Tørre øyne klinikken i Oslo - og han påviste tørre øyne. Han anbefalte daglig massasje rundt øynene - for å stimulere de fettkjertlene som var igjen. Jeg skulle bruke en spesiell gele ...dette har jeg ikke gjort.
    Jeg fikk Blå resept på to forskjellige øyedråper. Den ene - Tears Naturale
    https://www.felleskatalogen.no/medis...l-alcon-564465
    - kunne jeg bruke på dagtid, den andre var av seigere konsistens (begge typer var i enganspipetter)
    noen dråper (før sengetid, tror jeg ..) de siste kutta jeg ut ganske fort.

Jeg hadde også utviklet munntørrhet. Jeg ble sjekket via blodprøve ift Sjøgrens syndrom, men den ga ikke utslag.

Når man legger disse forholdene sammen med nytilegnet kunnskap, så er det lett å se at måten jeg puster på er så feil.
    Og videre: kan være årsak til munntørrheten - snorking - stive muskler - og gud-vet-hva-ellers.

Jeg har igjen vært hos ØNH og han sa også at jeg kunne få operasjon hvis jeg ville. Han sa jeg hadde slappe nesevinger - antagelig pga min munnpusting. Jeg kjøpte noen spesielle nesepropper av ham som jeg kunne bruke om natta for å 'sperre ut nesen. Merket at jeg kunne puste greiere gjennom nesa da, men har ikke klart og sove godt med dem. Er vel for tynnhudet i nesa, som jeg er på resten av kroppen

Jeg venter nå på utredning hos offentlig sykehus - cirka et halvt års ventetid på det her på Østlandet. Så regner jeg med det blir nye uker med ventetid for selve operasjonen. TTT

Her er min nytilegnede kunnskap:

Visste du at det var så viktig å puste med nesa?

Les hva tannlege Erik Barman har delt på sin side:

"HVORFOR det er viktig med totalt frigjørelse av tungen, hvorfor vi skal puste gjennom nesen og at tungen skal hvile i ganen!

Munnhulen er fremtredende fra første dag i livet vårt. Den er faktisk fremtredende selv hos fostre. Vi er avhengige av mange reflekser for å guide oss gjennom tidlig vekst og utvikling, før våre kognitive evner modner.
    Søkerefleksen og sug-svelg-pust reflekser sikrer at vi får mat, overlever og trives. Basisen til disse refleksene ligger i nervesystemet, der kranialnerver spiller en instrumental rolle i å drive disse bevegelsene.
    En så enkel akt som at babyen snur seg og kobler seg på brystet for å spise er egentlig en enorm oppgave som innebærer koordinering av en rekke deloppgaver til en synkron handling i løpet av brøkdelen av et sekund.
    Ansiktsnerven CN VII, trigeminal nerven CN V, glossopharygeal CN IX og vagus nerven CN X, jobber alle sammen og forer den trigeminale kjernen med all den nødvendige sensoriske informasjonen fra ansiktet, inklusiv berøring-posisjon og smerte-temperatur.
    Når babyen kjenner nippelen får det accessory nerven CN IX til å snu hodet og nakken mot brystet. Trigeminal nerven CN V, en enorm krets, får kjeven til å jobbe for å suge inn melken.
    Til dette trengs CN VII ansiktsnerven for å tette sidene, og hypoglossal CN XII og glossopharyngeal CN IX aktiveres og proprioseptisk beveger tungen for å jobbe i rytmiske sammentrekninger for å presse nippelen mot ganen for å dra melken ut av moren.
    CN X, Vagus nerven, sørger da for skikkelig svelging og aktiverer også de parasympatiske systemene til å starte de glatte musklene til også å bli med på rytmen for å flytte innholdet fra munnen til magen og videre. Samtidig jobber nervus vagus med lungene og hjertet for å tilpasse pustingen til svelgingen. Den intrikate delen av et slikt samspill mellom kranialnerver for vår tidlige overlevelse har en varig effekt i senere deler av livet også.

Uansett årsak (tungebånd eller dårlig funksjon som følge av generell tilstand), hvor tungen ikke reiser seg til anledningen og er i kontakt med ganen til all tid (untatt når vi spiser og snakker), vil kaskader av endringer skje. Den øvre kjeven vil ikke bli stimulert til å vokse til sitt fulle potensiale.
    Underkjeven vil være begrenset av utstrekningen av overkjevens fremre del i de fleste tilfellene.

Taket i munnen er gulvet i nesa, så hvis buen ikke utvides på tvers vil ganebuen holde seg høy som en dome i munnen.
    Dette betyr at naboen ovenfor får en stor hump i stua si, og gulvområdet spres ikke utover som man forventer ved vekst. Neseseptumet i rommet vokser nedover og medvirker til utflatingen av domen i munnen, men manglende stimuli fra tungen føre til en restriksjon som innskrenker ordentlig utstrekning vil føre til avvik. Dette vil plukkes opp av ØNH-lege senere og vil tilskrives dårlig nesepusting.
    Ved reduksjonen i munnens volum på grunn av hemmet vekst, er tungen liksom skviset ut, ligger tilbaketrukket for å få plass, eller den kan ligge over biteflaten på de nedre tennene og utøve utilbørlig trykk på dem, som kan føre til skjeve tenner/trangstilling eller mindre frembrudd, hvilket medfører en uttalt sadelrygg formet tannrekke (Spees-kurve).
    Dette vil igjen påvirke støtten og forverre reduksjonen i volum, som gir bittet mer dybde, forverrer graden av overbitt og balansen i kjeveledd, disponere for snorking og søvnapné og mer .
    Vanligvis vil en person på dette stadiet puste med munnen ettersom nesepusting blir mer arbeidsomt.
    Noen kan til og med kun puste med munnen.
    Nesepassasjen blir tettere og tettere, og noen ganger infisert. Slimet som stopper opp i de varme gangene gir god vekstgrunnlag for bakterier, og bihulebetennelse, rhinitt, mellomøreinfeksjon og postnasalt drypp vil bli nødvendig i altfor mange tilfeller. Det er ikke en allergisk reaksjon, men et funskjonelt skifte som resulterer i kompensering. Antihistaminer eller steroidespray eller nesevask er midlertidige lindringer, og dersom det ikke rettes opp til nesepusting vil det komme tilbake. Slimet i nesen hjelper også til med å filtrere, varme opp, fukte og senke hastigheten på lufta når vi puster.

Neselinningen produserer også nitrogenmonoksid (NO), som hjelper til med å utvide blodårer for å øke oksygenutvekslingen i lungene.
    Dersom vi bruker munnen til å puste vil vi gå glipp av alle godsakene fra nesepustingen.
    I stedet vil luftinntaket direkte gjennom munnen trigge en enorm respons fra forsvarssentrene, og polyppene og mandlene vil hovne opp med overdreven respons.
    NO er også en potent antimikrobiell komponent, dens konsentrasjon i nesegangene er høy nok til å drepe bakterier i en petriskål. NO «desinfiserer» innsiden av nesen, noe som reduserer infeksjonsfaren.
    Når nesen er blokkert, tungen ligger nede og er tilbaketrukket, med hoven hals, kan det være vanskelig å få nok luft.

Kroppen kan ikke tolerere luftmangel. Den kan hoppe over måltider eller drikke, men aldri et minutt uten oksygen.
    Den vil anstrenge og forvrenge kroppen for å oppnå et bedre luftinntak.
    En av tilpasningene for å bedre situasjonen er foroverlent hodeholdning. Hodet heves for å forlenge halsen og åpne opp lufveiene, hvilket medfører at vi må kikke opp på himmelen.
    For å balansere og bevege oss, beholder vi det horisontale blikket med noen nakketilpasninger, og ender opp med at hodet kommer framover.
    Nå anstrenger nakkemusklene seg for å bære denne tunge bowlingballen som nå er utenfor ryggradens akse.
    Øvre trapezius, sternocleidomastoids (skrå halsmuskelen), scalenene med fler er hoved nakkemusklene som er engasjert.
    De blir hjulpet av levator scapula (skulderbladløfteren), brystmusklene, etc. Spenning vil føre til at overkroppen ruller inn mot brystet, noe som gir et pukkelrygg-aktig utseende. Dette kalles også kyphose.

Når tungen ikke roer seg med korrekt mengde kraft fra inn-ut og leppene ikke holder sammen, er den balanserende gardinen av kraft fra inn-ut også tapt. Dette har en stor påvirkning på tannstillingen og størrelsen på kjevene.
    Ved å bruke munnen til å puste med aktiveres også buccinatoren (trompetblåsemuskelen) og det dytter inn fra siden og gjør kjeven enda smalere. Skjeve tenner kan føre til bittfeil eller dårlig bitt. Kjevene kan ha seks akser for posisjonssituasjon; pitch (rotasjon i høyre/venstre-akse), yaw (rotasjon om opp/ned-akse), roll (rotasjon om bak/fram-akse), opp/ned, venstre/høyre, forover/bakover.
    Avvik her vil også påvirke øyehulenes posisjon.
    Hjernen vil ha øynene i vater for lettere å orientere seg. I en god situasjon er kjeven jevn og balansert. Dette vil også sette hodet og nakken i god balanse, men mesteparten av oss har en viss grad av feilstilling. Dersom denne er alvorlig kan det føre til at hodet vippes til siden i samme grad som kjeven.
    Det vil sees som en høy-lav skulder.

Dersom yaw-en (rotasjonen i opp/ned-aksen) ikke er som den skal være vil hodet rotere med kjeven ettersom det er sammenkoblet med muskler fra kraniet til ryggraden. Disse kompenseringene som følge av akseavvik resulterer i en 3D-vridning av ryggraden som kalles scoliose. Kroppen prøver å holde seg i balanse, men med deler som kommer ut av nøytral posisjon, bygger muskelspenninger seg opp over tid, og smerte er uunngåelig. Tidligere ble det nevnt at tungen, av diverse årsaker, ikke var i riktig posisjon for å hjelpe til med veksten. Endring i mating, slik som flaskemating, bruk av smokk, tommelsuging, tungebånd bidrar alle til tungas feilfunksjon. Når tunga ikke går opp for å stimulere ganen når vi puster, vil vi understimulere det parasympatiske nervesystemet, vårt «feed-and-breed» eller rest-and-nest» system. Dette vil vise seg i ulike fordøyelsesproblemer som gastrisk refluks, irritabel tarm, ufullstendig fordøyelse etc. Det er kjent at babyer ikke lenger har problemer med spying eller gastrisk refluks etter at de klipper tungebåndet.

Det at tungen vender tilbake for å stimulere palatinområdet, balanserer det parasympatiske nervesystemet. Vi må prisgi den fantastiske koreografien fra den bevisste eller underbevisste kontrollen av å svelge, til det autonome nervesystemets bevegelse av glatt muskulatur. Svelgningen tar signalet fra tungen som berører ganen for å få den riktige takt eller rytme for peristaltisk eller bølgelignende bevegelse av tarmen for å presse maten nedover. Feilkommunikasjon kan ha alvorlige konsekvenser. Den parasympatiske armen til det autonome nervesystemet har den antagonistiske siden, det sympatiske systemet. Dette er ansvarlig for vår "fight-or-flight" respons. Det vil bli stimulert når vi ikke kan puste godt som feks ved munnpusting, høy pustefrekvens, manglende mage og nesepusting. Manglende evne til å puste opptrer- og kan forverres ved soving.

Noen vil snorke eller til og med ha søvapne. Søvnforstyrret pust har en viktig rolle i livsstilssykdommer og tannslitasje, spesielt med øvre luftveisresistenssyndrom.
    Den dårlige respirasjonen på grunn av motstand i luftveiene vil forstyrre søvnmønsteret og føre til at oksygenivået i blodet faller drastisk.
    Kroppsresponsen inkluderer muskler som strammes for å flytte kjeven fremover i søvn for å åpne luftveiene, noen ganger kan dette ha en benspark komponent. Denne kraftige, ukontrollerte bevegelsen er viktig for overlevelse, men destruktiv for tenner, ledd og muskler.
    Ytterligere reduksjon av vertikal støtte på grunn av tannslitasje vil forverre luftveisproblemet.
    En ond nedadgående spiral vil oppstå.

Bunnlinjen - Liv og død av kraften i tungen.

Oversatt fra Yue weng cheu; direktør i Dp dental".
    Sist endret av Kevlin; 27-08-19 kl 15:15
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    43
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: Viktig å puste gjennom nesa og ha tungen i ganen

Vil anbefale deg å se litt på ... husker ikke helt hva det heter... kraftpust eller noe sånt(?) fra yoga.
    Det er iallfall en pusteteknikk/bevissthet som går ut på å bruke mellomgolvet (ikke kun brystet) og fylle "fra toppen og ned i magen" gjennom nesa mens du slapper av svelgemusklene/tunga og lar liksom underkjeven falle litt ned mens du fremdeles holder munnen igjen.

Du skal liksom kjenne at lufta som kommer inn gjennom nesa omtrent kiler drøvelen på turen ned.

Dette forklarte yogalederen min som en ekstremt "kraftfull, fornyende og rensende pust".

Synes det høres som det passer godt inn i det du snakker om og kanskje kan være en annen innfalsvinkel for deg.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    55
    Meldinger
    3,083

Det blir ikke noe særlig kraft hos meg - nesa går for cirka halv maskin inntil eventuell neseoperasjon

Takk for tips da jeg har jo håp om bedre nese etterhvert
    Kevlin

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    55
    Meldinger
    3,083

Red face Operasjon Nese: Done!

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    For snart ti år tilbake ble det oppdaget at jeg (liksom min bror) hadde skjev neseskillevegg - og derav svært liten luftgjennomstrømming via mitt venstre nesebor.
    ØNH-spesialisten jeg var hos foreslo operasjon. Denne operasjonen hadde min bror fortalt om var helt jævlig!! Så da turte jeg ikke det

..

Når man legger disse forholdene sammen med nytilegnet kunnskap, så er det lett å se at måten jeg puster på er så feil.
    Og videre: kan være årsak til munntørrheten - snorking - stive muskler - og gud-vet-hva-ellers.

Jeg har igjen vært hos ØNH og han sa også at jeg kunne få operasjon hvis jeg ville. Han sa jeg hadde slappe nesevinger - antagelig pga min munnpusting. Jeg kjøpte noen spesielle nesepropper av ham som jeg kunne bruke om natta for å 'sperre ut nesen. Merket at jeg kunne puste greiere gjennom nesa da, men har ikke klart og sove godt med dem. Er vel for tynnhudet i nesa, som jeg er på resten av kroppen

Jeg venter nå på utredning hos offentlig sykehus - cirka et halvt års ventetid på det her på Østlandet. Så regner jeg med det blir nye uker med ventetid for selve operasjonen. TTT
    Nesa er fiksa

Alt gikk mye fortere enn jeg hadde trodd, så kred til Eirik Ø på Drammen sykehus

Fikk brev i midten av november, med flere ark og en liten folder med info om neseoperasjon.
    Første var en timeavtale til forundersøkelse - dette ble gjort noen uker før jul.
    I samme brev var det satt opp tidspunkt for operasjonen:
    2. januar. Oppmøte klokka 7:30

Oppmøtet på ØNH,noen uker før jul, var en ganske kjapp affære.
    Kirurgen som skulle operere nesa mi, tok en prat med meg - kikket i neseborene mine - og så på fjeset mitt:
    - Nesa di er litt skjeiv, kanskje den burde vært rettet opp samtidig ...

Han satte seg til pc'n - og jeg sier
    - Nå vil jeg gjerne se på nesa mi; jeg har aldri sett at den er skjeiv

Jeg rusler bort til speilet for å kikke på nesa, jovisst svinger den littegrann på seg

Han leser litt på skjermen - spør meg litt om medisinene - fastslår at jeg bruker Thyroid.
    - Ja, sier jeg bare
    Så sier han at operasjonen vil bli med full narkose.
    Jeg blir lettet - han sier han som kirurg foretrekker og kunne kommunisere med pasienten underveis,
    så hvorfor han valgte vekk det ift meg, det vet jeg ikke

Lang historie kort
    - på årets andre dag ga han meg full luftpassasje i venstre nesbor og han rettet opp den skjeive nesa mi.
    Jeg tror han må ha knekt neseroten for å få til det siste der.
    Det kan jo være traumatiserende kanskje- og høre lyden av sin egen nese som knekker

Da jeg var til planlagt undersøkelse 1,5 uke etter operasjonen, sa han at jeg selv kunne 'modellere' litt på nesa mi.
    Jeg sto foran et speil - og han sto bak og viste hvordan jeg skulle tape et kryss over kinn-neserygg-kinn.
    Jeg skulle legge en finger inntil neseryggen og skyve til jeg så at nesen ble rett - så stryke på motsatt side -
    fra toppen av ryggen og utover mot kinnet.
    Dette ville også hjelpe til at hevelsen ville går fortere ned.
    For jeg så jo helt jævlig ut - som et voldsoffer omtrent

En siste sjekk blir til våren

https://nhi.no/sykdommer/orenesehals.../neseplastikk/
    Sist endret av Kevlin; 28-01-20 kl 01:26
    Kevlin

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    55
    Meldinger
    3,083

"HVORFOR det er viktig med totalt frigjørelse av tungen, hvorfor vi skal puste gjennom nesen og at tungen skal hvile i ganen!
    ..

Neselinningen produserer også nitrogenmonoksid (NO), som hjelper til med å utvide blodårer for å øke oksygenutvekslingen i lungene.
    Dersom vi bruker munnen til å puste vil vi gå glipp av alle godsakene fra nesepustingen.
    I stedet vil luftinntaket direkte gjennom munnen trigge en enorm respons fra forsvarssentrene, og polyppene og mandlene vil hovne opp med overdreven respons.
    NO er også en potent antimikrobiell komponent, dens konsentrasjon i nesegangene er høy nok til å drepe bakterier i en petriskål. NO «desinfiserer» innsiden av nesen, noe som reduserer infeksjonsfaren.
    Når nesen er blokkert, tungen ligger nede og er tilbaketrukket, med hoven hals, kan det være vanskelig å få nok luft.
    ..

Bunnlinjen - Liv og død av kraften i tungen.

Oversatt fra Yue weng cheu; direktør i Dp dental".
    Her er en annen kilde om hvor viktig det er med nesepusting:
    https://www.drstevenlin.com/is-mouth-breathing-bad/
    "One of the most important ways that nasal breathing helps oxygen flow is via a gas called nitric oxide(NO). The role of nitric oxide in the body and respiration was only recently identified.

Nitric oxide is produced in the nasal sinuses by specific enzymes. It’s instrumental in delivering oxygen around the body efficiently because it regulates blood flow. When it mixes with air delivered to the lung, it increases arterial oxygen tension and reduces blood pressure.

Nitric oxide also has a vital role deep within your body’s cells. There, it influences platelet function, immunity and the nervous system. It’s also important in homeostasis and the regulation of mitochondrial function. It’s produced elsewhere in the body but the biggest contributor is the minute amounts inhaled through the nose into the lungs.

Mouth breathing, however, delivers no nitric oxide. It also provides none of the air-warming and humidifying properties of nasal breathing. In humans, it’s really just a survival mechanism, to be used when the nasal breathing is impossible."
    Kevlin

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    55
    Meldinger
    3,083

Red face Sv: Viktig å puste gjennom nesa og ha tungen i ganen

..

Nitric oxide is produced in the nasal sinuses by specific enzymes. It’s instrumental in delivering oxygen around the body efficiently because it regulates blood flow. When it mixes with air delivered to the lung, it increases arterial oxygen tension and reduces blood pressure.

Nitric oxide also has a vital role deep within your body’s cells. There, it influences platelet function, immunity and the nervous system. It’s also important in homeostasis and the regulation of mitochondrial function. It’s produced elsewhere in the body but the biggest contributor is the minute amounts inhaled through the nose into the lungs.

.."
    Føler meg helt 'høy' av all denne nitrogenoksiden til tider, jeg
    Jeg visste jo ikke hva som ventet på den andre sida, men wow hvor jeg er glad for at jeg hadde denne operasjonen

Og kanskje er det 'placebo' - men jeg syns munntørrheten er bedret og jeg er også mindre plaget av tørre øyne
    Jeg er satt opp til en siste kontroll i slutten av mai, og deretter ..
    ja, da er det vel bare og kjøre på med de neste operasjonene som står på ønskelista mi
    Sist endret av Kevlin; 20-03-20 kl 23:32
    Kevlin

Lignende tråder

1. Veien til god helse går gjennom magen
    Av Linnschpinn i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 0
    Siste melding: 22-09-12, 12:06
  2. Hvordan kommer dere gjennom dårlige perioder?
    Av cathrin i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 14
    Siste melding: 14-05-08, 01:25
  3. Svar: 2
    Siste melding: 21-10-07, 20:54
  4. Noen ide om hvorfor jeg slutter å puste om natten?
    Av rikke i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 17
    Siste melding: 21-08-07, 21:23
  5. Kan man finne ut noe gjennom urinprøver?
    Av gutt_81 i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 17-01-07, 13:47

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn