Side 5 av 5 Først 12345
Viser søkeresultater 41 til 44 av 44
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    62
    Meldinger
    554

Standard Sv: Fordøyelse og energitap

Fortsetter litt på denne tråden jeg, har mange spørsmål rundt dette med stoffskifte og tarmfunksjon.

I litt over et halvt år har jeg spist glutenfritt. Har også redusert mye på melkeprodukter. Jeg spiser ost, og litt melk i mat som sauser o.l., men har kuttet ut myslifrokoster med kefir og yoghurt. Det har gjort at jeg ikk lenger har disse plagene med bihuler, seigt slim oppe i nesa som det var nesten umulig å bli kvitt - og det er en lykke i seg selv

I stedet har det kommet noen andre ting. Neglene har blitt tørre, flakete og flisete, så jeg må ha neglelakk på dem for å holde dem sammen. Har også mye løs mage, og overskudd er det ikke verken mer eller mindre av enn før omleggingen av kosthold. Jeg var nettopp forkjølet, en variant som også slo seg på magen. Heldivis har jeg ikke hatt omgangssyke på mange år, men nå var det påfallende at det som kom opp, ikke hadde den sure smaken jeg kan huske fra da barna var små. Dette må vel bety at det er dårlig med magesyre, slik jeg har lest at det ofte kan være med oss som har lavt stoffskifte?

Så kan man ta HCL, leser jeg - men det gjør jo ikke noe med årsaken til at det er lite magesyre. På et nettsted som heter Thyroid Pharmacist kom jeg over en artikkel om at det kan være mangel på B1-vitamin som er skyld i fenomenet: http://thyroidpharmacist.com/article...hyroid-fatigue. B1, tiamin, er nødvendig for å lage magesyre. Noen som har synspunkter på om man kan ta tilskudd av tiamin alene, eller om det skal tas sammen med andre b-vitaminer? Jeg tar Trio-b, som inneholder vitamin b 12, b 6 og folinsyre. En kapsel av det produktet hun på nettstedet anbefaler, inneholder 150 mg tiamin. Den er laget sammen med b6.

Nå vet jeg jo heller ikke hva som kan være årsaken til mangel på tiamin, bortsett fra at det ses hos alkoholikere - noe som evt. ikke kan være forklaringen her, jeg blir varm og på en snurr av nesten ingen vin og drikker derfor nesten ikke. Umiddelbart føles det greiere å ta tilskudd av B1 enn saltsyre?

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    61
    Meldinger
    3,120

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    43
    Meldinger
    2,767

Jod er også medvirkende til dannelse av saltsyre. Verdt å ha i bakhodet. Selv har jeg en tendens til å få følelsen av "sur" mage de gangene jeg overspiser og spesielt dersom det er tom, stivelsesrik mat - samt kaffe kan gi samme virkning (jeg drikker kaffen med laktosefri melk).

Når det gjelder motforestillingene mot å ta saltsyre, så synes jeg at du skal legge dem bort. I begrensede mengder, i perioder hvor oppstøt er nærliggende er det det mest effektive jeg tar iallfall. Og så tenker jeg at de hjelper meg til å få maten så omdannet at jeg selv klarer å ta opp mer av det jeg trenger fra den enn om mageinnholdet er for basisk og "børper rundt". (Samt at det er lettere for kroppen å vite hva den skal ha enn det er for meg å finne ut av det, sånn at det er bedre å legge til rettet for opptak der det er mulig framfor å gjette på tilskudd - selv om jeg er "all inn" for tilskudd på generell basis. )

Ser at du har opplevd bivirkninger av ensymer. Var dette et merke med hcl, eller uten? Selv har jeg brukt NOW foods sin HCL med ensymer like før/under større måltider, samt ved oppstøtssymptomer og det fungerer bra for meg.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    62
    Meldinger
    554

Hei og takk for svar - hyggelig å "se" dere igjen! Bra at det fortsatt er aktivitet her

Det var nok Bille som hadde problemer med enzymene, ikke jeg. Jeg har egentlig ikke hatt problemer med sure oppstøt, og gått ut fra at det var som det skulle i magen min, men ble nå litt i tvil. Har riktignok aldri hatt mage til å fordøye store måltider med julemat og slikt, men til daglig har det ikke vært noen symptomer direkte knyttet til magen.

Pingvin: det er nok en god ide å få tatt en blodprøve av B1, hvis det er mulig. Jeg har en god lege som jeg kan høre med. Hun på Thyroid pharmacist skriver riktignok (tror jeg det var) at de som var med i studien ikke hadde lave b1- verdier i utgangspunktet, men at de likevel hadde effekt av tilskudd.

Side 5 av 5 Først 12345

Lignende tråder

1. Lio og fordøyelse og vektnedgang
    Av Cookie i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 1
    Siste melding: 08-12-12, 13:36

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn