Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Aug 2013
    Sted
    Rogaland
    Alder
    56
    Meldinger
    7

Standard Legen sier jeg har subklinisk hypothyreose

Jeg er ny på forumet og jeg får ikke til å starte en ny tråd, derfor svarer jeg på denne (som er den eneste muligheten jeg finner til å poste). Noen som kan fortelle meg hvordan jeg starter en ny tråd?

Jeg har vært syk i mange år, men de to siste ektremt dårlig. Jeg har vært igjennom en rekke prøver og utredninger og har stort sett fine prøver. Men fikk tatt flere prøver nå i sommer og her er noen av resultatene:

S-TSH 1.41
    S-Fritt T3 5.0
    S-trijodtyronin 1.4
    S-anti-TPO <35
    S-reverse T3 0.27

S-DHEA-Sulfat 0.7 ref. 0.8-10.0
    S-DHEA 3.3 ref. 5.3-31.7

Legen sier jeg har subklinisk hypothyreose basert på forholdet FT3/RT3 og foreslår resept på T3

Jeg har nesten kronisk hjertebank, sykt fatigue, muskeltwitching, angst, vannansamling i bena og kroppen

Setter pris på tilbakemeldinger på mine prøveresultater og spesielt med tanke på om noe indikerer at jeg skal starte med medisin eller om dette er noe som kan "fixe" seg selv.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    68
    Meldinger
    1,362

Standard Sv: Legen sier jeg har subklinisk hypothyreose

Sitat Opprinnelig skrevet av Lotte67 Vis post
    Jeg har vært syk i mange år, men de to siste ektremt dårlig. Jeg har vært igjennom en rekke prøver og utredninger og har stort sett fine prøver. Men fikk tatt flere prøver nå i sommer og her er noen av resultatene:

S-TSH 1.41
    S-Fritt T3 5.0
    S-trijodtyronin 1.4
    S-anti-TPO <35
    S-reverse T3 0.27

S-DHEA 3.3 ref. 5.3-31.7

Legen sier jeg har subklinisk hypothyreose basert på forholdet FT3/RT3 og foreslår resept på T3

Jeg har nesten kronisk hjertebank, sykt fatigue, muskeltwitching, angst, vannansamling i bena og kroppen

Setter pris på tilbakemeldinger på mine prøveresultater og spesielt med tanke på om noe indikerer at jeg skal starte med medisin eller om dette er noe som kan "fixe" seg selv.
    Hei Lotte67

Velkommen inn hit. Du er på riktig plass for å finne informasjon til å hjelpe deg selv. Sonjas inneholder en mengde info, og du trenger å være tålmodig og bruke tid på å lese deg opp.

Jeg kan ikke gi deg noe fasitsvar, men jeg kan kommentere noe av det du har skrevet:

Blodprøver som har med stoffskiftet å gjøre skal tas om morgenen klokken 8 (Det har du kanskje gjort?). Om det ikke er mulig, i alle fall så tidlig som mulig.

Når du legger ut blodprøvesvar må du legge ref.området inn sammen med svarene fordi forskjellige labber har forskjellige ref.områder.

Når man sammenligner rT3 med noe skal det være forholdet mellom totalt T3 (trijodtyronin) og rT3. Han kan ha rett i at forholdet mellom tT3 og rT3 ikke er optimalt, men jeg har aldri hørt at det kalles subklinisk hypotyreose. Subklinisk hypotyreose er forhøyet TSH og normal FT4. Jeg tror ikke ren T3 er løsningen for deg, men det er bare min mening. Det er andre her inne som er bedre på dette enn meg.

Du oppgir mange plagsomme symptomer som tilsier at du er syk. Så er det noe man kan gjøre selv for å hjelpe stoffskiftet. Du trenger nok selen, jod og magnesium for å nevne noe. Magnesium er bra for å roe musklene (gjelder kanskje mest krampe).

Dette er garantert noe som ikke kommer til å fixe seg selv. Det krever i beste fall en innsats av deg. Du trenger å få sjekket vitaminer og mineraler og kanskje også flere hormoner. Jeg ser du er lav på begge DHEA-prøvene dine. Reagerte ikke legen på det? Det er også ok å få sjekket binyrene med 4 spyttprøver i løpet av et døgn for å se om du har normal døgnvariasjon.

Jeg håper du får hjelp av legen din til å finne ut hva som er problemet ditt. Jeg håper du får tatt de prøvene du trenger. Av erfaring er fastleger ikke interessert i vitaminer, mineraler og testing av binyrer. Men det finnes forhåpentligvis unntak.

Les og lær, det er mitt beste råd til deg (og for så vidt alle andre også)

Medlem siden
    Aug 2013
    Sted
    Rogaland
    Alder
    56
    Meldinger
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Lisbeth Vis post
    Hei Lotte67

Velkommen inn hit. Du er på riktig plass for å finne informasjon til å hjelpe deg selv. Sonjas inneholder en mengde info, og du trenger å være tålmodig og bruke tid på å lese deg opp.

Jeg kan ikke gi deg noe fasitsvar, men jeg kan kommentere noe av det du har skrevet:

Blodprøver som har med stoffskiftet å gjøre skal tas om morgenen klokken 8 (Det har du kanskje gjort?). Om det ikke er mulig, i alle fall så tidlig som mulig.

Når du legger ut blodprøvesvar må du legge ref.området inn sammen med svarene fordi forskjellige labber har forskjellige ref.områder.

Når man sammenligner rT3 med noe skal det være forholdet mellom totalt T3 (trijodtyronin) og rT3. Han kan ha rett i at forholdet mellom tT3 og rT3 ikke er optimalt, men jeg har aldri hørt at det kalles subklinisk hypotyreose. Subklinisk hypotyreose er forhøyet TSH og normal FT4. Jeg tror ikke ren T3 er løsningen for deg, men det er bare min mening. Det er andre her inne som er bedre på dette enn meg.

Du oppgir mange plagsomme symptomer som tilsier at du er syk. Så er det noe man kan gjøre selv for å hjelpe stoffskiftet. Du trenger nok selen, jod og magnesium for å nevne noe. Magnesium er bra for å roe musklene (gjelder kanskje mest krampe).

Dette er garantert noe som ikke kommer til å fixe seg selv. Det krever i beste fall en innsats av deg. Du trenger å få sjekket vitaminer og mineraler og kanskje også flere hormoner. Jeg ser du er lav på begge DHEA-prøvene dine. Reagerte ikke legen på det? Det er også ok å få sjekket binyrene med 4 spyttprøver i løpet av et døgn for å se om du har normal døgnvariasjon.

Jeg håper du får hjelp av legen din til å finne ut hva som er problemet ditt. Jeg håper du får tatt de prøvene du trenger. Av erfaring er fastleger ikke interessert i vitaminer, mineraler og testing av binyrer. Men det finnes forhåpentligvis unntak.

Les og lær, det er mitt beste råd til deg (og for så vidt alle andre også)
    Hei Lisbeth og tusen takk for svar

Her er svarene med ref, godt poeng.

S-TSH 1.41 ref 0.5-3.6
    S-Fritt T3 5.0 ref 3.6-8.3
    S-trijodtyronin 1.4 ref 1.2-2.7
    S-anti-TPO <10 ref <35
    S-reverse T3 0.27 ref 0.14-0.54

S-DHEA 3.3 ref. 5.3-31.7

Jeg tok prøvene kl 0930 om morgenen. Og når det gjelder DHEA så har jeg begynt med tilskudd som jeg fikk på resept. Men jeg mistenker at jeg fikk kraftig hjertebank av dette så jeg tar bare ca 10 mg hver dag. Legen sa jeg kunne ta inntil 125 mg i døgnet. Legen (som ikke er min fastlege) sa at jeg kunne ta tilskudd av selen så jeg har begynt med en multivitamin som inneholder magnesium, selen og magnesium og jeg tar dobbel dose av disse for å komme opp i 1,2 mg selen som legen anbefalte. Jeg reagerte også på at han kalte det subklinisk fordi jeg hadde lest på nettet at det var noe annet, men han la ved hvordan han regnet det ut (1.4/0.27=5,18 ref <10). Jeg får høre med legen om han sjekker med spyttprøver. Når det gjelder jod, er det noe jeg kan/bør begynne med uten å ha sjekket nivåene mine?

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    68
    Meldinger
    1,362

S-TSH 1.41 ref 0.5-3.6
    S-Fritt T3 5.0 ref 3.6-8.3
    S-trijodtyronin 1.4 ref 1.2-2.7
    S-anti-TPO <10 ref <35
    S-reverse T3 0.27 ref 0.14-0.54
    Hei igjen, Lotte
    Du har fritt T3 på ca. 30 % i ref.området. Det er lavt.
    Du har total T3 på ca. 13,5 %. Også lavt.
    rT3 er på 32,5 %. Det er jo ikke høyt, men forholdet mellom rT3 og tT3 blir for lavt fordi tT3 er kjempelav.
    Det hører med til historien å måle FT4 også for å se om du konverterer dårlig fra denne. Eller om den også er lav.

han la ved hvordan han regnet det ut (1.4/0.27=5,18 ref <10).
    Ok, da har han helt riktig brukt tT3 og ikke FT3 som du skrev i første post (fort gjort å gå i surr i betegnelsene).
    Han må ha lest litt, for det er ikke vanlig at norske leger har kunnskap om dette.

Jeg får høre med legen om han sjekker med spyttprøver. Når det gjelder jod, er det noe jeg kan/bør begynne med uten å ha sjekket nivåene mine?
    Dette overlater jeg til de som har mer kunnskap om jod enn meg til å svare på

Medlem siden
    Aug 2013
    Sted
    Rogaland
    Alder
    56
    Meldinger
    7

Hei igjen, Lotte
    Du har fritt T3 på ca. 30 % i ref.området. Det er lavt.
    Du har total T3 på ca. 13,5 %. Også lavt.
    Jeg er usikker nå, mener du at disse verdiene er best lave, eller er det ikke bra? Jeg har enda ikke så mye greie på dette.

rT3 er på 32,5 %. Det er jo ikke høyt, men forholdet mellom rT3 og tT3 blir for lavt fordi tT3 er kjempelav.
    Det hører med til historien å måle FT4 også for å se om du konverterer dårlig fra denne. Eller om den også er lav.
    Og her, skal det være lavt eller høyt??

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    68
    Meldinger
    1,362

Nei, det mener jeg ikke. FT3 er det aktive hormonet. Det skal forsyne cellene dine med hormoner. Så det er ideelt høyere.

Har du en kjertel som fungerer bra vil også verdiene være i det høyere sjiktet (etter min mening).

FT3 blir konvertert fra FT4. Hvis det er lavt har du jo ikke mye å konvertere fra. Hvis du ikke er medisinert for lavt stoffskifte og lurer på hvordan ståa er vil det være greit også å vite hvor FT4 ligger.

Husk at du må lese og lære selv. Jeg kommer bare med min mening, og det er klart dine problemer kan komme av lavt stoffskifte. Men jeg er ikke sikker på om du skal ha bare T3 (som jeg skrev tidligere). Det kan vel hende du er bedre tjent med vanlig behandling, som f.eks. Erfa Thyroid.

Hvis disse målingene er rekvirert av en vanlig fastlege (og ikke etter påtrykk fra deg) er det ganske atypisk. Standard måling hos en fastlege er TSH og FT4.

Det at han vet at forholdet mellom rT3 og tT3 skal ligge på 10 (+/- 2) er også atypisk. Hvis du skaffer deg kunnskap og han er samarbeidsvillig kan du kanskje få den hjelpen du har krav på og slippe å betale i dyre dommer for privat lege slik mange av oss har gjort, og fremdeles gjør.

Lykke til, Lotte

Medlem siden
    Aug 2013
    Sted
    Rogaland
    Alder
    56
    Meldinger
    7

Ja, jeg skal lese meg opp. Det er ikke min fastlege som har kommet med dette, hun mener at problemene mine er av psykisk art. Det er de forsovet også, jeg han angst og depresjon, men jeg føler det ligger noe bak. Jeg er egentlig helt sikker på det. Derfor har også jeg brukt enorme summer på privatleger. Han som har rekvirert disse målingene har foreslått det selv ut i fra mine symptomer og manglende funn tidligere på andre prøver. Han er fastlege, dog ikke min, men han arbeider mye breiere enn andre fastleger. Han er ikke så dyr, men jeg betaler mer enn hos fastlege. Jeg er heller ikke sikker på om T3 hjelper meg, men legen mente at behandling med Levaxin kanskje ville gjøre vondt verre.

Takk igjen for din hjelp, nå må jeg bare sette i gang å lese:-)

Medlem siden
    Aug 2013
    Sted
    Rogaland
    Alder
    56
    Meldinger
    7

Hei, har ikke skrevet på en stund da jeg har ventet på svar fra endokrinolog. Det har jeg nå fått og han skrev at det er ikke nødvendig med videre utredning på endokrinologisk poliklinkk, men at fastlegen gjerne kan måle kortisol og ACTH ved ett par anledninger. Han skriver videre at dersom kortisol ligger rundt 200 kan pasienten henvises tilbake til Synacthentest for å avkrefte mistanke om binyrebarksvikt.

Jeg har nå fått svar på først prøver tatt:

Kortisol - 238 (morgenkortisol) vet ikke ref verdi
    ACTH - 1.7 (2.0-11.6)

Venter nå kommentar fra fastlegen rundt dette, har bare fått oppgitt verdiene over telefon. Så nå lurer jeg veldig på hva dette betyr, er ACTH så lav at det på en måte beviser at det er noe galt med meg? jeg håper nesten det, slik at fastlegen tror på meg når jeg sier at det er noe annet galt enn psykisk.

Setter pris på om noen ønsker å kommentere dersom noen har erfaring på dette med ACTH og kortisol. Kan legge til at mine DHEA og DHEAS også er lavere enn normalområde.

S-DHEA 3.3 ref. 5.3-31.7

Hilsen Charlotte

Lignende tråder

1. Legen sier ME, det nekter jeg å tro!
    Av Cookie i forumet Myalgisk encefalopati (ME)
    Svar: 5
    Siste melding: 28-11-12, 20:24
  2. Legen sier jeg er OK
    Av kurt i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 33
    Siste melding: 25-06-11, 08:16
  3. Legen min sier jeg er overdosert
    Av Siven i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 58
    Siste melding: 17-03-10, 19:09
  4. Subklinisk hypothyreose og hjertesykdom
    Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte og dødelighet
    Svar: 0
    Siste melding: 27-01-10, 15:23
  5. Fylkels-legen påstår det fins tilbud til subklinisk Hypothyreose
    Av Tor i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 4
    Siste melding: 24-12-07, 15:18

Bokmerker

Regler for innlegg