Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
-
15-02-14, 19:36 #1
Vegetarisk / vegansk D3-vitamin
For nogle dage siden havde jeg (mis)fornøjelsen at overvære en uskøn diskussion om D3-vitamin mellem en veganer og en ikke-veganer.
Veganeren hævdede at der nu findes D3-vitamin (cholecalciferol) udvundet af planter, mens ikke-veganeren kunne ikke forstå det, fordi hidtil kun D2-vitamin (ergocalciferol) kunne udvindes fra planter eller rettere: fra svampe, som jo i virkeligheden ikke er planter. Ikke-veganerens overbevisning om at D3-vitaminet udvindes fra animalske kilder, blev mødt med veganerens ad hominem indspark i diskussionen., dvs. efter "manden".
Det er dog korrekt at der nu tilbydes den veganske og vegetarianske flok D3-vitamin udvundet fra planter, bl.a. her: http://veg-veg.no/butikk/tilskudd/vi..._vitamin_spray En anden sag er dog, om det virkelig ER plantebaseret, idet den "plante" (Lichen) som er kilden til dette "vegetabilske" D3-vitamin, faktisk ikke er en plante.
Om det vegetarianske D3-vitamin har jeg læst allerede sidste år bl.a. her og siden har jeg fulgt lidt med på sidelinien, selv om det ikke var i toppen af min lystavle.
En ting er i hvert fald sikker: såfremt veganerne kun ønsker at indtage føde og kosttilskud af 100% vegetabilsk oprindelse, da er dette nye D3-vitamin-præparat ikke egnet idet Lichen er hverken plante eller svamp. Lichen er er ikke en enkelt organisme. Tværtimod, det er en symbiose mellem forskellige organismer - en svamp og en alge eller cyanobakterie. Cyanobakterier er undertiden stadig benævnt for »blågrønalger", selvom de er helt adskilt fra alger.
Den ikke-fungale partner i Lichen indeholder klorofyl og kaldes photobiont. Den fungale partner i Lichen hedder mycobiont. De fleste Lichen-partnerskaber består af en mycobiont og en photobiont, men der kan også være Lichen's med mere end en photobiont-partner. Når man undersøger Lichen, uanset art, i mikroskop - er det tydeligt at Lichen ikke er en plante. I hvert fald er det hinsides alt tvivl, at uden cyanobakterier som "arbejder" sammen med Lichen's øvrige "partnere" - ingen D3-vitamin at udvinde fra denne kilde.
Cyanobakterier har tidligere været underlagt den botaniske systematik, mens i dag hører under under prokaryoternes systematik. Når man således kan fastslå at cyanobakterier ikke er "botaniske" dvs. planter - kan man så kalde det D3-vitamin som udvindes fra Lichen for plante-D3-vitamin?
Normalt ville jeg OVERHOVEDET IKKE gide beskæftige mig med dette emne, fordi stort set kommer den mig ikke ved. Jeg er hverken veganer eller vegetar, og jeg trives ganske fint med D3-vitamin udvundet af lanolin "høstet" fra fåreuld.
Normalt ville jeg heller ikke "hænge mig" i ord og om cyanobakterier var plante eller dyr, ville mig være ganske ligegyldigt... Jeg går 100% ind for at folk lever som de vil og uanset hvad de vælger - accepterer jeg det 110% og diskuterer ikke. Men...
... når jeg ser en "veganer" iført en uldfrakke og læderstøvler på fødderne, læderhandsker på hænderne, og med nyindkøbte bivokslys i indkøbsposen - fare voldsomt verbalt i struben på en sagesløs ikke-veganer, der bare sagde, at hun har aldrig hørt om ægte D3-vitamin af vegetabilsk oprindelse - da tager jeg fandeme til genmæle på den forurettedes vegne. Red my lips: Lichen er IKKE en plante - ergo - D3-vitamin udvundet af Lichen er IKKE vegetabilsk.
Jeg har også oplevet en diskussion mellem to personer, hvor den ene hævdede at man kunne dyrke D3-vitamin frem i svampe, lige som man kunne det med D2-vitamin. Problemet er blot at svampe skal bestråles før de kan producere D2-vitaminet - der er intet "naturligt" ved bestråling. For at svampe skal kunne producere D3-vitaminet - skal de dyrkes på... voksemedie tilsat... lanolin. Når så D3-vitamin udvundet af lanolin er yt pga. lanolinets animalske oprindelse, da må D3-vitamin udvundet af svampe dyrket på lanolin, ligeledes være yt, eller hur?
Det er en kendsgerning at 100% vegetabilsk D3-vitamin eksisterer ikke. Det D3-vitamin som eksisterer er enten helt eller delvis animalsk, og så må veganerne blive enige med dem selv om de vil eller ikke vil acceptere kun delvis u-animalsk D3-vitamin. Gerne uden at flå halsen op på andre mennesker.
P.S. til dig, Kære Forurettede vil jeg kun sige, at du måske befinder dig i et (for dig) dårligt selskab.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
06-01-17, 11:15 #2Simon Gjest
Sv: Vegetarisk / vegansk D3-vitamin
Tak for din ganske fine gennemgang af D3 og hvorvidt det findes i vegansk form eller ej.
Jeg spiser selv plantebaseret, eller gør jeg? Jeg tager nemlig B12-tilskud udvundet fra alger men hvad er alger egentligt? er de animalske eller botaniske eller noget helt tredje?
Derudover går jeg med lædersko, uldtrøjer osv. hvorfor jeg ikke betegner mig som veganer.
Håber du kan hjælpe mig med dette alge-spørgsmål da du ser ud til at være godt inde i tingene
Lignende tråder
-
D-vitamin: Gamla och nya aspekter på ett unikt vitamin
Av Mod i forumet D-vitaminSvar: 0Siste melding: 10-09-13, 22:01 -
Vitamin K1 eller vitamin K2, eller begge deler..?
Av Mumimamma i forumet VitaminerSvar: 5Siste melding: 15-05-13, 14:25 -
Vitamin D-toksisitet omdefinert: vitamin K og molekylære mekanismen.
Av Hassan i forumet D-vitaminSvar: 2Siste melding: 25-03-11, 22:34 -
Lavt stoffskifte, vegansk mat, soya og Guds vilje
Av beritkj i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 7Siste melding: 17-03-11, 12:54 -
10.000 IU D3-vitamin, betændelse i tandroden, cortisol, thyroid og C-vitamin
Av Anisa i forumet D-vitaminSvar: 4Siste melding: 21-05-10, 19:35
Bokmerker