Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Standard Når huden svier, "brænder" og gør ondt: Allodynia eller Alodyni

Der findes en medicinsk tilstand (ikke sygdom), der kan gøre den mindste berøring/kontakt mellem huden og "noget" uudholdelig. Det hedder Allodynia og betyder "anden smerte." Allodynia kan være permanent, men oftest "kommer og går". Det er en smertefuld/øm/sviende/brændende reaktion på et normalt ikke-smertefuld stimuli. Symptomer, der kan ledsage Allodyni omfatter ømhed efter en ellers uskyldig berøring, eller ømhed ved at hvile på den del af kroppen, hvor "Allodynia-området" findes lokalt. Svie og brændende følelse oven på og lige under huden er også "normalt" for Allodynia.

Der er fire typer af Allodynia: statisk mekanisk, dynamisk mekanisk, termisk, og Allesthesia. Mekanisk Allodynia kan enten være statisk eller dynamisk. Det er statisk, når smerten er forårsaget af selv den letteste berøring eller tryk. Det bliver dynamisk, når ømheden forekommer ved selv den svageste bevægelse oven på huden, som når tøjet f.eks. bevæger sig under gang eller når man flytter armen, eller på anden måde skabes en friktion mellem huden og påklædning, bandage eller anden genstand, der normalt ellers ikke bemærkes. Den tredje type, termisk Allodynia, er forårsaget af selv de mindste ændringer i temperaturen omkring det berørte hudområde. Endelig er den fjerde type er Allesthesia, hvor ømheden opstår et andet sted på kroppen end det berørte.

Jeg ved, at Allodynia kan forekomme hos migrænikere (sådan var det hos mig). Andre oplever Allodynia som følge af smitte med herpes (forkølelsessår), hvor det kan blive i ansigtet og over hele hovedet, at man i perioder oplever kraftig ømhed når man f.eks. retter håret med en kam eller børste, eller bare lade fingrene løbe over håret... En hårknold i nakken kan gøre "ondt", en almindelig fletning kan føles "tung" og trækket nedad giver ømhed, eller nogen skal flytte midterskilningen til en anden side af hovedet, hvis midterskilningen "gør ondt", hvor det oprindeligt var anbragt. Man kan have en hel kind der bare gør ondt, eller området omkring et øje og evt. tåreflod, eller halvdelen af nakken.... der er ingen grænser for, hvor Allodynia kan opstå på kroppen og selv almindelig højhalset bluse, et halstørklæde eller lange bukser kan gøre det uudholdeligt for nogle. Allodynia kan også forekomme ved fibromyalgi, ved diabetes, ved sclerose og ellers i alle øvrige neurologiske tilstande og ved bindevævssygdomme.

Der er noget om, at Allodynia opstår hos dem, hvis centralnervesystemet bliver oversensitivt periodisk eller permanent og hvor nervereceptorer fortolker forkert de signaler de modtager fra de "berørte" steder på huden og over-fortolker dem som smertesignal, såfremt jeg ikke har misforstået noget.

Jeg ved ikke så meget om det, andet end jeg mener helt bestemt, at mange stofskiftesyge her og på andre foraer i cyberspace nævner dette symptom så ofte, at efter min mening burde Allodynia anses for et sekundært symptom på hypothyreose. Derimod er jeg fuldstændig sikker på, at almindelige læger eller endokrinologer overhovedet ikke forbinder Allodynia med et reelt problem, de stofskiftesyge skal døje med, oven i alle de andre (problemer).

• Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Når huden svier, "brænder" og gør ondt: Allodynia eller Alodyni

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Der er noget om, at Allodynia opstår hos dem, hvis centralnervesystemet bliver oversensitivt periodisk eller permanent og hvor nervereceptorer fortolker forkert de signaler de modtager fra de "berørte" steder på huden og over-fortolker dem som smertesignal, såfremt jeg ikke har misforstået noget.

Jeg ved ikke så meget om det, andet end jeg mener helt bestemt, at mange stofskiftesyge her og på andre foraer i cyberspace nævner dette symptom så ofte, at efter min mening burde Allodynia anses for et sekundært symptom på hypothyreose. Derimod er jeg fuldstændig sikker på, at almindelige læger eller endokrinologer overhovedet ikke forbinder Allodynia med et reelt problem, de stofskiftesyge skal døje med, oven i alle de andre (problemer).
    Jeg har sidenhen læst en hel del mere om den neurologiske respons på thyreoidea-hormon-mangel. Det lader til, at Allodynia er et af de klassiske symptomer på Ataxi, der er en følge af thyreoideahormonmangel-betingede vævsforandringer (svind) i Lillehjernen (Cerebellum).

En række forskellige centrale og perifere nervesystem manifestationer er almindelige hos patienter med hypothyreose. I mange tilfælde forekommer de neurologiske manifestationer i forbindelse med systemiske træk ved sygdommen, og derfor bemærkes kun lejlighedsvis. Dog kan symptomer og tegn på neurologisk dysfunktion antage så stort omfang hos nogle patienter at det fører til betydelig invaliditet. De fleste af disse neurologiske komplikationer reagerer helt eller delvist på behandling med thyreoidea-hormoner. (Kilde: Neurologic manifestations of hypothyroidism)

Tråden om Ataxi findes her. Se efter afsnittet om Spinocerebellar ataxi ("vores" dvs. hypothyreose-induceret ataxi har samme symptombillede)
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Tak! Gjest

Lightbulb Sv: Når huden svier, "brænder" og gør ondt: Allodynia eller Alodyni

Tusind tak, jeg har endelig fået det svar, jeg har gået og ledt efter! Det forklarer virkelig alt, og det rammer 100% præcist!

Lignende tråder

1. Myxødem huden
    Av Hansen i forumet Lavt stoffskifte og hud
    Svar: 18
    Siste melding: 16-08-13, 15:27
  2. Hvide pleter i huden
    Av Rogi i forumet Lavt stoffskifte og hud
    Svar: 0
    Siste melding: 03-05-10, 18:12
  3. Huden, håret og hormoner
    Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte og hud
    Svar: 6