Viser søkeresultater 11 til 16 av 16
-
02-02-14, 15:15 #11
Sv: Sammenheng Anti-tpo - C peptid og prolaktin ?
Er disse prøvene de nyeste du har, eller er det dem du lister opp i første innlegg "TSH 2.02 - T4 12 (11-20) - T3 3.1. " som er nyest?
Om dette er de nyeste prøvene, og begge er tatt i åtte-tiden, så viser prøvene at stoffskiftet svekkes (og har man Hashimoto/høy anti-TPO så vil kjertelens evne til og produsere nok stoffskiftehormoner svekkes helt til man får tilført stoffskiftehormoner via tabletter).
Uansett, så er dette verdier som jeg leser som et stoffskifte som ikke fungerer optimalt.
På prøven over er din FT3 under referanseområdet og veldig lav på den lange listen. Det sammen med FT4; den er veldig lav.
Du skriver at du har prøvd Levaksin, men ble verre. Hvilken dosering/når tok du medisinen om dagen/hvor lang tid gikk du på Levaksin/når sluttet du med Levaksin i forhold til prøvesvarene dine?
En for høy startdose kan gi ubehag a la for høyt stoffskifte, mens en for lav dose som ikke økes raskt nok vil føre til at TSH blir lavere, men det vil også FT3 og FT4, noe som vil gjøre deg sykere.
-
02-02-14, 15:31 #12
Hei igjen :-)
Dette er dagens prøver. ikke så langt fra de gamle.
Jeg startet på 50 microg og økte til 100. Etter ett langt liv med veldig lavt blodtrykk, så fikk jeg plutselig høyt. Og hjertet raste avgårde. har fortsatt sinus takykardi på det jevne. 5 dagers ekg ble gjennomført, og høy hjerterytme. Og gikk ned 10 kg, det samme som jeg hadde lagt på meg .. Men etter at jeg sluttet greier jeg ikke å gå opp i vekt. Prøver å spise jevnt, men går ned. Jeg vet at jeg har stoffskifteproblem, påvist Hashimotos og forstørret kjertel, med mange cyster. Bare lurer på: Kan dette skape problem for hypofyse og insulin, bukspyttkjertel ? Hvem er synderen ? :-) ?
-
02-02-14, 21:04 #13
Hashimoto er en autoimmun sykdom og har man fått en autoimmun sykdom, så er man lettere utsatt for og få flere autoimmune sykdommer.
Det er en økt tendens til og få lavt stoffskifte om man har type 1 diabetes (man sjekkes derfor jevnlig for stoffskiftet om man har type 1 diabetes). På Sjøgrens-forumet ser jeg også at svært mange har Hashimoto i tillegg.
Lav c-peptid betyr normalt at det er lite insulin i kroppen i forhold til blodsukkeret, noe som igjen er en av markørene (i tillegg til langtidsblodsukker, fastende blodsukker og antistoffer) legene støtter seg til når de setter en diabetes type 1 diagnose. Motsatt vil man med type 2 ha skyhøy peptid. Men siden ditt langtidsblodsukker og fastende blodsukker er så fint, virker det rart om du har noen type 1 diabetes. Men er du usikker kan legene sjekke om du har antistoffene anti-GAD eller anti-IA2 (som finnes om man har type 1 og dermed har et autoimmunt angrep på bukspyttkjertelen).
Vekttap ved diabetes kommer av for høyt blodsukker, men som sagt, dine verdier er fine.
Er prolaktin-referanseområdet du oppgir for kvinner? Normalt sett for kvinner pleier dette referanseområdet å være høyere, mens det du oppgir er rundt der det er normalt for menn. Lavt stoffskifte vil også kunne føre til høy prolaktin.
Det normale ved lavt stoffskifte er at det fører til vektøkning, men enkelte, meg selv og sønnen min for eksempel, opplever at vekten går nedover i stedet for oppover.
-
02-02-14, 21:40 #14
Hei igjen, og takk for svar :-)
Tror ikke, og ønsker heller ingen diabetes. Men jeg syns det er merkelig at denne markøren her plutselig stuper nedover. Og føler meg ikke bra. Og det at jeg sliter veldig med å holde på vekten får jeg ikke til å stemme i forhold til at jeg stadig leser at de fleste legger på seg .. Jeg har alltid vært høy og tynn, men nå sliter jeg ekstra. Spiser mer enn jeg gjorde før i tillegg. Men glutenfritt. Har blitt bedre i magen av det. I tillegg sliter jeg med vandrende leddsmerter, muskelsmerter, varme og kalde hender og føtter. Grusom kald mye, men plutselig snur det og jeg får varme hender og føtter. Det kan liksom ikke bestemme seg .. Forvirrende. Virker som om jeg konstant har symptomer på høyt og lavt stoffskifte. Leste ett sted at når man hadde førhøyet prolaktin og antistoff så talte det veldig for ett lavt stoffskifte. Stemmer det ? Hvilke andre sykdommer gir mye Anti-tpo ? :-) Prolaktin ref er for kvinner ja ..
Skal til legen på tirsdag, og må vel enda en ny runde med blodprøver. Og henvisning til CT av hypofysen bl.a.
:-)
-
02-02-14, 23:17 #15
Etter hva jeg kan om stoffskiftet, så har du lavt stoffskifte og til lenger du går uten behandling, til dårligere kommer stoffskiftet ditt til og bli (og symptomene blir verre). Dessverre.
Dett både pga av anti-TPO som sier det er et auto-immunt angrep på skjoldbruskkjertelen (og denne tilstanden heter Hashimoto), de lave verdiene på FT3 (det virksomme hormonet), forhormonet FT4 og TSh som er signalet fra hypofysen om hvor mye produksjonen i skjoldbruskkjertelen bør være, i tillegg til symptomene dine.
Anti-TPO er vanligvis et sikkert tegn på et autoimmunt angrep mot skjoldbruskkjertelen, men kan også forekomme ved enkelte andre tilstander
" Høye verdier sees ved autoimmune tyreoidealidelser
Ved Hashimoto-tyreoiditt og idiopatisk primært myksødem hos over 90%
Ved Graves sykdom og postpartum tyreoiditt finnes forhøyet anti-TPO hos omkring 40-75%
Forhøyede verdier kan dessuten ses ved andre autoimmune sykdommer (f.eks. perniciøs anemi, insulinavhengig diabetes mellitus, revmatoid artritt, Sjögrens syndrom og primær biliær cirrose)" kilde http://nevro.legehandboka.no/prover-...-tpo-2946.html
-
07-02-14, 22:56 #16
Da har jeg i alle fall tatt nye prøver av stoffskiftet. Og får vel svar i neste uke. Og da med andre referanseområder. Sendte dem til annet sykehus. Men jeg mistenker ellers å ha Bekthrevs og eller Sjøgrens. Under utvikling i alle fall. Er det noe som er knyttet opp mot stoffskiftet ? Jeg har slitt med ryggen i 20 år og har degenerative forandringer. Men i tillegg sliter jeg veldig i en hoft, en skulder, og oppe ved skulderbladene. Og sistnevnte går også utover armene. Jeg har stadig betennelser i enten ett kne, albue, ankler i tillegg .. Og synet mitt taper seg. Var hos øyenlege og jeg har ingen væske på øynene. Jeg skal inn på revmatologisk, men ventetid. I tillegg skal jeg på CT av hypofysen på tirsdag. Håper på litt bedre utredning så jeg kansje kan komme under behandling igjen. Ellers så snakket jeg med kirurgen som tok biopsi av en knute på meg, og den var fin i alle fall. Men, de kan si utifra prøvene mine at kjertelen min ikke er frisk, på langt og nær. Så enda godt det da, selv om man ikke ønsker seg sykdom! Men godt likevel å få svar :-)
Lignende tråder
-
For højt prolaktin, hyperprolaktinæmi, hyperprolaktinemia
Av Tullepigen90 i forumet ProlaktinSvar: 15Siste melding: 26-05-11, 20:18 -
C-peptid og kortisol. Sekundærtilstander til hypothyreose.
Av Lillepus88 i forumet Sykdommer og tilstander som utvikles PÅ GRUNN AV lavt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 11-01-10, 22:45 -
lav c-peptid
Av mammantileir i forumet Helbred og kostholdSvar: 1Siste melding: 22-05-08, 12:51 -
Mer prolaktin, og andre prøvesvar!
Av Maia i forumet ProlaktinSvar: 3Siste melding: 05-02-07, 19:00 -
Prolaktin...
Av Maia i forumet ProlaktinSvar: 23Siste melding: 04-02-07, 14:49
Bokmerker