Side 3 av 3 Først 123
Viser søkeresultater 21 til 25 av 25
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Tilbake på forumet.... :-)

Hej Lisa

SIADH er Syndrome of Inappropriate AntiDiuretic Hormone = hyponatriæmi + meget koncentreret urin.

Hvad angår forskellen mellem thiazider og loop-duretika i forhold til saltudskillelse, er der stort set ingen forskel, men jeg husker nu noget, jeg ikke har tænkt på gennem de sidste 35 år. Jeg har selv været i behandling med en thiazid Centyl med Kaliuklorid fra tredje dagen før min søns fødsel (fik enorme elefantben lige pludselig) og skrækken over de kæmpe underben har fået mig til at fortsætte med Centyl de næste 5 år. I dag tror jeg ikke, at jeg havde brug for det, og ved også at hormoner kan slå kolbøtter i graviditetens sidste dage, så det var nok derfor at jeg fik de ødemer. Men når jeg tænker tilbage, husker jeg ingen bivirkninger... Det var i hvert fald Centyl, man gav til gravide dengang, fordi den angiveligt skulle være safe for fosteret.

Det diastroliske trykket varierte mellom 146 – 193 – det systoliske trykket varierte mellom 94 – 123 – selvfølgelig med variasjoner innimellom. Men relativt høyt over hele linjen. Det verste var 193/123.
    Du skriver bl.a. om stress i forhold til blodtrykket, men det lyder lidt som at det hele så småt begyndte tilbage i 2010 (?), da du blev beordret til at reducere thyroid-medicin og stoppe med hydrocortison-cremen. Stress er stress, uanset hvad starter det, og hvor - begivenheder udenfor kroppen, eller forstyrret hormonkemi inde i kroppen. Stress kan øge blodtrykket, eller øget blodtryk kan udløse stress... At sidde i venteværelset hos lægen og vente på at blodtryk bliver målt kan også udløse stigning i blodtrykket. Det samme kan ske ved måling med eget hjemmeapparat, hvis man er bange for for højt blodtryk...

Og en ting er i hvert fald sikker som amen i kirken: forstyrret salt-balance er i den grad usund for binyrer (dvs. stresshormoner) og lavt-salt-kost eller blot for lidt salt over en længere periode, fører til forstyrrelser i aldosteron, som igen er hyppig årsag til ødemer i kroppen, fordi kroppen holder på vandet, for ikke at risikere at miste endnu mere salt, end den mangler i forvejen.

Der er selvfølgelig helt sikkert andre biokemiske årsager til ødemer, men ødemer hos mennesker i behandling med salt-udskillende vandrivende lægemidler, er ofte forårsaget af for lidt salt, ikke for meget. Selvfølgelig virker disse salt-udskillende vandrivende lægemidler. Men så koster det også i salt-regnskabet, med sine egne konsekvenser for helbredet.

Man kan altid prøve at drikke et glas saltvand med to teskeer havsalt opløst i vandet, og se om det ikke mildner stresset. Det gør det hos mange jeg har kendskab til. Ellers er her et lille salt-forum, hvor du kan læse mere om, hvorfor for lidt salt er værre end for meget.

Ellers den mest effektive opskrift på stress og/eller dårlig stresshåndtering er en daglig kombination af "margarine og/eller flerumættede planteolier" + "for lidt mættet fedt" + "for lidt C-vitamin" + "for lidt salt" (i tilfældig rækkefølge).

Det diastoliske trykket varierte mellom 146 – 193 – det systoliske trykket varierte mellom 94 – 123 – selvfølgelig med variasjoner innimellom. Men relativt høyt over hele linjen. Det verste var 193/123.
    Ved du hvad?

Det som undrer mig at hos dig resultaterne (ifølge data fra Dansk Hypertensionsselskab) er omvendt, de systoliske tal er lavere end de diastoliske. Du har næsten OK systolisk blodtryk, mens det diastoliske er ret højt... På engelsk hedder tilstanden isolated diastolic hypertension... og det undrer mig også, at din læge syntes ikke at det ville være interessant at undersøge nærmere.

Så stor forskel mellem systolisk og diastolisk er ret usædvanlig, og ude i verden skriver blodtryk-forskere bl.a. at det diastoliske forhøjede blodtryk er stort set harmløst; at for at blodtrykket skal være årsagen til forøget kardiovvaskulær sygdom eller dødelighed - er det, det systoliske blodtryk som skal være forhøjet eller højt, selv ved normalt diastoliske blodtryk.

De skriver også at mange mennesker med normalt systolisk blodtryk fejlagtig diagnosticeres med hypertension, og livslangt behandles for den, selv om det kun deres DBP (Diastolisk BlodTryk) som er forhøjet. Og sidst men ikke mindst skriver de også, at resultater af blodtryksmålinger hos personer med ensidigt forhøjet DBP (Diastolisk BlodTryk) ofte viser 5 MM HG eller endda mere for meget, end deres diastoliske blodtryk i virkeligheden er (en af kilder: Isolated Elevation of Diastolic Blood Pressure). Kort sagt, disse målinger kan være alt for behæftede med usikkerhed til, at bygge en hel livslang behandling alene på dem.

Jeg føler, at også din blodtryk-behandling trænger til et eftersyn, for at være helt sikker på, hvad er hvad, og for at du ikke skal gå med "frygten-i-maven" forever, hvis der ikke er virkelig grund til det. Får du den rette behandling, eller er den behandling rette til at være livslang?

Var jeg i samme situation, ville jeg be' om henvisning til et blodtryk-ambulatorium og der ville jeg be' om en automatisk ambulatorisk blodtryksmåling i mindst 24 timer (nogle får målt det i 48 timer endda). Det er en fiks lille sag, der ikke fylder meget i lommen, med en manchet påsat overarmen under tøjet, og så ellers er man hjemme og på jobbet som man plejer.

Tænk bare, hvis det evt. viser sig, at den livslange behandling (og bivirkninger) alligevel ikke er nødvendig? Eller, hvis nødvendig alligevel, kan behandles med andre lægemidler, med færre bivirkninger?

Jeg synes, at det ser rimeligt lyst ud for dig fremover, nu du er gået i gang med at rydde op i dine helse-sager. Jeg er, i hvert fald, optimistisk.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    43
    Meldinger
    2,767

De døgnmålingsapparatene som Anisa lenker til har blitt rett vanlige. Det er nesten rart at du ikke har fått gå med en sånn? Hadde en kamerat som gikk med en sånn iallfall i to runder for å få kartlagt sitt blodtrykk.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    63
    Meldinger
    120

Hei og takk til begge

Jeg hadde 24 timers blodtrkksmåler før jeg fikk medisinen - da var høyeste måling 208/119, de ble bedre etter jeg fikk medisin.

Og så ser jeg at jeg i innlegg tidligere i dag har skrevet feil da jeg skrev variasjonene i trykkene - det skal selvsagt være omvendt. Beklager..

Bare et spørsmål, dersom jeg skulle ha hyponatremi - bør jeg ta en blodprøve før jeg eventuelt starter med å drikke saltoppløsning? Og dersom jeg bør begynne å drikke saltoppløsning kan jeg kanskje drikke eletrolyttpulver?

Hva med å teste for ADH?

Jeg tenker å ta kontakt med legen som skriver ut ERFA for videre utredning, men skulle gjerne vite så mye som mulig om dette før jeg kontakter ham. (Tar Østfold senere :-))

Mvh

Lisa

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Thumbs up Sv: Tilbake på forumet.... :-)

Hej Lisa

Alle tips jeg kunne bidrage med, har jeg allerede skrevet til dig, og til andre, som evt. senere kommer til at læse i din tråd. Det er, i hvert fald klart, at dit behov er at kunne stole på, og støtte dig til en god læge. Da må du selv vurdere om de læger, som hidtil har bistået dig - er også de læger, som du vil støtte dig til fremover.

Alene det, at du havde behov for at komme forbi her igen, tyder dog på at disse læger måske allerede har mødt væggen, men hvis du alligevel stoler på at de kan gøre mere og bedre, så er der bare om at komme i gang... og starte med at gøre plads til det. Lige nu virker det som om at der er så meget forskelligartet travlhed i dit liv, at den "stjæler" tid og rum fra behovet for egenomsorg. Den kan altså ikke tåle at blive udskudt forever, så jeg håber virkelig, at du snart kan få bedre tid til dig selv.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    43
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av Lisa61 Vis post

Bare et spørsmål, dersom jeg skulle ha hyponatremi - bør jeg ta en blodprøve før jeg eventuelt starter med å drikke saltoppløsning? Og dersom jeg bør begynne å drikke saltoppløsning kan jeg kanskje drikke eletrolyttpulver?
    Vil ikke det virke mot den blodtrykksmedisinen du bruker? Og i så fall om du vil tilføre salter - ville det ikke være like lurt å heller høre om du kan redusere medisinen for å beholde egne salter i stedet? Det finnes jo naturlige metoder for å påvirke blodtrykket - kanskje de etterhvert kan overta for medisin, dersom du prøver? (De fleste innebærer livsstilsendringer, så det er ikke gjort over natta.)
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Side 3 av 3 Først 123

Lignende tråder

1. Tilbake på forumet dessverre:( Nå er det synsforstyrrelser jeg må spørre om igjen
    Av gutt_81 i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdomme
    Svar: 8
    Siste melding: 28-12-10, 22:42
  2. Hei, jeg er tilbake - nå med Graves
    Av Majsa i forumet Graves sykdom
    Svar: 4
    Siste melding: 06-06-09, 12:22
  3. Oi oi oi oi !!!!!!! FORUMET ER TILBAKE!!!!
    Av Thomas W H i forumet Om forumet generelt
    Svar: 4
    Siste melding: 25-01-09, 22:45
  4. tilbake fra legen
    Av mokki i forumet Hos legen
    Svar: 48
    Siste melding: 19-06-06, 13:33
  5. tilbake igjen
    Av tone i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 15-10-05, 00:17

Søkeord for denne tråden