Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
Tråd: Skolemat til barna
-
19-11-13, 14:36 #1
Skolemat til barna
Er det mulig???
http://www.thehealthyhomeeconomist.c...-childs-lunch/Hypothyreose (hashimoto) siden 2002. Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i 2005, da var jeg så syk at jeg stadig mistet bevisstheten. Det var uhyre skremmende....
-
19-11-13, 16:51 #2
Sv: Skolemat til barna
Jo. Det ikke alene muligt, men det foregår allerede, også i Danmark, hvor forældre kan risikere at få besked på at deres børns madpakker ikke er sunde nok, i forhold til hvad børneinstitutionens personale mener skulle være sundt, og at man ikke alene "skader" sit eget barn, men også skader alle de andre børn, som ser den forkerte ingrediens i den "skyldige" madpakke (f.eks. smør på brødet i stedet for margarine, eller et stykke pålægschokolade, som pædagogerne konfiskerer, og i stedet får børnene et tørt stykke rugbrød). Lige bortset fra, at i Danmark praktiserer man ikke (endnu?) kontante bøder for overtrædelser af "hvad-er-sundt-og-ikke-er-sundt-at-spise-regulativer". (Når kommunen sører madpakken).
(Oversat: ) Lige når du troede, det kunne umuligt blive værre, viser det sig at bunden endnu ikke er nået (end ikke i nærheden af). Endnu en bureaukratisk overreaktion eller (for at sige det lige ud) fuldkommen dumhed. Denne gang er det en canadisk tjenestemand der leverer sit bidrag til den offentlige bureaukratiets bundløse dumhed.
Iflg. den pågældende tjenestemands fortolkning af regulativet Early Learning and Child Care Services in Manitoba, overtrådte fru Kirsten Bartkiw Manitobas "frokost reglerne" da hun sendte sine børn, Natalie og Logan i dagpleje, medbringende hjemmelavet roastbeef, kartofler, gulerødder, en appelsin og lidt mælk, i deres madkasser.
Lyder sundt for mig. Hvad med dig? Hvordan kan denne madpakke være en overtrædelse af "frokost reglerne", spørger du?
Overtrædelsen af "frokost reglerne" er, at madpakken indeholdt ikke... korn!
Moderen fik en bøde på 10 dollars for ikke at pakke en "balanceret" lunch, fordi der manglede Ritz crackers i madpakken!
Madpakke-politiet vurderer børnenes madpakker ved at se om madpakken indeholder fødevaregrupper i proportioner skitseret i den omfattende Canadian Food Guide. Overholder madpakken ikke disse anvisninger til punkt og prikke, får den ansvarlige forælder en bøde.
Lad os kaste et blik på hvad disse Ritz crackers indeholder (og dø af grin):
Genetically modified (GMO) soybean oil, GMO sugar (Roundup Ready sugar beets), cottonseed oil (Bt Toxin GMO cotton), high fructose corn syrup (Roundup Ready and/or Bt Toxin GMO corn), and soy lecithin (Roundup Ready and/or Bt Toxin soybeans).
Forestil dig bare - et bødeforlæg til en mor for at fylde en madpakke med rester fra familiens måltid dagen forinden, som faktisk blev tilberedt helt fra bunden. En bøde for at madpakken IKKE indeholder "frankenfood" fremstillet af næsten 100% GMO, indtagelse af har alvorlige fysiske konsekvenser for helbredet, som mave-/tarmsygdomme, sterilitet m.fl. bevist af talrige studier.
Enten tilsætter du dine børns madpakker disse statsstøttede GMO-produkter, eller er indholdet af madpakken - ikke et "afbalanceret" måltid!
Her er et eksempel på en frokost/lunch, der ville være strøget igennem madpakke-politiets nåleøje, og blive godkendt uden det mindste besvær:
- microwave Kraft Dinner og en hot-dog;
- fruit twists (eksempel);
- Cheestring;
- pap-juice (eksempel).
Nu ved du, at Frankenfood hermed har fortrængt hjemmelavede madpakker, og hvis du mener noget andet - får du en bøde.
Velkommen til Twilight Zone.
Et par andre kilder:
Parents Fined For Not Sending Ritz Crackers In Kids' Lunches
Are You Also Being Deceived into Eating Fake Frankenfoods?• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
19-11-13, 19:31 #3
Foreldre til barnehage- og skolebarn i dag har det jammen tøffere enn da mine var små.
At det virkelig går an og sitte å sin høye hest og fortelle at det man selv synest er det enste rette skal gjelde alle andre også.
Jeg tror på friheten til og tenke selv, og uansett - nå i all verden ble salte kjekser sett på som en nødvendig del av kostholdet???
-
20-11-13, 13:29 #4
Jeg har alltid vært en tilhenger av at skolebarna skal bli servert varm lunsj på skolen her i landet, og har ment at vi er noen sinker i så måte, i forhold til andre land. Innser jo nå at jeg har vært fryktelig naiv. I verste fall blir det jo galskap satt i system. Hva hvis de store selskapene får avtaler med staten om å levere mat, sånne som Nestle eller Kraft Foods...
Det har jo vært skolefrukt ordning da, men den blir det vel slutt på etter hva jeg har forstått. Like greit for min del. Var tidligere medlem av denne ordningen, men etter at vi fant gjenglemt frukt i skolesekken som hadde ligget der over juleferien, og var enda like fin, så fikk jeg betenkeligheter. Vanlig frukt råtner jo etter noen uker? Det ble til at vi kjøpte økologisk frukt og sendte med matpakka istedenfor.
Danmark derimot synes jeg virkelig er på riktig vei. De er verdensmestere når det gjelder økologisk mat!! Bare hør her:
"Innen 2015 skal 90 prosent av all mat som serveres sykehuspasienter, skole- og barnehagebarn, offentlig ansatte og eldre i den danske hovedstaden, være økologisk dyrket. Madhuset har til nå bistått nesten 1000 institusjonskjøkkener i å legge om, og allerede er 75 prosent av maten i den danske hovedstadens offentlige bespisning økologisk." WOW!!
«For fem år siden satte politikerne foten ned», sier Anya Hultberg. «Da hadde flere av byens storkjøkken utviklet seg til rene ferdigmatfabrikker.» Økologikonsulenten ved København Madhus forteller om kjøkkenpersonell som ikke gjorde annet enn å klippe poser, og om offentlige måltider som var redusert til lite annet enn en funksjon.
Det er heeeelt motsatt av det vi driver med i Norge. Her legger vi ned stadig flere kjøkken på institusjonene og satser nettopp på "ferdigmatfabrikker"
Jeg har hørt fra eldre på sykehjem og eldresenter at all maten de får kommer i poser som varmes opp, og all maten er most, altså en slags purè. Av den grunn at alle skal klare å spise den. Det er virkelig fælt!!
"Og mens tre av fire dansker støtter regjeringens omlegging av offentlige kjøkkener, synes bare én av åtte nordmenn det er viktig at maten de spiser er økologisk."
Hmm.... Ikke bra
Her sitter vi altså fremdeles og diskuterer hvorvidt økologisk mat virkelig ER sunnere enn konvensjonelt dyrket mat, mens danskene snart er i mål
http://www.aftenposteninnsikt.no/4-a...-verdensmesterHypothyreose (hashimoto) siden 2002. Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i 2005, da var jeg så syk at jeg stadig mistet bevisstheten. Det var uhyre skremmende....
-
27-11-13, 11:31 #5
Det lyder alt sammen meget godt, Ven. Økologisk, ja. Men 100% sundt? Ikke nødvendigvis. Uanset hvor økologisk politik føres for skole- og kantinemad i Danmark, vil resultatet alligevel blive reduceret, så længe de Nationale Kostråd bliver fulgt i tilrettelæggelse af kostplaner for skolebørn og alle andre.
En økologisk margarine er lige så usundt, som konventionel. Uanset hvor økologisk rapsolie er, er den lige så ødelæggende for helbredet, som den konventionelle, foruden at det er tilladt at kalde genetisk modificeret raps for økologisk, blot dyrkningsprocesser er økologiske. Det samme gælder økologiske mælkeprodukter, hvor homogeniseret mælk bliver gerne tildelt en økologisk hæder, uanset at mælken forinden har været igennem en højst u-økologisk fremstillingsmetode, der har skadet mælkens oprindelige struktur.
Uanset hvor økologiske de "sunde" flerumættede planteolier er, stjæler de jod fra kroppen, lige så effektivt som de konventionelle, foruden at de bidrager stort til forvridning af Omega-6/Omega-3 balancen, så det er lige så usundt at blive oversvømmet med økologisk Omega-6, som den konventionelle Omega-6. Også indførelsen af fedtfattige ingredienser i skolebørns kost iflg. disse Nationale Kostråd, er lige så skadelige for hjernens udvikling og velfærd, uanset om de fedtfattige produkter og retter er af økologisk eller konventionel oprindelse.
Og når du så har bemærket, hvor længe et konventionelt æble kan overleve glemt i rygsækken, da må jeg skuffe dig fordi der findes også økologiske GMO-æbler, som heller ikke rådner under langvarig opbevaring. Det er efterhånden min holdning, erhvervet meget modstræbende efter at have været (af virkeligheden) tvunget ud i en erkendelse af økologi-princippets svage sider, at så længe kun råvarer til fremstilling af økologiske produkter er økologiske, er selve produktet kun delvis økologisk, idet 100% økologisk kan en fødevare først blive når både råvaren og fremstillingsproces er økologisk (dvs. enkel, uden at splitte råvaren til atomer først) og garanteret GMO-fri.
Et par eksempler: en klat af en økologisk margarine efterladt udendørs, bliver ikke spist af fugle eller smådyr. Den rådner væk. Det samme gør økologisk mælkeprodukt, som hvis homogeniseret - kan ikke syrne "af sig selv", som "ægte" uforarbejdet mælk gør. Og man kan heller ikke fremstille økologisk surmælk, hvis mælken er homogeniseret, uden at tilsætte tonsvis af bakteriekulturer først, hvor en naturlig-økologisk mælk bliver til surmælk helt "af sig selv". Det samme gælder f.eks. økologisk yoghurt, som foruden at være (i de fleste tilfælde) fremstillet af homogeniseret mælk, også får kun lov til at modne sædvanligvis i 6 timer (tid er penge for mejerierne), hvor kun en 24-timers yoghurt er i virkeligheden "ufarlig" for kroppen herunder mave/tarm, hvilket gælder såvel den økologiske som den konventionelle.
Hvis man ser på, hvad begrebet "økologi" dækker over, finder man ud af følgende (Wiki):
Økologi er videnskaben om forholdet mellem de levende væsner og mellem dem og deres miljø ("miljø" inkluderer også vores mad). Økologien er dermed den af naturvidenskaberne, som studerer de levende organismers levesteder og den gensidige påvirkning mellem de levende væsner og miljøet. (mad er også "miljøet") En almindeligt accepteret definition, der ofte bruges i humanøkologien, består i at afgrænse økologien ved det gensidige afhængighedsforhold mellem en arts enkeltindivider, denne arts levemåde og det miljø arten lever i. Miljøet (mad er også "miljøet") er på samme tid både resultatet af disse aktiviteter og forudsætningen for dem, altså for artens overlevelse (dvs. overlevelse som er afhængig af forskellen mellem "opbyggende" eller "nedbrydende" mad/red.).
Det kan således umuligt være fuldblods økologisk, når maden affedtes ved voldsomme industrielle processer, eller fremstilles af GMO-råvarer og rapsolie, eller tvinges ud af f.eks. rette Omega-fedtsyre-balance, ved at forskyde den i retning af (endnu mere) Omega-6 med de Omega-6-rige flerumættede planteolier, uanset hvor økologisk de ellers er dyrket. Det er derfor altid bedst ikke alene at forlade sig på økologisk mærkning af fødevarer, men også undersøge om fremstillingsmetoderne er biologisk opbyggende eller biologisk nedbrydende...
Det er ikke længere nok at forlade sig på økologi-mærkning alene, men man bør strække sin opmærksomhed til også at omfatte fremstillingsprocesserne... Ikke mindst bør man være opmærksom på teknologierne, idet f.eks. nano-baserede bestanddele af plejeprodukter eller emballage sagtens kan anvendes til økologiske produkter, simpelthen fordi ingen hidtil har beskæftiget sig med vurderingen af nano-bestanddele i den økologisk vinkel.
Fordi der er gået inflation i økologi-begrebet, har det skabt et behov for også at betragte økologien med de kritiske briller, særlig når det gælder børnemad, føler jeg.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
27-11-13, 12:59 #6
Tusen takk for et opplysende svar, og at du deler av din kunnskap, Anisa
Hypothyreose (hashimoto) siden 2002. Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i 2005, da var jeg så syk at jeg stadig mistet bevisstheten. Det var uhyre skremmende....
Lignende tråder
-
Tenk om du ikke fikk lov å klemme barna dine
Av Vigdis i forumet Biblioteket / Diverse artiklerSvar: 1Siste melding: 27-05-13, 20:39 -
Gubben dro fra meg og barna,med di ordene : jeg flytter ...
Av marimat i forumet Familielivet med stoffskiftesykdomSvar: 26Siste melding: 29-04-10, 16:04 -
Barna med lavt stoffskifte
Av Siven i forumet Stoffskiftesykdommer hos barnSvar: 9Siste melding: 29-12-09, 09:48 -
Barna i behandling
Av Lulu i forumet Stoffskiftesykdommer hos barnSvar: 4Siste melding: 04-12-09, 09:20
Bokmerker